Bu çalışmada, öncelikle; mühendislik, mühendis ve teknolojinin anlamı dile getirilecektir. Amacımız bu kavramların
anlamlarını açıklığa kavuşturmak ve aralarındaki ilişkileri göstermektir. Teknolojinin ne olduğunun anlatılması ve
anlaşılması daima zor olmuştıur. Teknolojinin ne olduğunu kolayca anlaşılır kılmak için, Aristoteles felsefesindeki
cevher kavramını gözönüne alarak, yeni bir açıklama tarzı ortaya koyacağız. Bir başka ifade ile Aristoteles felsefesine
dayalı olarak ve mühendislik ve malzeme ilişkisini de gözönüne alarak, teknoloji felsefesini sunmaya çalışacağız. İkinci
olarak, teknolojinin gelişimi bağlamında, kısaca, mühendislik tarihine de bakacağız. Son olarak, 21. yüzyılın başında
ve günümüzde, Dünyada mühendislik eğitimindeki yaklaşımlara ve yeni eğilimlere değineceğiz. Çünkü, mühendislik
eğitimi; toplumun ihtiyaçları ve istekleri ile teknolojinin eğitim alanında getirdiği imkanlara göre dönüşmektedir.
In this study, first, we will address the meaning of engineering, engineer and technology. The purpose here is to clarify these concepts and show the relationships between them. Technology has always been a difficult concept to understand and express exactly what it is. To understand easily what technology is, in this study, we take advantage of the philosophy of Aristotle, we will try to put forward a new explanation style. In other words, we will try to present a technology philosophy based on Aristotle’s philosophy and also its relation with the engineering science. Secondly, we will look at the history of engineering in the contexts of the technological development. Lastly, we will also address the new trends and approaches in the engineering education in the world at the beginning of the 21st century and today. Since engineering education is also being transformed in accordance with the possibilities brought about by technology in the education field and the needs and demands of society.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 1, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 |
Articles published in the Journal of University Research (Üniversite Araştırmaları Dergisi - ÜAD) are licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) License .