This study investigates the levels of anxiety among university students regarding programming and examines the factors influencing this anxiety. The research explores the relationships between students’ characteristics such as, risk-taking, leadership qualities, openness to experience, and resistance to change with their programming anxiety. The study’s participants were 427 university students who had undergone programming education prior to 2023. Individual innovativeness and programming concerns of the research participants were analyzed primarily with descriptive statistical methods. Afterwards, the relationships between the sub-dimensions of individual innovativeness and levels of programming anxiety were investigated using relational screening models. Results indicate a slight positive correlation between reluctance towards change and receptiveness to new experiences with programming anxiety, whereas a modest negative correlation is observed between willingness to take risks and leadership qualities. The combination of these factors moderately and significantly predicts students’ levels of programming anxiety. The research offers valuable perspectives for educators and developers of programs seeking to create methods to ease the anxiety students face in programming education.
resistance to change risk-taking openness to experience leadership qualities programming anxiety
For this research, research permissions were obtained from the Bursa Uludağ University Ethics Committee (2023-12, Ref No: 11).
The author declared that this study has received no financial support.
Bu çalışma, üniversite öğrencilerinin programlama ile ilgili kaygı seviyelerini araştırmakta ve bu kaygıyı etkileyen faktörleri incelemektedir. Araştırma, öğrencilerin risk alma, liderlik nitelikleri, deneyime açıklık ve değişime direnç gibi özellikleri ile programlama kaygıları arasındaki ilişkileri incelemektedir. Çalışmanın katılımcıları, 2023 öncesinde programlama eğitimi almış olan 427 üniversite öğrencisidir. Araştırma katılımcılarının bireysel yenilikçilik ve programlama kaygıları öncelikle tanımlayıcı istatistiksel yöntemlerle analiz edilmiştir. Sonrasında, bireysel yenilikçiliğin alt boyutları ile programlama kaygı seviyeleri arasındaki ilişkiler ilişkisel tarama modelleri kullanılarak incelenmiştir. Sonuçlar, değişime karşı isteksizlik ve yeni deneyimlere açıklık ile programlama kaygısı arasında hafif bir pozitif korelasyon, risk alma isteği ve liderlik nitelikleri arasında ise mütevazı bir negatif korelasyon olduğunu göstermektedir. Bu faktörlerin kombinasyonu, öğrencilerin programlama kaygı seviyelerini orta derecede ve anlamlı bir şekilde öngörmektedir. Araştırma, eğitimciler ve program geliştiriciler için, programlama eğitimi sırasında öğrencilerin karşılaştıkları kaygıyı hafifletecek yöntemler geliştirme konusunda değerli bakış açıları sunmaktadır.
Bu araştırma için Bursa Uludağ Üniversitesi Etik Kurulu'ndan araştırma izinleri alınmıştır (2023-12, K.No:11)
Yazar, bu çalışmanın herhangi bir maddi destek almadığını beyan etti.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Program Development and Qualifications in Higher Education, Higher Education Studies (Other) |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Early Pub Date | June 3, 2024 |
Publication Date | June 20, 2024 |
Submission Date | February 7, 2024 |
Acceptance Date | June 2, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 7 Issue: 2 |
Articles published in the Journal of University Research (Üniversite Araştırmaları Dergisi - ÜAD) are licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) License .