Research Article
BibTex RIS Cite

Eğitsel Oyunlar Esnasında Maske Kullanmanın Denge, Reaksiyon ve Çeviklik Üzerine Etkisi

Year 2021, Volume: 2 Issue: 2, 108 - 118, 30.08.2021

Abstract

Çalışmamızda eğitsel oyun esnasında maske kullanımının 12-13 yaş grubundaki ilköğretim öğrencilerinde denge,
reaksiyon süresi ve çeviklik değerlerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışmaya kayseri Kızılören parlaklar
ortaokulunda okuyan 12-13 yaşlarında 47 kız ve erkek öğrenci gönüllü olarak katıldı. Deney grubu (25) eğitsel oyun
sırasında maske takarken, kontrol grubu (22) ise eğitsel oyun esnasında maske takmamıştır. Katılımcıların, el ve ayak
reaksiyon testi reaksiyon cetveli ile denge testi flamingo denge aleti ile ve çeviklik testi fotosel ile ön testleri testleri
yapıldı. Sekiz hafta sonra, haftada üç gün eğitsel oyunlara katılan deney grubu ile kontrol grubunun son test ölçümleri
yapıldı. Elde edilen veriler aritmetik ortalama ve standart sapma olarak sunuldu. Bağımsız grupların
karşılaştırılmasında indepedent sample t test ve bağımlı grupların karşılaştırmasında paired sample t test kullanıldı.
Anlamlılık düzeyi p<0.05 olarak alındı. Deney grubunun (maske takan) ön-son test reaksiyon süreleri değerlerinde
anlamlı fark görülürken (p<0.05), kontrol grubunda (maske takmayan) vücut ağırlığı değerlerinde anlamlı farkın
olduğu görüldü (p<0.05). Gruplar arası son test ölçümlerinde ise çeviklik değerlerinde anlamlı farkın olduğu belirlendi
(p<0.05). Sonuç olarak maske kullanımının reaksiyon sürelerine olumlu etkisinin olduğu, maske kullanımının kısa
süreli egzersizlerde olumsuz etkisinin olmadığı belirlenmiştir. Eğitsel oyunlara katılımın ilköğretim çağındaki
çocukların gelişiminde önemli olduğu ve beden eğitimi derslerinde eğitsel oyunlara daha fazla yer verilerek
öğrencilerin aktif olarak oyunlara katılması öğrencilerin gelişimine olumlu katkısının olacağı düşünülmektedir.

