The European Union, in a competition process based upon information and technology, has started to implement certain policy sets to be able to boost its knowledge-based activities, empower scientific capability and accelerate innovation production. One of these policy sets is the framework programs which is addressed within science, research and higher education policies. Via instrumentalization of the framework programs, the European Union aims to develop its capacity and capability of innovation production, increase its economic competitiveness and provide sustainable growth. Current framework program is Horizon 2020 which is in practice between 2014-2020. This study aims to discuss the European Union countries’ participation in Horizon 2020 and elaborate the role of higher education institutions in the process of innovation production. In this context, Horizon 2020 program was conceptually described, the member countries’ contribution to the program budget, number of the projects they participated and funds they received were analysed. Additionally, profiles of the institutions participated in the projects and role of the higher education institutions in production of innovation were elaborated. In the study, it is concluded that considering the number of projects and the amount of grants acquired within the framework of Horizon 2020, there is a very heterogeneous distribution among EU countries and the ability to produce innovation increases as cooperation increases between higher education institutions and companies.
Bilgi ve teknolojiye dayalı bir rekabet sürecinin içerisinde olan Avrupa Birliği, bilgi odaklı faaliyetlerini artırmak, bilimsel kabiliyeti güçlendirmek ve yenilik üretimini hızlandırabilmek için çeşitli politika setleri uygulamaya koymuştur. Bunlardan biri de bilim, araştırma ve yükseköğretim politikası içerisinde ele alınan çerçeve programlarıdır. Avrupa Birliği, çerçeve programlarını araçsallaştırarak yenilik üretebilme kapasitesini ve kabiliyetini geliştirmeyi, ekonomik rekabet edebilirlik gücünü artırmayı ve sürdürülebilir büyümeyi tesis edebilmeyi amaçlamaktadır. Çerçeve programlarından sonuncusu 2014-2020 yılları arasında geçerli olan Ufuk 2020’dir. Bu çalışmanın amacı Avrupa Birliği üye ülkelerinin Ufuk 2020 Programına katılımlarını tartışmak ve yenilik üretimi sürecinde yükseköğretim kurumlarının rolünü ele almaktır. Bu bağlamda öncelikle Ufuk 2020 Programı kavramsal olarak tanımlanmış, üye ülkelerin program bütçesine sundukları katkılar, katıldıkları proje sayıları ve aldıkları hibeler analiz edilmiştir. Projelere katılan kurumların profilleri ve projeler sonrasında ortaya çıkan yeniliklerde yükseköğretim kurumlarının rolü incelenmiştir. Çalışmada, Ufuk 2020 çerçevesinde proje sayısı ve edinilen hibe miktarı dikkate alındığında AB ülkeleri arasında oldukça heterojen bir dağılımın olduğu ve yükseköğretim kurumları ile şirketler arasında iş birliğinin arttıkça yenilik üretme kabiliyetinin yükseldiği sonucuna ulaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | August 30, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 3 Issue: 2 |
Articles published in the Journal of University Research (Üniversite Araştırmaları Dergisi - ÜAD) are licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) License .