This research is to examine the digital citizenship levels of secondary school students according to various variables. The sample of the research consists of 396 secondary school students studying in the 2024-2025 academic year in Elazığ. Digital Citizenship Scale for Secondary School Students was used to collect data in the study. Survey model was used in the research. It was concluded that the students' digital citizenship averages were at an undecided level. It was determined that students' digital citizenship did not differ significantly according to gender. It was concluded that digital citizenship differs according to the class variable and as the class level increases, the digital citizenship score increases. It was concluded that digital citizenship differs statistically significantly according to the family income variable and the family income status digital citizenship score decreases. At the same time, it was concluded that digital citizenship differs statistically significantly according to the variable of time spent in the digital environment, and as the time spent in the digital environment increases, digital citizenship scores decrease.
Bu araştırma ortaokul öğrencilerinin çeşitli değişkenlere göre dijital vatandaşlık düzeylerinin incelenmesidir. Araştırmanın örneklemini Elazığ ilinde 2024-2025 eğitim öğretim yılında öğrenim gören 396 ortaokul öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplamak amacıyla Ortaokul Öğrencilerine Yönelik Dijital Vatandaşlık Ölçeği kullanılmıştır. Araştırmada tarama modeli kullanılmıştır. Öğrencilerin dijital vatandaşlık ortalamalarının kararsız düzeyde olduğu sonucuna varılmıştır. Öğrencilerin dijital vatandaşlığının cinsiyet değişkenine göre anlamlı bir şekilde ve farklılaşmadığı belirlenmiştir. Dijital vatandaşlıklarının sınıf değişkenine göre farklılaştığı ve sınıf düzeyi arttıkça dijital vatandaşlık puanının arttığı sonucuna ulaşılmıştır. Dijital vatandaşlıklarının aile gelir durumu değişkenine göre istatistiksel olarak anlamlı bir şekilde farklılaştığı ve aile gelir durumu dijital vatandaşlık puanının azaldığı sonucuna ulaşılmıştır. Aynı zamanda dijital vatandaşlıklarının dijital ortamda geçirilen süre değişkenine göre istatistiksel olarak anlamlı bir şekilde farklılaştığı ve dijital ortamda geçirilen süre arttıkça dijital vatandaşlık puanlarının azaldığı sonucuna ulaşılmıştır.
Bu araştırma Fırat Üniversitesi Sosyal ve Beşeri Bilimler Araştırmaları Etik Kurulu 03.05.2024 tarih ve 32 no’lu kararı ile yürütülmüştür.
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | Educational Sociology |
| Journal Section | Articles |
| Authors | |
| Early Pub Date | August 31, 2025 |
| Publication Date | August 31, 2025 |
| Submission Date | February 7, 2025 |
| Acceptance Date | August 30, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 8 Issue: 2 |