References

  • Akandere, M. (2006). Eğitici okul oyunları. 3. Baskı. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Altay F. (2001). Ritmik Jimnastikte İki Farklı Hızda Yapılan Chaine Rotasyon Sonrasında Yan Denge areketinin Biyomekanik Analizi. Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Doktora Tezi. Ankara.
  • Armstrong, R., and Greig, M. (2018). The Functional Movement Screen and modified Star Excursion Balance Test as predictors of T-test agility performance in university rugby union and netball players. Physical Therapy in Sport, 31, 15-21.
  • Bayraktar, I. (2013). Elit boksörlerin çeviklik, sürat, reaksiyon ve dikey sıçrama yetileri arasındaki ilişkiler. Akademik Bakış Dergisi, 35:1-8.
  • Brown, K, Vingren, J, Hill, DW, Bennett, M, Gilliland, T, McShan, E, Callende, L. (2021). Effects of wearing a cloth face mask on performance, physiological and perceptual responses during a graded treadmill running exercise test, Driver S, et al. Br J Sports Med;0:1–7. doi:10.1136/bjsports-2020-103758.
  • Canlı,U, Taşkın, C, ve Kurt, C. (2021). Çoklu Beceri Hareket Eğitimi Programı: Okul Öncesi Çocuklarda Vücut Kompozisyonu ve Motor Performans Değişimleri, Uluslararası Bozok Spor Bilimleri Dergisi, 2021 2(1), 156-167 Bozok International Journal of Sport Science, 2(1), 156-167.
  • Centers for Disease Control and Prevention. Considerations for wearing cloth face coverings, 2020. Available: https://www. cdc. gov/ coronavirus/ 2019- ncov/ preventgetting-sick/ cloth- face- cover- guidance. html [Accessed 7/15/20].
  • Centers for Disease Control Prevention. (2020). COVID-19 employer information for Gyms and fitness centers. Centers for Disease Control and Prevention.
  • Çamlıyer, H. (1999). Eğitim bütünlüğü içinde çocuk hareket eğitimi ve oyun. İzmir: Can Ofset Yayıncılık.
  • Demir, İ., (2001), Beden eğitimi ve sporun beceri yetenek gelişimlerine etkisi 11-13 yaş grubunda eurofit test değerlendirmesi. Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı, Sakarya.
  • Drabik J. (1996). Children & Sports Training. How Your Future Champions Should Exercise to be Healthy, Fit,and Happy. Island Pond. Stadion Publishing Co.
  • Dündar, U. (2003). Antrenman Teorisi. Nobel Yayın Dağıtım.Ankara. El-Gizawy, H., ve Akl, A. R. (2014). Relationship Between Reaction Time And Deception Type During Smash In Badminton. J Sport Res, 1: 49-56.
  • Engin, H. (2018). 12-15 Yaş Arası Güreşçilerde 8 Haftalık Denge Antrenmanının Denge, Çeviklik Ve Sürat Performansı Üzerine Etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi, Sosyal Bilimleri Enstitüsü, Niğde.
  • Epstein, D, Korytny, A, Isenberg, Y, Marcusohn, E, Zukermann, R, Bishop, B, ve Raz, A. (2021). Return to training in the COVID-19 era: The physiological effects of face masks during exercise. Scand. J. Med. Sci. Sports;31:70–75.
  • Göral, K., Sayın, Ö., ve Babayiğit İ.G. (2012). Profesyonel Futbolcuların Oynadıkları Mevkilere Göre Görsel Ve İşitsel Reaksiyon Sürelerinin İncelenmesi. Selçuk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 14(1): 5-11.
  • Güler, Ö. (2018). Futbolcularda 8 Haftalık Denge Antrenmanlarının Futbola Özgü Teknik Becerilere Etkileri ve Biyomekanik Analizi. Doktora Tezi, Manisa Celal Bayar Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Manisa.
  • Gülüm, V. (2008). Adana ilindeki beden eğitimi öğretmenlerinin ilköğretim okullarında uygulanmakta olan beden eğitimi öğretim programına yönelik görüşlerinin değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Adana.
  • Hazar, F. (2005). Badmintonda çevikliğin performansa etkisi ve geliştirilmesine yönelik antrenman uygulamaları. Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Koç H, Gökdemir K, ve Kılınç F. (2000). Sezon Arasında Yapılan Antrenmanların Kütahya Spor futbolcularının Bazı Fiziksel ve Fizyolojik Parametrelerine Etkisi. Gazi Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri I Ulusal Kongresi Bildiri Özetleri Kitabı Ankara, 122-128.
