EĞİTİM SEKTÖRÜNDE ÖRGÜTSEL İLETİŞİM VE İŞ TATMİNİ İLİŞKİSİ
Year 2024,
Volume: 7 Issue: 1, 112 - 132, 03.07.2024
Hasan Murat Albayrak
,
Ramazan Tiyek
Abstract
Bu çalışmanın temel amacı, Milli Eğitim Bakanlığı bünyesinde faaliyet gösteren devlet okulları ve özel okullarda çalışan öğretmenlerin örgütsel iletişim seviyeleri ile iş tatmini arasındaki ilişkiyi belirlemektir. Çalışma örgütsel iletişim ve iş tatmini kavramlarının açıklandığı kuramsal kısım ve araştırmanın anlatıldığı araştırma kısmı olarak iki ana bölümden oluşmaktadır. Çalışmanın evrenini Tekirdağ’ın Çorlu ilçesinde devlet ve özel okullarda görev yapan öğretmenler oluşturmaktadır. Araştırma kapsamında 420’si kamu, 280’i özel okulda çalışan öğretmenler olmak üzere toplamda 700 öğretmenin görüşleri anket yoluyla değerlendirilmiştir. Katılımcıların değerlendirmelerine göre kamu sektöründe ve özel sektörde çalışan öğretmeler için örgütsel iletişim ile iş tatmini arasında pozitif yönlü güçlü bir ilişkinin varlığı tespit edilmiştir.
References
- Altundaş, O.; (2000). Poliste Stres ve İş Tatmini, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Aüsbe, Erzurum.
- Başol, O. Çömlekçi, F. (2020). İş Tatmini Ölçeğinin Uyarlanması, Kırklareli Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi, 1(2), 17-31.
- Bingöl, D. (2003), İnsan Kaynakları Yönetimi, Beta Yayıncılık, 5.Baskı, İstanbul.
- Daft, R. L. (2001). Organization Theory and Design, 7th Edition, South-Western College Publishing, Cincinnati, Ohio.
- Denton, K. (1991). Horizontal Management: Beyond Total Customer Satisfaction. Lexington Books: New York.
- Eroğluer, K. (2011). The Relationship Between Organizational Communication and the Aspects of Job Satisfaction: A Theoretical Study. Ege Academic Review, 11(1), 121-136.
- Garnett, J. L., Marlowe, J. ve Pandey, S. K. (2008). Penetrating the Performance Predicament: Communication as a Mediator or Moderator of Organizational Culture’s Impact on Public Organizational Performance, Public Administration Review, 68(2), 266-281.
- Goebel, D. J., Marshall, G. W. ve Locander, W. B. (2004). An Organizational Communication-Based Model of İndividual Customer Orientation of Nonmarketing Members Of a Film, Journal of Strategic Marketing, 12(1), 29-56.
- Gürgen, H. (1997). Örgütlerde İletişim Kalitesi, İstanbul: DER Yayınları.
- Halsey, W. (1988). Macmillan Contemporary Dictionary, ABC Tanıtım Basımevi, İstanbul.
- Ilozor, D. B., Ilozor, B. D., ve Carr, J. (2001). Management communication strategies determine job satisfaction in telecommuting. Journal of Management Development, 20(6), 495–507.
- Jo, S. ve Shim S. W. (2005). Paradigm shift of employee communication: The effect of management communication on trusting relationships, Public Relations Review, 31(2), 277–280.
- Kalla, H. K. (2005) “Integrated Internal Communications: A Multidisciplinary Perspective”, Corporate Communications: An international Journal, 10(4), 302-314.
- Karcıoğlu, F., Timuroğlu, K. ve Çınar, O. (2009). “Örgütsel İletişim ve İş Tatmini İlişkisi - Bir Uygulama”, İstanbul Üniversitesi Yönetim Dergisi, 20(63), 59-76.
- Kelly, D. (1999) “Using Vision to Improve Organizational Communication”, Leadership & Organization Development Journal, 21(2), 92-101.
