Coaching is an awareness, learning, and transformation methodology which people can utilize from in both education and professional life. These benefits have attracted the attention of some developed countries, especially the UK, and the implementation of coaching in education has become the education policy of these countries. On the other hand, it does not seem possible to mention a sufficient number of scientific and systematic studies on the effect of coaching in education in Turkey. Current studies in the international literature show that coaching has a positive effect on student success, attitudes towards learning, and student participation in educational processes. At this point, it is a matter of curiosity how coaching, which is effective in educational processes, will have an impact in an arena targeting an adult learners, especially graduate education. In this context, the aim of this study is to consider academic coaching as an alternative solution proposal in order to offer a solution to the problems experienced in postgraduate education processes in Turkey. First of all, the problems encountered in the current postgraduate education processes in Turkey’s academy will be mentioned with reference to the current studies. Later, the possible contributions of academic coaching as a help mechanism to these problems will be emphasized, based on the current international applied coaching studies.
Coaching academic coaching postgraduate education problems coaching based academic counseling. coaching based academic counseling. coaching based academic counseling post graduate coaching
Koçluk, insanların hem eğitim hem mesleki hayatlarında faydalanabilecekleri bir farkındalık, öğrenme ve dönüşüm metodolojisidir. Bu etkileri ile koçluk İngiltere başta olmak üzere bazı gelişmiş ülkelerin dikkatini çekmiş, eğitimde koçluğun yaygınlaştırılması bu ülkelerin eğitim politikası haline gelmiştir. Diğer yandan ülkemizde eğitimde koçluğun etkisine yönelik bilimsel anlamda yeterli sayıda sistematik araştırmadan bahsetmek maalesef mümkün görünmemektedir. Uluslararası literatürde yapılan mevcut çalışmalar koçluğun öğrencinin başarısında, öğrenmeye karşı tutumlarında, öğrencinin eğitim süreçlerine katılımında pozitif etkisi olduğunu göstermektedir. Bu noktada eğitim süreçlerinde etkili olan koçluğun özellikle lisansüstü eğitimi gibi yetişkin kitleyi hedefleyen bir arenada nasıl bir etki yaratacağı merak konusudur. Bu bağlamda bu çalışmada Türkiye’deki lisansüstü eğitim süreçlerinde yaşanan problemlere çözüm önerisi olarak akademik koçluk, alternatif bir iletişim ve destek metodolojisi olarak ele alınacaktır. Öncelikli olarak mevcut çalışmalar doğrultusunda Türkiye’de mevcut lisansüstü eğitim süreçlerinde karşılaşılan problemlere değinilecektir. Daha sonra mevcut uluslararası uygulamalı çalışmalardan hareketle sözü edilen bu problemlere akademik koçluğun bir çözüm mekanizması olarak olası katkıları üzerinde durulacaktır.
Koçluk akademik koçluk lisansüstü süreç koçluğu lisansüstü eğitim problemleri koçluk temelli akademik danışmanlık
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | March 20, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 6 Issue: 1 |
Articles published in the Journal of University Research (Üniversite Araştırmaları Dergisi - ÜAD) are licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) License .