  • Koç, M. C. (2017). İlkokul çağındaki çocukların temel motor beceri gelişiminde eğitsel oyunların etkisi. Doktora Tezi, Dumlupınar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Kütahya.
  • Kuan, Y.M., Zuhairi, N.A., Manan, F.A., Knight, V. F., ve Omar, R. (2018). Visual Reaction Time And Visual Anticipation Time Between Athletes And Non-Athletes. Malaysian Journal Of Public Health Medicinespecial, İssue, 1: 135-141.
  • Kurban, M, ve Kaya, Y. (2017). Futbol Temel Teknik Antrenmanlarının 10- 13 Yaş Grubu Çocukların Bazı Motorik ve Teknik Yetenek Gelişimlerine Etkisinin Araştırılması, Spor ve Performans Araştırma Dergisi.
  • Kuru, O., ve Köksalan, B. (2012). 9 Yaş Çocuklarının psiko-motor gelişimlerinde oyunun etkisi. Cumhuriyet International Journal of Education,1(2), 37-51.
  • Lee, H.P, Wang, D.Y. (2011). Objective assessment of increase in breathing resistance of N95 respirators on human subjects. Ann Occup Hyg;55:917-921.
  • Montés-Micó, R., Bueno, I., Candel, J., ve Pons, A. M. (2000). Eye-Hand And Eye-Foot Visual Reaction Times Of Young Soccer Players. Optometry (St. Louis, Mo.), 71(12), 775-780.
  • Mori, S., Ohtani, Y., ve Imanaka, K. (2002). Reaction Times And Anticipatory Skills Of Karate Athletes. Human Movement Science, 21(2): 213-230. Özbay, S. (2017). Elit Güreşçilerde Maksimal Kuvvet Antrenmanlarının Serum İnterlökin-6 (IL6) Seviyesi ve Bağışıklık Sistemi Üzerine Etkileri. Doktora Tezi, Atatürk Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Özdemir, S. (2009).14-16 Yaş grubu erkek futbolcularda kompleks antrenman programının patlayıcı güç, kuvvet, sürat ve çeviklik gelişimine etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Özkatar-Kaya, E., Köroğlu, Y., Sarıtaş, N., Kaya, M., ve Sucan, S. (2019). Eğitsel oyunlar etkinliğine katılımın çocuklardaki denge, reaksiyon ve çeviklik üzerine etkisi. Spor Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 4(1), 35-42.
  • Redlich CA, Sparer J, Cullen MR. (1997). Sick-building syndrome. Lancet;349:1013-1016.
  • Roberge RJ, Coca A, Williams WJ, Powell JB, Palmiero AJ. (2010). Physiological impact of the n95 filtering facepiece respirator on healthcare workers. Respir Care;55:569-577.
  • Shaw K, Butcher S, Ko J, et al.(2020). Wearing of cloth or disposable surgical face masks has no effect on vigorous exercise performance in healthy individuals. Int J Environ Res Public Health ;17:8110.
  • Şipal, M.C. (1989). Eurofit bedensel yetenek testleri el kitabı. Ankara: T.C. Başbakanlık GSGM Dış İlişkiler Dairesi Başkanlığı Yayını, Yayın No 78.
  • Tamer, K. (2000). Sporda fiziksel - fizyolojik performansın ölçülmesi ve değerlendirilmesi. Ankara: Bağırgan Yayınevi, 52-57, Ankara.
  • Turan, Z., Köse, F., ve Çamlıyer, H. (2015). İlköğretim birinci devre çocuklarının temel hareket becerilerinin geliştirilmesinde ritim ve müzik eğitiminin ilişkisi. Uluslararası Multidisipliner Akademik Araştırmalar Dergisi, 2(1), 26-31.
  • Ty-Am, G., and Judy, O. (2003). Recreation and dance. Journal of Physical Education, 74 (6), 52. University Interscholastic League. (2020). COVID-19 Strength & Conditioning and Sport pecific Instruction.
  • Vaeyens R, Lenoir M, and Williams AM. (2007). The effects of task constraints on visual search behavior and decision-making skill in youth soccer players. Journal of Sport and Exercise Psychology; (2):147-69.
  • Verstegen, M,Marcello, B. (2001). Agility and Coordination.In High Performance Sports Conditioning. B Foran,ed. Champaign: Human Kinetics. World Health Organization. (2020). Coronavirus disease (COVID-19) advice for the public. Mythbusters.
  • Yentürk, B. (2018). 9-12 Yaş Grubu Judocularda 8 Haftalık Ekstra Denge Antrenmanlarının Denge ve Bazı Parametreler Üzerine Etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Niğde.
  • Yılmaz, M., (2014), 8 Haftalık kuvvet antrenmanının 13-16 yaş arası çocuklarda bazı fiziksel uygunluk parametrelerine etkisinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Antrenörlük Eğitim Anabilim Dalı, Konya.
Year 2021, Volume: 2 Issue: 2, 108 - 118, 30.08.2021