- Khodadadi, E., Ebrahimi, H., Moghaddasian, S. ve Babapour, J. (2013). The Effect of Communication Skills Training on Quality of Care, Self-Efficacy, Job Satisfaction and Communication Skills Rate of Nurses n Hospitals of Tabriz-Iran, Journal of Caring Sciences, 2(1), 27-37.
- Liu, C., Marchewka, J. T., Lu, J., ve Yu, C. S. (2005). Beyond concern-a privacy-trust-behavioral intention model of electronic commerce. Information & Management, 42(2), 289-304.
- Michelson, G. ve Mouly, V. S. (2004). Do loose lips sink ships? The meaning, antecedents and consequences of rumour and gossip in organisations. Corporate Communications, 9(3), 189–201.
- Kocabaş, F. (2005). Değişime Uyum Sürecinde İç ve Dış Örgütsel İletişim Çabalarının Entegrasyonu Gerekliliği, Manas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(13), 247-252.
- Kuchi, T. (2006) Constant Change and the Strategic Role of Human Communication. A Selective Annotated Bibliography, Library Management, 27(4/5): 218-235.
- Oshagbemi, T. (1997) The Influence of Rank on the Job Satisfaction of Organizational Members, Journal of Managerial Psychology, 12(8): 511-519.
- Parsons, E. ve Broadbridge, A., 2006, “Job motivation and satisfaction: Unpacking the key factors for charity shop managers”, Journal of Retailing and Consumer Services, 13, 121–131.
- Robbins, S. (2001). Organizational Behavior, PrenticeHall, 9.Edition, New Jersey.
- Sabuncuoğlu, Z. (2001). İşletmelerde Halkla İlişkiler, Ezgi Kitabevi Yayınları, Bursa.
- Schweiger, D. M. ve Denisi, A. S. (1991). Communication with Employees Following a Merger: A Longitudinal Field Experiment. Academy of Management Journal, 34(1), 110-135.
- Seyidoğlu, H. (1999). Ekonomi ve İşletmecilik Terimleri Açıklamalı Sözlük, Güzem Can Yayınları: 15, İstanbul.
- Solmuş, T. (2004). İş Yaşamında Duygular ve Kişilerarası İlişkiler. Beta Basım Yayım Dağıtım: İstanbul.
- Soysal, A; Öke, P; Yağar, F. ve Tunç, M. (2017). Örgütsel İletişim ve İş Tatmini Düzeylerinin İncelenmesi: Bir Özel Hastane Örneği, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi; (37), 243-253.
- Şimşek, E. (2011). Örgütsel İletişim ve Kişilik Özelliklerinin Yaşam Doyumuna Etkileri, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Doktora Tezi, Eskişehir.
- Tengilimoğlu, D. (2005). Kamu ve Özel Sektör Örgütlerinde Liderlik Davranışı Özelliklerinin Belirlenmesine Yönelik Bir Alan Çalışması. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 4(14), 1-16.
- Timuroğlu, M. K. ve Balkaya, E. (2016). Örgütsel İletişim ve Motivasyon İlişkisi: Bir Uygulama, Uludağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9 (2), 89-113.
- Tuna, Y. (2008). Örgütsel İletişim Sürecinde Yöneticilerin Duygusal Zeka Yeterlilikleri, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Doktora Tezi, Eskişehir.
- Ugboro, I. ve K. Obeng; (2000), Top Management Leadership, Employee Empowerment, Job Satisfaction, And Customer Satisfaction In Total Quality Management Organizations: An Empirical Study, Journal Of Quality Management, 5(2),247-272.
- Verma, P. (2013). Relationship Between Organizational Communication Flow and Communication Climate. International Journal of Pharmaceutical Sciences and Business Management, 1(1), 63-71.
- Vural, B. A. (1998). Örgüt Kültürü. İstanbul: İletişim Yayınları.
