Research Article
BibTex RIS Cite

Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Montessori Yaklaşımına Yönelik Algıları: Bir Metafor Analizi

Year 2023, , 141 - 165, 31.12.2023
https://doi.org/10.47477/ubed.1314679

Abstract

Bu araştırmada, okul öncesi öğretmen adaylarının Montessori yaklaşımına yönelik algılarını metaforlar aracılığıyla belirlemek amaçlanmıştır. Araştırmada nitel araştırma modeli desenlerinden olgubilim (fenomenoloji) deseni kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Afyon Kocatepe Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Okul Öncesi Eğitimi Anabilim Dalında eğitim görmekte olan 105 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Bu formda öğretmen adaylarının “Montessori yaklaşımı…... gibidir. Çünkü ……” cümlesini tamamlamaları istenmiştir. Elde edilen veriler içerik analizi tekniği ile çözümlenmiştir. Araştırma sonucunda; en fazla ‘Kuş, Yapboz ve Yaşam/hayat’ metaforları olmak üzere toplamda 59 çeşit metafor geliştirdikleri görülmüştür. Öğretmen adaylarının Montessori yaklaşımına yönelik en fazla yaklaşımın felsefesi ile ilgili olarak özgürlük kategorisine yönelik metafor oluşturdukları sonucuna ulaşılmıştır. Araştırma bulguları yaklaşımın doğası ve ilgili literatür ışığında değerlendirilmiştir.

References

  • Aksoy, P. (2020). Montessori Yaklaşımının Uygulandığı Sınıflarda Görev Yapan Okul Öncesi Öğretmenlerinin Montessori Yaklaşımının “Farklı, Güçlü ve Zorlayıcı Yanları”na İlişkin Görüşleri: Amerika ve Türkiye Örneği. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 7(10), 278-309. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/en/pub/asead/issue/57514/812549
  • Yurteri Tiryaki, A., Aral, N., Yıldız Bıçakcı, M., Çetin Sultanoğlu, S., & Şahin, S. (2015). Montessori eğitiminin çocukların gelişimine etkisinin incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Eğitim Araştırmaları Dergisi, 1(1), 32-52. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/en/pub/huner/issue/36363/411252
  • Atik, A. D. (2020). Fen Bilimleri öğretmen adaylarının uzaktan eğitim algısı: Bir metafor analizi. Uluslararası Eğitim Araştırmacıları Dergisi, 3(2), 148-170. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/en/pub/ueader/issue/59308/799984?publisher=http-egitim-kilis-edu-tr-cv-durmu-c5-9e-burak-pdf

Preservice Early Childhood Educators' Perceptions of the Montessori Approach: A Metaphor Analysis

Year 2023, , 141 - 165, 31.12.2023
https://doi.org/10.47477/ubed.1314679

Abstract

In this study, it was aimed to determine preservice preschool teachers' perceptions of the Montessori approach through metaphors. Phenomenology design, one of the qualitative research model designs, was used in the study. The study group of the research consists of 105 preservice teachers studying at Afyon Kocatepe University, Faculty of Education, Department of Preschool Education. A semistructured interview form was used as a data collection tool. In this form, preservice teachers were asked to complete the sentence "Montessori approach is like ....... Because ......" sentence was asked to complete. The data obtained were analysed by content analysis technique. As a result of the research, it was seen that they developed a total of 59 types of metaphors, the most common of which were 'Bird, Puzzle and Life/living' metaphors. It was concluded that preservice teachers created metaphors about the Montessori approach mostly in the category of freedom related to the philosophy of the approach. The research findings were evaluated in the light of the nature of the approach and the related literature.

References

  • Aksoy, P. (2020). Montessori Yaklaşımının Uygulandığı Sınıflarda Görev Yapan Okul Öncesi Öğretmenlerinin Montessori Yaklaşımının “Farklı, Güçlü ve Zorlayıcı Yanları”na İlişkin Görüşleri: Amerika ve Türkiye Örneği. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 7(10), 278-309. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/en/pub/asead/issue/57514/812549
  • Yurteri Tiryaki, A., Aral, N., Yıldız Bıçakcı, M., Çetin Sultanoğlu, S., & Şahin, S. (2015). Montessori eğitiminin çocukların gelişimine etkisinin incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Eğitim Araştırmaları Dergisi, 1(1), 32-52. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/en/pub/huner/issue/36363/411252
  • Atik, A. D. (2020). Fen Bilimleri öğretmen adaylarının uzaktan eğitim algısı: Bir metafor analizi. Uluslararası Eğitim Araştırmacıları Dergisi, 3(2), 148-170. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/en/pub/ueader/issue/59308/799984?publisher=http-egitim-kilis-edu-tr-cv-durmu-c5-9e-burak-pdf
There are 3 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Merve Arabacı 0000-0002-9837-3950

İlkay Ulutaş 0000-0002-2234-0773

Early Pub Date December 28, 2023
Publication Date December 31, 2023
Published in Issue Year 2023

Cite

APA Arabacı, M., & Ulutaş, İ. (2023). Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Montessori Yaklaşımına Yönelik Algıları: Bir Metafor Analizi. Uluslararası Bilim Ve Eğitim Dergisi, 6(3), 141-165. https://doi.org/10.47477/ubed.1314679
AMA Arabacı M, Ulutaş İ. Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Montessori Yaklaşımına Yönelik Algıları: Bir Metafor Analizi. UBED. December 2023;6(3):141-165. doi:10.47477/ubed.1314679
Chicago Arabacı, Merve, and İlkay Ulutaş. “Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Montessori Yaklaşımına Yönelik Algıları: Bir Metafor Analizi”. Uluslararası Bilim Ve Eğitim Dergisi 6, no. 3 (December 2023): 141-65. https://doi.org/10.47477/ubed.1314679.
EndNote Arabacı M, Ulutaş İ (December 1, 2023) Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Montessori Yaklaşımına Yönelik Algıları: Bir Metafor Analizi. Uluslararası Bilim ve Eğitim Dergisi 6 3 141–165.
IEEE M. Arabacı and İ. Ulutaş, “Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Montessori Yaklaşımına Yönelik Algıları: Bir Metafor Analizi”, UBED, vol. 6, no. 3, pp. 141–165, 2023, doi: 10.47477/ubed.1314679.
ISNAD Arabacı, Merve - Ulutaş, İlkay. “Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Montessori Yaklaşımına Yönelik Algıları: Bir Metafor Analizi”. Uluslararası Bilim ve Eğitim Dergisi 6/3 (December 2023), 141-165. https://doi.org/10.47477/ubed.1314679.
JAMA Arabacı M, Ulutaş İ. Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Montessori Yaklaşımına Yönelik Algıları: Bir Metafor Analizi. UBED. 2023;6:141–165.
MLA Arabacı, Merve and İlkay Ulutaş. “Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Montessori Yaklaşımına Yönelik Algıları: Bir Metafor Analizi”. Uluslararası Bilim Ve Eğitim Dergisi, vol. 6, no. 3, 2023, pp. 141-65, doi:10.47477/ubed.1314679.
Vancouver Arabacı M, Ulutaş İ. Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Montessori Yaklaşımına Yönelik Algıları: Bir Metafor Analizi. UBED. 2023;6(3):141-65.