Academic procrastination behaviors can cause some negativities in students' academic lives. The perceived stress levels experienced by students can both cause academic procrastination behavior and occur as a result of academic procrastination behavior. For this reason, the study aimed to examine the relationship between university students' academic procrastination behaviors and perceived stress levels. In this study the relational survey model was used. The sample of the study consists of 357 university students, chosen by random sampling method, studying in a university at the Aegen Region at the fall semester of academic year 2023-2024. Research data has been collected through the Personal Information Form prepared by the researchers, through the ‘Perceived Stress Scale’ to determine students’ perceived stress levels, and the ‘Academic Procrastination Scale’, to determine the students’ academic procrastination level. The data was analyzed through descriptive statistics, t-test, one way ANOVA, post hoc (Scheffe) Test, Pearson correlation analyze, regression analysis. The research indicated that there isn’t a significant difference between university students’ academic procrastination and gender, grade level and age but it was found that there is a significant difference between academic procrastination and education level. This significant difference is between associate degree-bachelor degree and associate degree- post graduate degree. There is a significant difference between students’ perceived stress and gender. There isn’t a significant difference between students’ perceived stress and age, grade level and education level. It was found that there is a statistically significant positive low-level correlation between academic procrastination and perceived stress. Another finding of this study showed that participants’ academic procrastination was significant predictor of perceived stress level.
Akademik erteleme davranışları, öğrencilerin akademik hayatlarında birtakım olumsuzluklara neden olabilmektedir. Öğrencilerin yaşadıkları algılanan stres düzeyleri hem akademik erteleme davranışına neden olabilmekte hem de akademik erteleme davranışı sonucunda meydana gelebilmektedir. Bu sebeple araştırmada, üniversite öğrencilerinin akademik erteleme davranışları ile algılanan stres düzeyleri arasındaki ilişkiyi incelemek amaçlanmıştır. Araştırmada ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2023-2024 Akademik yılı güz döneminde Ege bölgesinde bir üniversitede öğrenimine devam eden basit tesadüfi örnekleme yöntemi ile seçilen 357 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırma verileri, araştırmacının hazırladığı kişisel bilgi formu, üniversite öğrencilerinin algılanan stres düzeylerini belirlemek için “Algılanan Stres Düzeyi Ölçeği” ve akademik erteleme davranışlarını tespit etmek “Akademik Erteleme Ölçeği” aracılığıyla toplanmıştır. Toplanan veriler, betimsel istatistikler (frekans, yüzde, standart sapma, ortalama) ile analiz edilmiş olup ayrıca t-testi, tek yönlü varyans, Post Hoc (Scheffe) testi, Pearson korelasyon ve regresyon analizleri yapılmıştır. Elde edilen bulgulara göre öğrencilerin akademik erteleme düzeyleri cinsiyete, yaşa ve sınıf düzeyine göre anlamlı farklılık göstermemekte, öğrenim kademesinde anlamlı farklılık göstermektedir. Bu farkın ön lisans-lisans ve önlisans-lisansüstü grupları arasında olduğu belirlenmiştir. Öğrencilerin algılanan stres düzeyleri arasında cinsiyet gruplarında anlamlı farklılık bulunmakta iken; yaş ve öğrenim kademesinde anlamlı farklılık bulunmamıştır. Üniversite öğrencilerinin akademik erteleme düzeyleri ile algılanan stres düzeyleri arasında pozitif yönlü olarak düşük düzeyde bir ilişki olduğu saptanmıştır. Bu ilişkinin cinsiyet, sınıf, yaş ve kademe gruplarının bazı değişkenlerinde anlamlı olduğu saptanmıştır. Ayrıca öğrencilerin akademik erteleme davranışlarının, algılanan stres düzeyleri üzerinde anlamlı bir yordayıcısı olduğu bulunmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sociology (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | August 31, 2024 |
Publication Date | September 1, 2024 |
Submission Date | August 20, 2024 |
Acceptance Date | August 31, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 7 Issue: 2 |