Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Covid-19 Pandemi Döneminde Spor Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Boş Zaman Tutumlarının İncelenmesi

Yıl 2021, Cilt: 2 Sayı: 1, 189 - 201, 30.04.2021

Öz

Bu çalışmanın amacı, covid-19 pandemi döneminde spor bilimleri fakültesi öğrencilerinin boş zaman
tutumlarının bazı demografik özellikler açısından değerlendirilmesidir. Bu çalışma katılımcılardan elde edilen
nicel verilere dayalı olarak tarama modelinde tasarlanmıştır. Araştırmada seçkisiz olarak belirlenen Eskişehir
Teknik Üniversitesi, Spor Bilimleri Fakültesinde öğrenim gören toplam 310 öğrenci bu araştırmanın örneklemini
oluşturmuştur. Çalışmada Ragheb ve Beard (1982) tarafından geliştirilen ve Akgül ve Gürbüz (2011) tarafından
Türkçe’ye uyarlanan “Boş Zaman Tutum Ölçeği” kullanılmıştır. Boş Zaman Tutum Ölçeği bilişsel, duyuşsal,
davranışsal olmak üzere 3 alt boyuttan ve toplam 36 maddeden oluşmaktadır. Katılımcıların boş zaman
aktivitelerine yönelik tutumları 5’li Likert tipi ölçek üzerinden değerlendirilmiştir. Araştırmanın amacına yönelik
verilerin test edilmesinde frekans, yüzde, aritmetik ortalama, standart sapma ile değişkenler arasında farklılık
olup olmadığını belirlemek için t-testi ve ANOVA kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen verilere göre,
öğrencilerin boş zaman tutumlarının bilişsel boyutta en yüksek ortalamaya sahip oldukları görülmektedir.
Öğrencilerin bilişsel, duyuşsal ve davranışsal boyutlara göre boş zaman tutumlarında cinsiyet değişkeninin
tümünde istatistiksel açıdan anlamlı farklılık bulunmuştur. Ayrıca düzenli egzersiz yapma durumlarına göre
davranışsal boyutta ve boş zaman aktivitelerini tercih etme nedenlerine göre duyuşsal boyutta istatistiksel açıdan
anlamlı farklılık tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Akar, N., Ekmekci, P. ve Öziş, S. (2021). TOBB ETÜ Tıp fakültesi covid-19 pandemisi uzaktan eğitim deneyimi. Tıp Eğitimi Dünyası, 20(60-1), 11-15.
  • Akgül, B. M. ve Gürbüz, B. (2011). Boş zaman tutum ölçeği: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 15(1), 37-43.
  • Aktaş, Ö., Büyüktaş, B., Gülle, M. ve Yıldız, M. (2020). Covid-19 virüsünden kaynaklanan izolasyon günlerinde spor bilimleri öğrencilerinin uzaktan eğitime karşı tutumları. Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 1(1), 1-9.
  • Akyol, G., Başkan, A. H. ve Başkan, A. H. (2020). Yeni tip koronavirüs (covid-19) döneminde spor bilimleri fakültesi öğrencilerinin karantina zamanlarında yaptıkları etkinlikler ve sedanter bireylere önerileri. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları, 7(5), 190-203.
  • Akyüz, H. (2015). Üniversite Öğrencilerinin Boş Zaman Faaliyetlerine Yönelik Tutumlarının İncelenmesi: Bartın Üniversitesi Örneği (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Bartın Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bartın.
  • Akyüz, H. ve Türkmen, M. (2016). Üniversite öğrencilerinin boş zaman faaliyetlerine yönelik tutumlarının incelenmesi: bartın üniversitesi örneği. International Journal of Sport Culture and Science, 4(Special Issue 1), 340-357.
  • Arı Yılmaz, D., Günel Karadeniz, P., Bayram, A. ve Akkın, S. M. (2021). SANKO Üniversitesi tıp fakültesinde covid-19 pandemi döneminde tıp eğitimi süreci. Tıp Eğitimi Dünyası, 20(60-1), 78-82.
  • Arıkan, G., Gökhan, İ. ve İnce, U. (2021). Pandemi sürecinde beden eğitimi ve spor yüksekokulu öğrenci adaylarının covid-19 korku düzeylerinin incelenmesi. ROL Spor Bilimleri Dergisi, 2(1), 50-59.
  • Ashby, J. S., Kottmari, T. ve DeGraaf, D. (1999), leisure satisfaction and attitudes of perfectionists: implications for therapeutic recreation professionals. Therapeutic Recreation Journal, Second Quarter, 142-151.
  • Aslan, I., Ochnik, D. ve Çınar, O. (2020). Exploring perceived stress among students in Turkey during the covid-19 pandemic. Int. J. Environ. Res. Public Health, 17(8961), 1-17. doi:10.3390/ijerph17238961.
