The purpose of this research is to identify the statistically significant indicators in the URAP Turkey General Rankings and to weight these significant indicators as a percentage. This research was designed as a regression model based on the secondary usage of URAP data. The data set was generated from the scores in the URAP Turkey General Rankings between 2010 and 2018. Five indicators in the URAP Turkish Universities Ranking are Article, Total Citation, Total Scientific Document, The Number of Doctoral Graduates and Faculty/Student scores. For each indicator, the mean score of first seven years was determined, and these mean scores were assigned as independent variables to explain universities’ total scores in the URAP Turkey General Rankings. Stepwise Regression Analysis was performed to establish the most comprehensive statistical model including all significant indicators together in order to attain the highest determinant (R2) coefficient close to one. This analysis adjusted the regression model that explains nearly the entire variance (R2=.942) for the 2017-18 URAP Turkey General Rankings. Among five indicators, only Total Scientific Document Score (p>.05) is not a significant indicator in this model. As significant indicators, Article, Total Citation, The Number of Doctoral Graduates, and Faculty/Student scores were weighted using standardised beta (β) coefficients for the mean scores of these four indicators. The weights for significant indicators were calculated 47.83% for Article, 33.61% for The Number of Doctoral Graduate, 13.48% for Total Citation, and 5.08% for Faculty/Student scores. Two rankings were formed based on the sum of weighted 2017-18 scores for significant indicators and the sum of unweighted 2017-18 scores for significant indicators, and then these rankings were compared. The comparison revealed that 19 universities take same places in these two rankings, but the order of 102 universities in these rankings differ from one to 22 places.
University rankings URAP Turkey General Rankings Stepwise Regression Model percentage weighting weighted scoring
Bu araştırmanın amacı, URAP Türkiye Genel Sıralaması’nda kullanılan
puanlama göstergelerinden istatistiksel olarak anlamlı olanların belirlenmesi
ve belirlenen göstergelerin yüzdelik olarak ağırlıklandırılmasıdır. Araştırma, URAP
verilerinin ikincil kullanımına dayalı, regresyon modellemesi olarak
tasarlanmıştır. Araştırmada kullanılan veri seti, 2010-2018 arası URAP Türkiye
Genel Sıralamaları’na ait puanlar kullanılarak oluşturulmuştur. Türk
üniversiteleri sıralaması için URAP tarafından kullanılan beş gösterge Makale, Toplam
Atıf, Toplam Bilimsel Doküman, Doktora Mezun Öğrenci Sayısı ve Öğretim
Üyesi/Öğrenci puanlarıdır. Bu göstergelere ait ilk yedi yılki puan ortalamaları
hesaplanmış ve bu ortalamalar 2017-18 URAP Türkiye Genel Sıralaması toplam
puanlarını açıklamak amacıyla bağımsız değişkenler olarak atanmıştır. Anlamlı göstergelerin
hepsinin bir arada bulunduğu ve determinant katsayısı (R2) bire
yakın en kapsamlı istatistiksel modelin belirlenmesi için Aşamalı [Stepwise] Regresyon
Analizi kullanılmıştır. Analiz sonucunda, 2017-18 URAP Türkiye Genel Sıralaması
toplam puanlarına ait varyansın tamamına yakınını (R2=,942)
açıklayan bir regresyon modeli elde edilmiştir. Beş göstergeden yalnızca Toplam
Bilimsel Doküman Puanı bu modelde anlamlı (p>.05) gösterge olarak yer
almamaktadır. Anlamlı göstergeler olan Makale, Toplam Atıf, Doktora Mezun
Öğrenci Sayısı ve Öğretim Üyesi/Öğrenci puan ortalamalarına ait standardize
edilmiş beta (β) katsayıları kullanılarak bu göstergeler ağırlıklandırılmıştır.
Anlamlı göstergelere ilişkin ağırlıklar Makale Puanı için %47,83, Doktora Mezun
Öğrenci Sayısı Puanı için %33,61, Toplam Atıf Puanı için %13,48 ve Öğretim
Üyesi/Öğrenci Puanı için %5,08 olarak hesaplanmıştır. Anlamlı göstergelere ait
ağırlıklar kullanılarak yeniden hesaplanan 2017-18 gösterge puanlarının toplamı
ile ağırlıklandırma işlemi yapılmadan aynı göstergelere ait puanların toplamı
üzerinden Türk üniversiteleri sıralamaları oluşturularak karşılaştırılmıştır.
Yapılan karşılaştırmada, 19 üniversitenin aynı sırada yer aldığı ve 102
üniversitenin sıralamalarının bir ile 22 basamak arasında değiştiği
belirlenmiştir.
üniversite sıralamaları URAP Türkiye Genel Sıralaması Aşamalı Regresyon Modeli yüzdelik ağırlıklandırma ağırlıklı puanlama
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | August 1, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 1 Issue: 2 |
Articles published in the Journal of University Research (Üniversite Araştırmaları Dergisi - ÜAD) are licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) License .