The purpose of this study is to examine how financial innovations affect the performance of service firms. The universe of the study is composed of restaurants, five star hotels, travel agents operating in Istanbul. 14 service businesses including 2 hotel operations, 2 restaurants, 2 travel agencies, 2 banks, 2 insurance companies, 2 consulting companies, 2 health clubs constitute the unit of analysis. The data obtained from interviews with managers of mentioned businesses was analyzed with content analysis method. As a result of the study, it is determined that service companies give importance to the dimensions of balanced scorecard model in their decisions to create or use financial innovations. Also, according to the results obtained, it is determined that some service enterprises have a number of activities that they use as financial innovations
Bu çalışmanın amacı; finansal yeniliklerin, hizmet işletmelerinin performansını nasıl etkilediğini araştırmaktır. Araştırmanın evrenini İstanbul'da faaliyet gösteren hizmet işletmeleri oluşturmaktadır. 2 otel işletmesi, 2 yiyecek içecek işletmesi, 2 seyahat acentesi, 2 sağlık kulübü, 2 sigorta acentesi, 2 banka, 2 danışmalık şirketi olmak üzere 14 hizmet işletmesi bu araştırmanın analiz birimini oluşturmaktadır. Belirlenen işletmelerin üst düzey yöneticileri ile görüşülerek elde edilen veriler, içerik analizi yöntemi ile analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda; hizmet işletmelerinin finansal yenilikleri kullanma ya da oluşturma kararlarında performans değerlendirmeye önem verdikleri tespit edilmiştir. Ayrıca, bazı hizmet işletmelerinin finansal yenilik olarak kullandıkları bir takım faaliyetlerinin olduğu tespit edilmiştir
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 1, 2013 |
Published in Issue | Year 2013 Volume: 5 Issue: 3 |