Abstract

References

  • Akandere, M. (2006). Eğitici okul oyunları. 3. Baskı. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Altay F. (2001). Ritmik Jimnastikte İki Farklı Hızda Yapılan Chaine Rotasyon Sonrasında Yan Denge areketinin Biyomekanik Analizi. Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Doktora Tezi. Ankara.
  • Armstrong, R., and Greig, M. (2018). The Functional Movement Screen and modified Star Excursion Balance Test as predictors of T-test agility performance in university rugby union and netball players. Physical Therapy in Sport, 31, 15-21.
  • Bayraktar, I. (2013). Elit boksörlerin çeviklik, sürat, reaksiyon ve dikey sıçrama yetileri arasındaki ilişkiler. Akademik Bakış Dergisi, 35:1-8.
  • Brown, K, Vingren, J, Hill, DW, Bennett, M, Gilliland, T, McShan, E, Callende, L. (2021). Effects of wearing a cloth face mask on performance, physiological and perceptual responses during a graded treadmill running exercise test, Driver S, et al. Br J Sports Med;0:1–7. doi:10.1136/bjsports-2020-103758.
  • Canlı,U, Taşkın, C, ve Kurt, C. (2021). Çoklu Beceri Hareket Eğitimi Programı: Okul Öncesi Çocuklarda Vücut Kompozisyonu ve Motor Performans Değişimleri, Uluslararası Bozok Spor Bilimleri Dergisi, 2021 2(1), 156-167 Bozok International Journal of Sport Science, 2(1), 156-167.
  • Centers for Disease Control and Prevention. Considerations for wearing cloth face coverings, 2020. Available: https://www. cdc. gov/ coronavirus/ 2019- ncov/ preventgetting-sick/ cloth- face- cover- guidance. html [Accessed 7/15/20].
  • Centers for Disease Control Prevention. (2020). COVID-19 employer information for Gyms and fitness centers. Centers for Disease Control and Prevention.
  • Çamlıyer, H. (1999). Eğitim bütünlüğü içinde çocuk hareket eğitimi ve oyun. İzmir: Can Ofset Yayıncılık.
  • Demir, İ., (2001), Beden eğitimi ve sporun beceri yetenek gelişimlerine etkisi 11-13 yaş grubunda eurofit test değerlendirmesi. Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı, Sakarya.
  • Drabik J. (1996). Children & Sports Training. How Your Future Champions Should Exercise to be Healthy, Fit,and Happy. Island Pond. Stadion Publishing Co.
  • Dündar, U. (2003). Antrenman Teorisi. Nobel Yayın Dağıtım.Ankara. El-Gizawy, H., ve Akl, A. R. (2014). Relationship Between Reaction Time And Deception Type During Smash In Badminton. J Sport Res, 1: 49-56.
  • Engin, H. (2018). 12-15 Yaş Arası Güreşçilerde 8 Haftalık Denge Antrenmanının Denge, Çeviklik Ve Sürat Performansı Üzerine Etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi, Sosyal Bilimleri Enstitüsü, Niğde.
  • Epstein, D, Korytny, A, Isenberg, Y, Marcusohn, E, Zukermann, R, Bishop, B, ve Raz, A. (2021). Return to training in the COVID-19 era: The physiological effects of face masks during exercise. Scand. J. Med. Sci. Sports;31:70–75.
  • Göral, K., Sayın, Ö., ve Babayiğit İ.G. (2012). Profesyonel Futbolcuların Oynadıkları Mevkilere Göre Görsel Ve İşitsel Reaksiyon Sürelerinin İncelenmesi. Selçuk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 14(1): 5-11.
  • Güler, Ö. (2018). Futbolcularda 8 Haftalık Denge Antrenmanlarının Futbola Özgü Teknik Becerilere Etkileri ve Biyomekanik Analizi. Doktora Tezi, Manisa Celal Bayar Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Manisa.
  • Gülüm, V. (2008). Adana ilindeki beden eğitimi öğretmenlerinin ilköğretim okullarında uygulanmakta olan beden eğitimi öğretim programına yönelik görüşlerinin değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Adana.
  • Hazar, F. (2005). Badmintonda çevikliğin performansa etkisi ve geliştirilmesine yönelik antrenman uygulamaları. Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Koç H, Gökdemir K, ve Kılınç F. (2000). Sezon Arasında Yapılan Antrenmanların Kütahya Spor futbolcularının Bazı Fiziksel ve Fizyolojik Parametrelerine Etkisi. Gazi Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri I Ulusal Kongresi Bildiri Özetleri Kitabı Ankara, 122-128.
  • Koç, M. C. (2017). İlkokul çağındaki çocukların temel motor beceri gelişiminde eğitsel oyunların etkisi. Doktora Tezi, Dumlupınar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Kütahya.