  • Azevedo, M., Araújo, C., Reichert, F., Siqueira, F., Silva, M. ve Hallal, P. (2007). Gender differences in leisure-time physical activity. International Journal of Public Health, 52(1), 8-15.
  • Bayburtlu, Y. S. (2020). Covid-19 pandemi dönemi uzaktan eğitim sürecinde öğretmen görüşlerine göre türkçe eğitimi. Electronic Turkish Studies, 15(4), 131-151.
  • Binbaşıoğlu, H. ve Tuna, H. (2014). College students’ attitudes towards leisure: a study of vocational school students in Eastern Anatolia region. Journal of Academic Approaches, 5(2), 74-93.
  • Çetin, C. ve Anuk, Ö. (2020). Covid-19 pandemi sürecinde yalnızlık ve psikolojik dayanıklılık: bir kamu üniversitesi öğrencileri örneklemi. Dergi Park Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 7(5), 170-189.
  • Çevirme, A. ve Kurt, A. (2020). Covid-19 pandemisi ve hemşirelik mesleğine yansımaları. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 7(5), 46-52.
  • Çizmeci Şenel, F. (2021). Covid-19 salgınının diş hekimliği uygulamalarına etkisi. ADO Klinik Bilimler Dergisi, 10(1),1-12.
  • Deng, J., Walker, G. J. ve Swinnerton, G. (2005). Leisure attitudes: A comparison between Chinese in Canada and Anglo‐ Canadians. Leisure/Loisir, 29(2), 239-273.
  • Denkel, M., Sağıroğlu, İ., Taşkın, C. ve Ayar, H. (2020). Öğrencilerin boş zaman aktivitelerine yönelik tutum düzeylerinin değerlendirilmesi. Turkish Studies, 15(5), 2297-2307. https://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.44042.
  • Dikmen, S., Bahçeci, F. (2020). Covid-19 pandemisi sürecinde yükseköğretim kurumlarının uzaktan eğitime yönelik stratejileri: Fırat Üniversitesi örneği. Turkish Journal of Educational Studies, 7(2), 78-98.
  • Dinç, H. (2019). Masa Başı Çalışanlarının Sağlık Algılarının Boş Zaman Tutum Ve Boş Zaman Katılımlarına Göre Değerlendirilmesi (Yüksek lisans tezi). Afyon Kocatepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Afyon.
  • Dinler, E., Badat, T., Kocamaz, D. ve Yakut, Y. (2020). Evaluation of the student’s self awareness, physical activity, sleep quality, depression and life satisfaction of university students during the covid-19. Int. J. Disabil. Sports Health Sci., 3(2), 128-139.
  • Ertuğ, C. (2020). Coronavirüs (Covid-19) pandemisi ve pedagojik yansımaları: Türkiye’de açık ve uzaktan eğitim uygulamaları. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 6(2), 11-53.
  • Gökyürek, B. (2016). An analysis of leisure attitudes of the individuals participating in dance activities and the relationship between leisure attitude and life satisfaction. International Journal of Environmental & Science Education, 11(10), 3285-3296.
  • Gümüşgül, O. ve Aydoğan, R. (2020). Yeni tip koronavirüs-covid 19 kaynaklı evde geçirilen boş zamanların ev içi rekreatif oyunlar ile değerlendirilmesi. Spor Eğitim Dergisi, 4(1), 107-114.
  • Gürtekin, A. (2019). Examining University Students' Leisure Attitudes and Socialization Tactics and Digital Literacy Levels (Master thesis). Ağrı İbrahim Cecen University Institute of Social Sciences, Ağrı.
  • Hatun, O., Dicle, A. N. ve Demirci, İ. (2020). Koronavirüs salgınının psikolojik yansımaları ve salgınla başa çıkma. Turkish Studies, 15(4), 531-554.
  • Henderson K. A., Bialeschki, M. D., Shaw, S. M. ve Freysinger, V. J. (1996). Both gains and gaps: Feminist perspectives on women's leisure state college. USA: Venture Publishing Inc.
  • Kaplan Yatğın, S. ve Öztürk Tonguç, M. (2020). Covid-19 pandemisinde diş hekimliği. Süleyman Demirel Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 11(3), 376-382.
  • Karadeniz, F., Müftüler, M. ve Gülbeyaz, K. (2019). Üniversite öğrencilerinin serbest zaman aktivitelerine yönelik tutum ve engellerinin incelenmesi (Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi örneği). Spor ve Rekreasyon Araştırmaları Dergisi, 1(2), 21-36.
  • Karakullukçu, Ö. F. (2020). Öğretmen adaylarının boş zaman tutumlarının incelenmesi. Spormetre, 18(1), 264-272.
