Halkla İlişkiler ve Tanıtım disiplinin amaçları arasında; kamuoyu oluşturma ve rıza üretimi gerçekleştirme yer alır. Hedef kitle üzerinde davranış değişikliği gerçekleştirmek, tüketicinin zihnine ve kalbine dokunarak onu ikna etmek üzere farklı araç ve mecralar kullanılarak mesaj aktarımı gerçekleştirilir. Bu amaçların gerçekleştirilmesinde; edebiyattan tarihe, sosyolojiden antropolojiye, görsel sanatlardan müziğe kadar uzanan geniş bir yelpazede disiplinler arası yaklaşıma sahip olmak gerekmektedir. İletişim Bilimleri uzmanları yetiştiren üniversitelerin de disiplinler arası yaklaşımla eğitim vermesinin, Halkla İlişkiler faaliyetlerinin amacına ulaşması için planlanan çalışmaların etkisini arttıracağı düşünülmektedir. Bu yaklaşımla araştırmada, edebiyatın kamuoyu oluşturma konusunda önemli bir araç olmasından yola çıkılarak Necip Fazıl Kısakürek’in şiir anlayışı, “şiir aracılığıyla kamuoyu oluşturma” açısından analiz edilerek betimlenmiştir. Çalışmada, Alımlama Kuramı yaklaşımıyla Nitel Araştırma Yöntemlerinden Betimleme Yöntemi kullanılarak şiirlerin söylem analizi yapılmıştır. Edebiyat çatısı altında özellikle şiirin kamuoyu oluşturmada adı konulmayan bir Halkla İlişkiler etkisi olduğu ortaya konulmuştur.
Among the purposes of the Public Relations and Publicity discipline; forming public opinion and producing consent. In order to change the behavior of the target audience and to persuade the consumer by touching their mind and heart, a message is transferred using different tools and channels. In achieving these goals; It is necessary to have an interdisciplinary approach in a wide range from literature to history, from sociology to anthropology, from visual arts to music. It is thought that universities that train Communication Sciences experts also provide training with an interdisciplinary approach, will increase the impact of the studies planned to achieve the purpose of Public Relations activities. With this approach, in the research, starting from the fact that literature is an important tool in creating public opinion, Necip Fazıl Kısakürek’s poetry understanding was analyzed and described in terms of “creating public opinion through poetry”. In the study, discourse analysis of the poems was made by using the Description Method, one of the qualitative research methods. Under the umbrella of literature, it has been revealed that especially poetry has an unnamed Public Relations effect in forming public opinion.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | April 20, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 4 Issue: 1 |
Articles published in the Journal of University Research (Üniversite Araştırmaları Dergisi - ÜAD) are licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) License .