Sport and logic consist of the rules that discipline the body and mind and allow for both to work properly when applied regularly. In fact, with a way of thinking that accepts the body, sport education is a set of information that enables man to gain his wisdom. On the other hand, logic consists of rules that guarantee the right thinking of the mind. In Ancient Greece, Plato and Aristotle were the first philosophers to express their views on the importance and value of sport and logic on the human body and mind. Plato focuses on teaching physical training to children and young people, to make them strong, healthy and aesthetically beautiful. At the same time Aristotle, the founder of the science of logic, builds the way for minds for restrained and correct thinking. When applied according to these rules, logic is the tool that prevents the mind from falling into error. On the other hand, sport is a movement which consists of movements which are beneficial for human body and provides a measured and balanced structure of the body. That is, if the criterion for functioning of the mind is logic, then sport is the measure for functioning of the body. In terms of being values, the body and the mind are the basic structures that make up the human being defined as the thinking / speaking animal. Sports and logic are the form of this basic structure. In this research, firstly we will try to reveal the nature of the sport and investigate it with logical analyzes. Then we will focus on the essence of logic. Finally, we will discuss the relationship between sport and logic relative to the kinds of thinking such as logical thinking, critical thinking, creative thinking, intuitive thinking etc.
Spor ve mantık, bedeni
ve zihni disipline eden ve düzenli olarak tatbik edildiğinde her ikisinin de
sağlıklı çalışmasına imkan veren kurallardan ibarettir. Adeta bedeni olumlayan
bir düşünme biçimiyle spor eğitimi, insanın bilgeliğini kazanmasını sağlayan bilgiler
bütününden oluşur. Buna karşılık mantık ise zihnin doğru düşünmesinin garantisini
veren kurallardan teşekkül eder. Antik Yunan’da Platon ve Aristoteles, spor ve mantığın
insan bedeni ve zihni üzerindeki önemi ve değeriyle ilgili olarak görüş
açıklayan ilk filozoflardır. Platon, çocuklara ve gençlere fiziksel
hareketlerin öğretilerek bedenlerin güçlü, sağlıklı ve estetik bakımdan güzel
olmalarını önermektedir. Buna karşılık Aristoteles, mantık biliminin kurucusu
olarak zihinlerin doğru ve ölçülü düşünebilmesinin yolunu inşa eder. Buna göre
kurallarına uyularak tatbik edildiğinde mantık, zihnin hataya düşmesini
engelleyen alet ilmidir. Öte yandan spor, insan bedeni için faydalı olan fiziksel
hareketlerin nasıl yapılması gerektiğini açıklayan ve böylece bedenin ölçülü ve
dengeli bir yapıya sahip olmasını sağlayan bilimdir. Yani zihnin sağlıklı
işleyişinin ölçütü mantık ise sağlıklı bedenin ölçütü de spordur. Farklı kategorilerde
olmakla birlikte birer değer olmaları bakımından beden ve zihin, düşünen/konuşan canlı (hayavanü’n-natık)
şeklinde tanımladığımız insanı oluşturan temel yapıdırlar. Spor ve mantık ise
bu temel yapının formudurlar. Bu araştırmada öncelikle sporun ne’liğini
sorunsallaştırarak mantıksal tahlillerle onun mahiyetini açığa çıkartmayı
deneyeceğiz. Daha sonra mantığın ne’liği üzerinde duracağız. Mantıksal düşünme,
eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, sezgisel düşünme vb. düşünme çeşitleriyle
bağlantılı olarak spor ve mantık arasındaki ilişkiyi tartışmaya çalışacağız.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 20, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 1 Issue: 3 |
Articles published in the Journal of University Research (Üniversite Araştırmaları Dergisi - ÜAD) are licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) License .