  • Kuan, Y.M., Zuhairi, N.A., Manan, F.A., Knight, V. F., ve Omar, R. (2018). Visual Reaction Time And Visual Anticipation Time Between Athletes And Non-Athletes. Malaysian Journal Of Public Health Medicinespecial, İssue, 1: 135-141.
  • Kurban, M, ve Kaya, Y. (2017). Futbol Temel Teknik Antrenmanlarının 10- 13 Yaş Grubu Çocukların Bazı Motorik ve Teknik Yetenek Gelişimlerine Etkisinin Araştırılması, Spor ve Performans Araştırma Dergisi.
  • Kuru, O., ve Köksalan, B. (2012). 9 Yaş Çocuklarının psiko-motor gelişimlerinde oyunun etkisi. Cumhuriyet International Journal of Education,1(2), 37-51.
  • Lee, H.P, Wang, D.Y. (2011). Objective assessment of increase in breathing resistance of N95 respirators on human subjects. Ann Occup Hyg;55:917-921.
  • Montés-Micó, R., Bueno, I., Candel, J., ve Pons, A. M. (2000). Eye-Hand And Eye-Foot Visual Reaction Times Of Young Soccer Players. Optometry (St. Louis, Mo.), 71(12), 775-780.
  • Mori, S., Ohtani, Y., ve Imanaka, K. (2002). Reaction Times And Anticipatory Skills Of Karate Athletes. Human Movement Science, 21(2): 213-230. Özbay, S. (2017). Elit Güreşçilerde Maksimal Kuvvet Antrenmanlarının Serum İnterlökin-6 (IL6) Seviyesi ve Bağışıklık Sistemi Üzerine Etkileri. Doktora Tezi, Atatürk Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Özdemir, S. (2009).14-16 Yaş grubu erkek futbolcularda kompleks antrenman programının patlayıcı güç, kuvvet, sürat ve çeviklik gelişimine etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Özkatar-Kaya, E., Köroğlu, Y., Sarıtaş, N., Kaya, M., ve Sucan, S. (2019). Eğitsel oyunlar etkinliğine katılımın çocuklardaki denge, reaksiyon ve çeviklik üzerine etkisi. Spor Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 4(1), 35-42.
  • Redlich CA, Sparer J, Cullen MR. (1997). Sick-building syndrome. Lancet;349:1013-1016.
  • Roberge RJ, Coca A, Williams WJ, Powell JB, Palmiero AJ. (2010). Physiological impact of the n95 filtering facepiece respirator on healthcare workers. Respir Care;55:569-577.
  • Shaw K, Butcher S, Ko J, et al.(2020). Wearing of cloth or disposable surgical face masks has no effect on vigorous exercise performance in healthy individuals. Int J Environ Res Public Health ;17:8110.
  • Şipal, M.C. (1989). Eurofit bedensel yetenek testleri el kitabı. Ankara: T.C. Başbakanlık GSGM Dış İlişkiler Dairesi Başkanlığı Yayını, Yayın No 78.
  • Tamer, K. (2000). Sporda fiziksel - fizyolojik performansın ölçülmesi ve değerlendirilmesi. Ankara: Bağırgan Yayınevi, 52-57, Ankara.
  • Turan, Z., Köse, F., ve Çamlıyer, H. (2015). İlköğretim birinci devre çocuklarının temel hareket becerilerinin geliştirilmesinde ritim ve müzik eğitiminin ilişkisi. Uluslararası Multidisipliner Akademik Araştırmalar Dergisi, 2(1), 26-31.
  • Ty-Am, G., and Judy, O. (2003). Recreation and dance. Journal of Physical Education, 74 (6), 52. University Interscholastic League. (2020). COVID-19 Strength & Conditioning and Sport pecific Instruction.
  • Vaeyens R, Lenoir M, and Williams AM. (2007). The effects of task constraints on visual search behavior and decision-making skill in youth soccer players. Journal of Sport and Exercise Psychology; (2):147-69.
  • Verstegen, M,Marcello, B. (2001). Agility and Coordination.In High Performance Sports Conditioning. B Foran,ed. Champaign: Human Kinetics. World Health Organization. (2020). Coronavirus disease (COVID-19) advice for the public. Mythbusters.
  • Yentürk, B. (2018). 9-12 Yaş Grubu Judocularda 8 Haftalık Ekstra Denge Antrenmanlarının Denge ve Bazı Parametreler Üzerine Etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Niğde.
  • Yılmaz, M., (2014), 8 Haftalık kuvvet antrenmanının 13-16 yaş arası çocuklarda bazı fiziksel uygunluk parametrelerine etkisinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Antrenörlük Eğitim Anabilim Dalı, Konya.
There are 39 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Physical Training and Sports Pedagogy
Journal Section 2021 Cilt: 2 Sayı : 2
Authors

Yaşar Köroğlu This is me

Mustafa Kaya This is me

Publication Date August 30, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 2 Issue: 2

Cite

APA Köroğlu, Y., & Kaya, M. (2021). Eğitsel Oyunlar Esnasında Maske Kullanmanın Denge, Reaksiyon ve Çeviklik Üzerine Etkisi. Uluslararası Bozok Spor Bilimleri Dergisi, 2(2), 108-118.