Bu çalışma, pandemi sürecinde gerçekleştirilen uzaktan eğitim faaliyetlerine ilişkin karşılaşılan engelleri analiz ederek tek bir çatı altında toplamayı amaçlamıştır. Çalışmada ortaya çıkan sonuçlar, yapılacak uzaktan eğitim faaliyetlerinde dikkat edilmesi gereken noktaları ön plana çıkarması açısından önem arz etmektedir. Araştırmanın yöntemi meta-sentez olarak belirlenmiştir. Bu kapsamda, Covid-19 pandemisi döneminde uzaktan eğitim engelleri konusunda yazılmış Türkiye merkezli bilimsel araştırma makaleleri incelenmiştir. Google Scholar veri tabanında konuyla ilgili tespit edilen 16 adet yayının sonuç ve öneriler bölümü bu çalışmanın bulgularını oluşturmaktadır. Elde edilen bilgiler araştırmanın amacı çerçevesinde değerlendirilerek yorumlanmıştır. Araştırma sonucuna göre teknik, öğretimsel, iletişimsel ve çevresel olmak üzere dört farklı tema altında spesifik bulgulara ulaşılmıştır.
The purpose of this study was to analyse the obstacles encountered in distance education activities during the pandemic process and to gather such obstacles under a single roof. The results of the study are important in terms of highlighting the points that need to be considered in distance education activities. The method of the research was a meta-synthesis. In this context, Turkey-based scientific research articles on distance education obstacles conducted during the Covid-19 pandemic were examined. Results and recommendations sections of 16 publications on the subject found in the Google Scholar database constitute the findings of this study. The obtained information was evaluated and interpreted within the framework of the purpose of the research. According to the results of the research, specific findings were reached under four different themes: technical, instructional, communicative, and environmental.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | April 20, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 5 Issue: 1 |
Articles published in the Journal of University Research (Üniversite Araştırmaları Dergisi - ÜAD) are licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) License .