Ethnic and religious differences in Caucasia have always been one of the main sources of conflicts during the history. Especially different ethnic minorities in Georgia in the post-communist era were one of the biggest obstacles to form a coherent Georgian nation. Armenian minority in Georgia, which was the most alien ethnicity to Georgian society, was less prone to integrate with whole Georgian country because of troubling at speaking Georgian language, poor economic conditions and lacking of well functioning Armenian organizations embracing whole country. Moreover, Georgian attempts for creating a unified society was perceived by Armenian minority as a “white genocide” and they developed a resisting attitude against this kind of integration endeavor that Georgian government centered upon. 1. GİRİŞ Kafkasya tarih boyunca çeşitli toplumlara ev sahipliği yapmış ve birçok soruna tanık olmuş Don Nehrinden Kars Platosuna uzanan bir coğrafyadır. Çeşitli milletlerin bir arada yaşadığı bu bölgede, etnik ve din temelli çatışmalar, toplu katliamlar, göçler ve savaşlar meydana gelmiştir. Tarihsel serüven içinde değişik imparatorlukların egemenliği altında yaşayan farklı toplumlar genel olarak bölgeye hâkim olan otoritenin zaafa uğradığı dönemlerde ya da kendilerine yakın bir gücün başat bir rol üstlenmesiyle birbirleriyle üstünlük mücadelesine girmişler ve diğerlerini sindirmeye çalışmışlardır. Günümüz Kafkasya’sı da geçmişten aldığı kan, gözyaşı ve çeşitli anlaşmazlıklarla dolu mirası yaşatmaktadır. Sovyetler Birliği gibi bölgede önemli bir gücün dağılmasının ardından çok farklı etnik yapıları bünyesinde barındıran Gürcistan’ın b ağımsızlığını kazanması ve zaman içinde ulus devlet oluşturma çabaları ülkede etnik kimliğe dayalı önemli sorunların ortaya çıkmasına sebep olmuştur. Cavaheti sorunu bugüne kadar Güney Osetya ve Abhazya hareketlerinin gölgesinde kalan ve Gürcistan’da ulusal birliğin sağlanmasında önemli engellerden birini teşkil eden bir sorun olarak varlığını sürdürmektedir. Cavaheti’de yaşayan nüfusun önemli bir kısmını Ermeniler oluşturmaktadır. Aynı zamanda Ermeni toplumu ülkede Gürcülerden sonra gelen en büyük etnik gruplardan biridir. 1944 yılında Sovyet lider Stalin’in emriyle yerlerinden göç ettirilen Ahıska Türklerinin (Wheatley, 2004:6) anavatanı olan Samtskhe-Javakheti bölgesinde yaşayan Ermeniler, SSCB’nin yıkılışıyla birlikte bağımsız olan Gürcistan’ın sınırları içinde kalmıştır. Gürcistan’ın bağımsızlık sonrası azınlık politikaları “Gül Devrimi”nden sonra bölgede yaşayan Ermenilerin kamu alanında yer alması ve kamu hizmetlerinden daha fazla yararlanabilmesi için Gürcüce öğrenmesini zorunlu kılmıştır. Orta yaş ve üstü bölge halkının Gürcü dilini öğrenmek
Kafkasya’daki etnik ve dini farklılıklar tarih boyunca sorunların ana kaynaklarından biri olmuştur. Özellikle Gürcistan’daki farklı etnik azınlıklar komünist dönem sonrasında kaynaşmış bir Gürcistan ulusunun oluşmasının önündeki en büyük engellerden birini teşkil etmiştir. Gürcistan toplumuna en çok yabancılaşmış etnik grup olan Gürcistan Ermenileri genel olarak Gürcü dilini bilmeme, kötü ekonomik koşullar, ülkenin tamamını kucaklayan ve iyi işleyen Ermeni teşkilatlarının eksikliği nedeniyle bütünleşmeye daha az meyillidirler. Ayrıca Gürcistan’ın bütünleşik bir toplum yaratma çabası Ermeniler tarafından “beyaz soykırım” olarak algılanmakta ve Ermeniler Gürcistan hükümetinin merkezinde olduğu bu tarz bütünleşme çabalarına karşı direniş göstermektedirler.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2013 |
Published in Issue | Year 2013 Volume: 5 Issue: 2 |