- Yenihan, B. (2014). Örgütsel Bağlılık ve İş Tatmini Arasındaki İlişki, Karabük University Journal of Institute of Social Sciences, 4(2), 170-178.
- Yılmaz, T. ve Yenihan, B.(2014). İş Doyumu ve Kurumsal Bağlılık Türk İlaç Sektöründe Bir Alan araştırması, Hak İş Uluslararası Emek ve Toplum Dergisi, 3 (6), 200-218.
- Yüksel, İ. (2005). İletişimin İş Tatmini Üzerindeki Etkileri: Bir İşletmede Yapılan Görgül Çalışma, Doğuş Üniversitesi Dergisi, 6 (2), 291-306.
Year 2024,
Volume: 7 Issue: 1, 112 - 132, 03.07.2024
Hasan Murat Albayrak
,
Ramazan Tiyek
References
- Altundaş, O.; (2000). Poliste Stres ve İş Tatmini, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Aüsbe, Erzurum.
- Başol, O. Çömlekçi, F. (2020). İş Tatmini Ölçeğinin Uyarlanması, Kırklareli Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi, 1(2), 17-31.
- Bingöl, D. (2003), İnsan Kaynakları Yönetimi, Beta Yayıncılık, 5.Baskı, İstanbul.
- Daft, R. L. (2001). Organization Theory and Design, 7th Edition, South-Western College Publishing, Cincinnati, Ohio.
- Denton, K. (1991). Horizontal Management: Beyond Total Customer Satisfaction. Lexington Books: New York.
- Eroğluer, K. (2011). The Relationship Between Organizational Communication and the Aspects of Job Satisfaction: A Theoretical Study. Ege Academic Review, 11(1), 121-136.
- Garnett, J. L., Marlowe, J. ve Pandey, S. K. (2008). Penetrating the Performance Predicament: Communication as a Mediator or Moderator of Organizational Culture’s Impact on Public Organizational Performance, Public Administration Review, 68(2), 266-281.
- Goebel, D. J., Marshall, G. W. ve Locander, W. B. (2004). An Organizational Communication-Based Model of İndividual Customer Orientation of Nonmarketing Members Of a Film, Journal of Strategic Marketing, 12(1), 29-56.
- Gürgen, H. (1997). Örgütlerde İletişim Kalitesi, İstanbul: DER Yayınları.
- Halsey, W. (1988). Macmillan Contemporary Dictionary, ABC Tanıtım Basımevi, İstanbul.
- Ilozor, D. B., Ilozor, B. D., ve Carr, J. (2001). Management communication strategies determine job satisfaction in telecommuting. Journal of Management Development, 20(6), 495–507.
- Jo, S. ve Shim S. W. (2005). Paradigm shift of employee communication: The effect of management communication on trusting relationships, Public Relations Review, 31(2), 277–280.
- Kalla, H. K. (2005) “Integrated Internal Communications: A Multidisciplinary Perspective”, Corporate Communications: An international Journal, 10(4), 302-314.
- Karcıoğlu, F., Timuroğlu, K. ve Çınar, O. (2009). “Örgütsel İletişim ve İş Tatmini İlişkisi - Bir Uygulama”, İstanbul Üniversitesi Yönetim Dergisi, 20(63), 59-76.
- Kelly, D. (1999) “Using Vision to Improve Organizational Communication”, Leadership & Organization Development Journal, 21(2), 92-101.
- Khodadadi, E., Ebrahimi, H., Moghaddasian, S. ve Babapour, J. (2013). The Effect of Communication Skills Training on Quality of Care, Self-Efficacy, Job Satisfaction and Communication Skills Rate of Nurses n Hospitals of Tabriz-Iran, Journal of Caring Sciences, 2(1), 27-37.
- Liu, C., Marchewka, J. T., Lu, J., ve Yu, C. S. (2005). Beyond concern-a privacy-trust-behavioral intention model of electronic commerce. Information & Management, 42(2), 289-304.
