Dil ve konuşma terapistliği 2000’li yılların başından bu yana Türkiye’de gelişmekte olmasına rağmen, bu mesleğin Türk toplumunda ne kadar tanındığına dair çok az araştırma bulunmaktadır. Bu çalışmanın ilk amacı, Antalya’daki Akdeniz Üniversitesi öğrencilerinin dil ve konuşma terapistliği mesleğine ilişkin farkındalık düzeyini belirlemektir. İkinci amaç ise öğrencilerin bölümleri sağlıkla ilintili olan/olmayan şeklinde karşılaştırıldığında ve cinsiyetlerine göre değerlendirildiğinde bulgularda herhangi bir farklılık olup olmadığını gözlemlemektir. Çalışma, 20 farklı fakülteden 420 Akdeniz Üniversitesi öğrencisi ile bir kamuoyu farkındalık araştırması olarak yürütülmüştür. Tanımlayıcı istatistiksel analizler ve Pearson kikare testi yapılmıştır. Sonuçlar, Akdeniz Üniversitesi öğrencilerinin dil ve konuşma terapistliği mesleği hakkında farkındalıklarının düşük olduğunu (n=124, %30) ve sosyal medyanın en yaygın bilgi edinme kaynağı olduğunu göstermiştir. Üniversite öğrencileri, dil ve konuşma terapistlerinin çoğunlukla özel eğitim ortamlarında konuşma sesi bozukluğu ve kekemeliği olan çocuk ve yetişkinlerle çalıştığını düşünmektedir. Dil ve konuşma terapistliğinin tanınırlığı kız öğrenciler (x2 =7.665, p= .006) ve tıp fakültesi öğrencileri (x2=13.219, p< .001) arasında daha yüksektir. Sonuç olarak, Antalya’daki üniversite öğrencileri arasında dil ve konuşma terapistliği farkındalığının arttırılmasına yönelik önemli düzeyde bir ihtiyaç söz konusudur.
The author is grateful to Mesut KURT for encouragement in preparing this study.
Although speech and language therapy has been improving in Türkiye since the early 2000s, there are few surveys of how much recognition of this profession has been achieved in the Turkish population. The first aim of this study was to determine the level of awareness of the speech and language therapy profession at Akdeniz University in Antalya. Secondary aims were to observe any differences when the students were evaluated in groups of health-related/non-health-related fields, and females/males. The study was conducted as a public awareness survey with 420 Akdeniz University students from 20 different faculties. Descriptive statistical analyses and Pearson Chi-squared test were performed. The results showed a low awareness of speech and language therapy profession in Akdeniz University students (n=124, 30%) and social media was the most common source of obtaining information. University students thought that speech and language therapists worked mostly in special education settings with children and adults who had speech sound disorders and stuttering. The recognition of speech and language therapy was greater among female students (x2 =7.665, p= .006) and students from medical majors (x2=13.219, p< .001). There is a clear need to raise awareness of speech and language therapy among university students in Antalya.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Internationalization in Higher Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Early Pub Date | December 5, 2023 |
Publication Date | December 20, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 6 Issue: 4 |
Articles published in the Journal of University Research (Üniversite Araştırmaları Dergisi - ÜAD) are licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) License .