Research Article
BibTex RIS Cite

Covid 19’un Üniversite Öğrencileri ve Ders Notları Üzerine Etkisi

Year 2022, Volume: 5 Issue: 1, 101 - 108, 20.04.2022
https://doi.org/10.32329/uad.1011062

Abstract

COVID-19 pandemisi sürecinde virüsün yayılmasını önlemek için birçok tedbir alınmıştır. Alınan tedbirler doğrultusunda insanların günlük hayatlarında önemli değişiklikler yaşanmıştır. pandemiden en fazla etkilenen gruplardan biri olduğu düşünülen üniversite öğrencileri üzerinde üniversitelerde yüz yüze eğitimden online eğitime geçilmesi de bazı sorunları beraberinde getirmiştir. Bu çalışmada üniversite öğrencilerinin COVID-19 korku düzeyleri tanılayıcı değişkenlere göre karşılaştırılarak incelenmiştir. Ayrıca katılımcıların COVID-19 korku düzeylerinin yıl sonu not ortalamalarına etkisinin incelenmesi amaçlanmaktadır. İki bölümden oluşan anket İstanbul’da bulunan üç vakıf üniversitesinde 4 yıllık İş Sağlığı ve Güvenliği (İSG) Bölümü, 2 yıllık İSG Programı ile mühendislik fakültesinden 120 öğrenciye uygulanmıştır. Analizler için SPSS 25.0 istatistik paket programı kullanılmıştır. Elde edilen verilere göre katılımcıların Covid-19 korkusu orta düzeyde saptanmıştır. Öğrencilerin COVID-19 korku düzeyi puanları ile akademik not ortalaması arasında yüksek düzeyde negatif yönlü bir ilişki olduğu ortaya çıkmıştır. Covid-19 korkusu akademik not ortalamasındaki değişimin %50’sini açıklamaktadır. Covid-19 korkusu akademik not ortalamasını negatif yönde yordamaktadır.

References

  • Ahorsu, D. K., Lin, C.-Y., Imani, V., Safari, M., Griffiths, M. D., & Pakpour, A. H. (2020). The Fear of COVID-19 Scale: development and initial validation. International Journal of Mental Health and Addiction. https://doi.org/10.1007/s11469-020-00270-8. Ayittey, F. K., Ayittey, M. K., Chiwero, N. B., Kamasah, J. S., & Dzuvor, C. (2020). Economic impacts of Wuhan 2019- nCoV on China and the world. Journal of Medical Virology, 92(5), 473-475.

The Effect of Covid 19 on University Students and Class Grades

Year 2022, Volume: 5 Issue: 1, 101 - 108, 20.04.2022
https://doi.org/10.32329/uad.1011062

Abstract

During the COVID-19 pandemic, many measures have been taken to prevent the spread of the virus. In line with the measures taken, there have been significant changes in people’s daily lives. The transition from face-to-face education to online education in universities on university students, who are thought to be one of the groups most affected by the pandemic, has also brought some problems. In this study, the COVID-19 fear levels of university students were compared according to the diagnostic variables. In addition, it is aimed to examine the effect of the COVID-19 fear levels of the participants on their year-end grade point averages. The questionnaire consisting of two parts was applied to 120 students from the engineering faculty with a 4-year Occupational Health and Safety (OHS) Department, a 2-year OHS Program at three foundation universities in Istanbul. SPSS 25.0 statistical package program was used for analysis. According to the data obtained, the participants’ fear of COVID-19 was found to be moderate. It has been revealed that there is a high level of negative correlation between the COVID-19 fear level scores of the students and their academic grade point average. Fear of COVID-19 explains 50% of the change in academic GPA. Fear of COVID-19 predicts academic grade point average negatively. The COVID-19 fear mean score of the participants who use double masks outside is significantly higher than the mean score of the participants who do not use double masks outside. In addition, it was observed that the COVID-19 fears of the participants who had and did not have COVID-19 were similar.

References

  • Ahorsu, D. K., Lin, C.-Y., Imani, V., Safari, M., Griffiths, M. D., & Pakpour, A. H. (2020). The Fear of COVID-19 Scale: development and initial validation. International Journal of Mental Health and Addiction. https://doi.org/10.1007/s11469-020-00270-8. Ayittey, F. K., Ayittey, M. K., Chiwero, N. B., Kamasah, J. S., & Dzuvor, C. (2020). Economic impacts of Wuhan 2019- nCoV on China and the world. Journal of Medical Virology, 92(5), 473-475.
There are 1 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Zeynep Feride Olcay 0000-0001-5720-7350

Ahmet Ebrar Sakallı 0000-0003-0445-0722

Publication Date April 20, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 5 Issue: 1

Cite

APA Olcay, Z. F., & Sakallı, A. E. (2022). Covid 19’un Üniversite Öğrencileri ve Ders Notları Üzerine Etkisi. Üniversite Araştırmaları Dergisi, 5(1), 101-108. https://doi.org/10.32329/uad.1011062