- Michelson, G. ve Mouly, V. S. (2004). Do loose lips sink ships? The meaning, antecedents and consequences of rumour and gossip in organisations. Corporate Communications, 9(3), 189–201.
- Kocabaş, F. (2005). Değişime Uyum Sürecinde İç ve Dış Örgütsel İletişim Çabalarının Entegrasyonu Gerekliliği, Manas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(13), 247-252.
- Kuchi, T. (2006) Constant Change and the Strategic Role of Human Communication. A Selective Annotated Bibliography, Library Management, 27(4/5): 218-235.
- Oshagbemi, T. (1997) The Influence of Rank on the Job Satisfaction of Organizational Members, Journal of Managerial Psychology, 12(8): 511-519.
- Parsons, E. ve Broadbridge, A., 2006, “Job motivation and satisfaction: Unpacking the key factors for charity shop managers”, Journal of Retailing and Consumer Services, 13, 121–131.
- Robbins, S. (2001). Organizational Behavior, PrenticeHall, 9.Edition, New Jersey.
- Sabuncuoğlu, Z. (2001). İşletmelerde Halkla İlişkiler, Ezgi Kitabevi Yayınları, Bursa.
- Schweiger, D. M. ve Denisi, A. S. (1991). Communication with Employees Following a Merger: A Longitudinal Field Experiment. Academy of Management Journal, 34(1), 110-135.
- Seyidoğlu, H. (1999). Ekonomi ve İşletmecilik Terimleri Açıklamalı Sözlük, Güzem Can Yayınları: 15, İstanbul.
- Solmuş, T. (2004). İş Yaşamında Duygular ve Kişilerarası İlişkiler. Beta Basım Yayım Dağıtım: İstanbul.
- Soysal, A; Öke, P; Yağar, F. ve Tunç, M. (2017). Örgütsel İletişim ve İş Tatmini Düzeylerinin İncelenmesi: Bir Özel Hastane Örneği, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi; (37), 243-253.
- Şimşek, E. (2011). Örgütsel İletişim ve Kişilik Özelliklerinin Yaşam Doyumuna Etkileri, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Doktora Tezi, Eskişehir.
- Tengilimoğlu, D. (2005). Kamu ve Özel Sektör Örgütlerinde Liderlik Davranışı Özelliklerinin Belirlenmesine Yönelik Bir Alan Çalışması. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 4(14), 1-16.
- Timuroğlu, M. K. ve Balkaya, E. (2016). Örgütsel İletişim ve Motivasyon İlişkisi: Bir Uygulama, Uludağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9 (2), 89-113.
- Tuna, Y. (2008). Örgütsel İletişim Sürecinde Yöneticilerin Duygusal Zeka Yeterlilikleri, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Doktora Tezi, Eskişehir.
- Ugboro, I. ve K. Obeng; (2000), Top Management Leadership, Employee Empowerment, Job Satisfaction, And Customer Satisfaction In Total Quality Management Organizations: An Empirical Study, Journal Of Quality Management, 5(2),247-272.
- Verma, P. (2013). Relationship Between Organizational Communication Flow and Communication Climate. International Journal of Pharmaceutical Sciences and Business Management, 1(1), 63-71.
- Vural, B. A. (1998). Örgüt Kültürü. İstanbul: İletişim Yayınları.
- Yenihan, B. (2014). Örgütsel Bağlılık ve İş Tatmini Arasındaki İlişki, Karabük University Journal of Institute of Social Sciences, 4(2), 170-178.
- Yılmaz, T. ve Yenihan, B.(2014). İş Doyumu ve Kurumsal Bağlılık Türk İlaç Sektöründe Bir Alan araştırması, Hak İş Uluslararası Emek ve Toplum Dergisi, 3 (6), 200-218.
- Yüksel, İ. (2005). İletişimin İş Tatmini Üzerindeki Etkileri: Bir İşletmede Yapılan Görgül Çalışma, Doğuş Üniversitesi Dergisi, 6 (2), 291-306.