The aim of this research is to examine the design course end-of-semester success levels of undergraduate students studying in the visual arts department of art and design faculty and taking the computer-aided design course in terms of gender, age, having a personal computer, educational status and being employed. In this respect, the research model is a descriptive survey. For this purpose, the data obtained from 42 students were analysed with Mann Whitney U Test. Although it was concluded that male students were more successful than female students in terms of end-of-semester scores according to the gender variable, it was understood that this was not statistically significant. The result obtained from the age variable was found to be statistically significant and it was observed that students in the 25-34 age range were more successful than students in the 19-24 age range. According to the findings regarding the variable of having a personal computer, it was understood that although the average score of students who had computers was higher than those who did not, this difference was not statistically significant. According to the findings related to the educational status variable, although it was observed that the mean scores of the students studying at the second university were higher than those studying at the first university, it was concluded that this was not statistically significant. According to the findings regarding the working variable, it was determined that the average score of working students was higher than that of unemployed students, but this difference was not statistically significant. Upon overall evaluation of the findings, it has been concluded that there is a statistically significant difference in students’ achievement levels only with respect to the age variable. However, the observed difference in other demographic variables is not statistically significant.
Bu araştırmanın amacı sanat ve tasarım fakültesindeki görsel sanatlar bölümünde öğrenim gören ve bilgisayar destekli tasarım dersini almış lisans öğrencilerinin tasarım dersi dönem sonu başarı düzeylerini cinsiyet, yaş, kişisel bilgisayarının olma durumu, eğitim durumu ve bir işte çalışıyor olma durumu açısından incelemektir. Bu yönüyle araştırmanın modeli betimsel taramadır. Bu amaç doğrultusunda 42 öğrenciden elde edilen veriler Mann Whitney U Testi ile çözümlenmiştir. Cinsiyet değişkenine göre erkek öğrencilerin dönem sonu puanı açısından kadın öğrencilerden daha başarılı oldukları sonucu çıkmış olsa da bunun istatistiksel olarak anlamlı olmadığı anlaşılmıştır. Yaş değişkeninden elde edilen sonucun istatistiksel olarak anlamlı olduğu tespit edilmiş olup 25-34 yaş aralığındaki öğrencilerin 19-24 yaş aralığında bulunan öğrencilere göre daha başarılı oldukları gözlenmiştir. Kişisel bilgisayara sahip olma durumu değişkenine ilişkin bulgulara göre bilgisayarı olan öğrencilerin puan ortalamasının olmayanlara göre daha yüksek olmasına rağmen bu farklılığın istatistiksel olarak anlamlı olmadığı anlaşılmıştır. Eğitim Durumu değişkenine ilişkin bulgulara göre ikinci üniversitesini okuyan öğrencilerin puan ortalamalarının ilk üniversitesini okuyanlara göre daha yüksek olduğu görülse de bunun istatistiksel olarak anlamlı olmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Bir işte çalışma değişkenine ilişkin bulgulara göre çalışan öğrencilerin puan ortalamasının çalışmayan öğrencilere göre daha yüksek olduğu ancak bu farklılığın istatistiksel açıdan anlamlı olmadığı tespit edilmiştir. Genel olarak bulgular değerlendirildiğinde öğrencilerin başarı düzeylerinde istatistiksel olarak manidar farklılığın sadece yaş değişkeni açısından ortaya çıktığı, diğer demografik değişkenler açısından gözlenen farklılığın ise manidar olmadığı sonucuna ulaşılmıştır.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Higher Education Studies (Other) |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Early Pub Date | May 22, 2024 |
Publication Date | June 20, 2024 |
Submission Date | December 26, 2023 |
Acceptance Date | April 5, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 7 Issue: 2 |
Articles published in the Journal of University Research (Üniversite Araştırmaları Dergisi - ÜAD) are licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) License .