  • Karasar, N. (2020). Bilimsel araştırma yöntemi kavramlar ilkeler teknikler. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Kaya, E. ve Sarı, İ. (2018). Bedensel ve görme engelli bireylerin çeşitli değişkenler açısından boş zaman tutumlarının incelenmesi. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 3(4), 19-31
  • Kaya, S. ve Gürbüz, B. (2015). An examination of university students’ attitudes towards leisure activities. Pamukkale Journal of Sport Sciences, 6(3), 46-59.
  • Kılbaş, Ş. (2010). Rekreasyon boş zamanı değerlendirme. Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Kürtüncü, M. ve Kurt, A. (2020). Covid-19 pandemisi döneminde hemşirelik öğrencilerinin uzaktan eğitim konusunda yaşadıkları sorunlar. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi (ASEAD), 7(5), 66-77.
  • Öztürk, Ö. T., Soytürk, M. ve Doğan, Y. I. (2019). The attitudes of primary school teachers towards leisure. Journal of Education and Training Studies, 7(4), 160-165.
  • Pala, A., Biner, M., Öncen, S. ve Kargün, M. (2015). Futbol tenisi sporcularının boş zaman aktivitelerine yönelik tutumlarının incelenmesi. Uluslararası Spor Egzersiz & Antrenman Bilimi Dergisi, 1(2), 77-82.
  • Ragheb, M. G. ve Beard J. G. (1982). Measuring leisure attitude. Journal of Leisure Research, 14 (2), 155-167.
  • Rona, M. Ş. ve Erol, A. E. (2020). Investigation of leisure time attitude of university students according to some parameters (example of Northern Cyprus). Asian Journal of Education and Training, 6(3), 479-484.
  • Şahinler, Y., Ulukan, M. ve Ulukan, H. (2020). Covid-19 sürecinde fiziksel aktivite yapan spor bilimleri fakültesi öğrencilerinin saldırganlık düzeylerinin incelenmesi. Akdeniz Spor Bilimleri Dergisi, 3(1), 171-184.
  • Şengül, H., Bulut, A. ve Coşkun, S. N. (2020). Psychological effect of COVID-19 pandemic on university students in Turkey. Annals of Clinical and Analytical Medicine, 1-7. DOI:10.4328/ACAM.20358.
  • Serçemeli, M. ve Kurnaz, E. (2020). COVİD-19 pandemi döneminde öğrencilerin uzaktan eğitim ve uzaktan muhasebe eğitimine yönelik bakış açıları üzerine bir araştırma. Uluslararası Sosyal Bilimler Akademik Araştırmalar Dergisi, 4 (1), 40-53.
  • Siegenthaler, K. L., O'Dell, I. (2000) leisure attitude, leisure satisfaction, and perceived freedom in leisure within family dyads. Leisure Sciences, 22(4), 281-296.
  • Şirin, T., Eratlı Şirin, Y. ve Metin, M. (2021). Kriz zamanlarında spor örgüt yönetimi: covid19 örneği. Akdeniz Spor Bilimleri Dergisi, 3(2), 331-345.
  • Tengiz, F. ve Koç, E. M. (2021). Covid-19 pandemi dönemi izmir katip çelebi üniversitesi tıp fakültesi eğitim öğretim deneyimi. Tıp Eğitimi Dünyası, 20(60-1), 67-71.
  • Tural, E. (2020). Covid-19 pandemi dönemi ev karantinasında fiziksel aktivite düzeyinin yaşam kalitesine etkisi. Van Sağ. Bil. Derg., 13(Özel Sayı), 10-18.
  • Weston, R. ve Gore, P. A. (2006). A brief guide to structural equation modeling. The Counseling Psychologist, 34, 719-751. https://doi.org/10.1177/0011000006286345
  • Yıldırım, S. (2020). Salgınların sosyal-psikolojik görünümü: covid-19 (koronavirüs) pandemi örneği. Turkish Studies, 15(4), 1331-1351.
  • Yıldız, S. ve Bektaş, F. (2021). Covid-19 salgınının çocukların boş zaman etkinliklerinde yarattığı değişimin ebeveyn görüşleriyle değerlendirilmesi. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 26(1), 99-122.
Toplam 49 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Engelliler için Beden Eğitimi, Spor ve Fiziksel Aktivite
Bölüm 2021 Cilt: 2 Sayı : 1
Yazarlar

Mert Erkan Bu kişi benim

Dilek Yaliz-solmaz Bu kişi benim

Gülsün Güven Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 2 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Erkan, M., Yaliz-solmaz, D., & Güven, G. (2021). Covid-19 Pandemi Döneminde Spor Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Boş Zaman Tutumlarının İncelenmesi. Uluslararası Bozok Spor Bilimleri Dergisi, 2(1), 189-201.