2019 Yılı kasım ayında ilk kez Çin’de görülen ve kısa sürede küresel bir salgına dönüşen COVID-19, ülkelerin sosyo-ekonomik ve kültürel akslarını sarsarak adeta deprem etkisi yaratmıştır. COVID-19 pandemisi ile sokağa çıkma yasağı, seyahat kısıtlaması, sosyal mesafe, karantina, izolasyon gibi sert tedbirlerin devreye alınması, sağlık kaygıları, ürettiği belirsizlikler ve ülkeselcilik, küresel ölçekte önemli bir daralmaya sebep olmuş, dünya bir anda dijital alana geçme zorunluluğu ile karşı karşıya kalmıştır. Dijitalleşme sürecinde yıllara yayılan planlar neredeyse haftalar içinde hayata geçirilirken mevcut ekosistem bambaşka ve akıllı bir yapıya doğru evrilmiş, özellikle tüketici davranış, tercih ve öncelikleri büyük bir dönüşüme uğramış ve bankacılık yapma şekli geri dönülemez bir biçimde değişmiştir. Pandeminin başlangıcında bozulma olarak tanımlanan birçok süreç ve etki hızla yeni norm(al) haline gelmiştir.
Pandemi öncesinde bankaların dijitalleşme olgusu daha çok müşteri deneyimi üzerinden okunurken artık yeni norm(al) ile günümüz bankacılığında dijitalleşme tüm alanlarını kuşatan bir dijital deneyim ve model tasarımı olarak ilerlemektedir. Post pandemik bankacılık olarak tanımlanabilecek bu süreçte bankaların bilgi mimarisini dönüştürdüğü, dijital gerçekliğe ve yeni norm(al)e uyumlandığı, özellikle bulut bilişim ve yapay zekâyı içselleştirerek müşteri odaklı proaktif – inovatif uygulamaları geliştirdiği ve sürdürülebilir finansmanı önceliklendirdiği bir iş mimarisine yöneldiği görülmektedir. Bu çalışmada, pandemi ile bankacılık sektöründe norm(al) haline gelen yeni uygulamalar, post pandemik bankacılık kavramı ve gelişimi, fırsat ve stratejileri analiz edilerek gelecek yaklaşımlarına yer verilmektedir.
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | International Banking |
| Journal Section | Articles |
| Authors | |
| Publication Date | June 30, 2025 |
| Submission Date | February 22, 2024 |
| Acceptance Date | June 30, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 8 Issue: 1 |