Review Article
BibTex RIS Cite

Down Sendromu Olan Bir Bireyin Ebeveyninin Uyarlanmış Fiziksel Aktivitelere İlişkin Görüşleri

Year 2021, Volume: 2 Issue: 3, 98 - 109, 31.12.2021

Abstract

Bu araştırmada, Down sendromlu genç bir yetişkinin uyarlanmış fiziksel aktivite çalışmaları sonucunda yaşadığı
deneyimi, annesinin bakış açısıyla subjektif anlamlara ulaşılmaya çalışılmıştır. Araştırmanın katılımcısı 27
yaşında genç yetişkin Down sendromulu bir bireyin annesidir. Araştırmada, konu ile ilgili ayrıntılı ve
derinlemesine veri toplama amacıyla bireysel algıları, deneyimleri ve bakış açılarını doğrudan öğrenme, mevcut
durumları anlama ve açıklama amacı taşıyan nitel araştırma yaklaşımlarından durum çalışması deseni ile
tasarlanmıştır. Araştırma verileri, hazırlanan “yarı yapılandırılmış görüşme formu” aracılığıyla toplanmış,
görüşmeler ses kaydına alınmıştır. Daha sonra düz metne çevrilen görüşmeler, içerik analizi yöntemiyle
çözümlenerek ana tema ve alt temalara ulaşılmıştır. Araştırmada Down sendromlu olan bir bireyin ebeveynin
uyarlanmış fiziksel aktivitelere ilişkin görüşlerine yer verilmiştir. Araştırma sonucunda, uyarlanmış fiziksel
aktivite çalışmalarının Down sendromlu bireyin fiziksel, sosyal ve psikolojik gelişimini olumlu yönde
etkilemesinin yanında yaşam kalitesini de arttırdığı tesit edilmiştir.

References

  • Balic, M. G., Mateos, E.C., Blasco, C. G., Fernhall, B. (2000). Physical fitness levels of physically active and sedentary adults with Down syndrome. Adapted Physical Activity Quarterly, 17, 310-321.
  • Barbu, M., Barbu, A., Fortan, C., Brabiescu Călinescu, L., Cosma, M. (2021). Sports activities for people with down syndrome. Journal of Sport and Kinetic Movement, 35-51.
  • Barr, M., Shields, N. (2011). Identifying the barriers and facilitators to participation in physical activity for children with Down syndrome. Journal of Intellectual Disability Research, 55(11), 1020-1033.
  • Bogdan, R. C., Biklen, S. K. (2007). Qualitative research for education: An introduction to theories and methods. Boston: Pearson Ecucation, Inc.
  • Bouchard, C., Blair, S. N., Haskell, W. L. (2007). Physical activity and health, Human Kinetics, Champaign, IL, pp. 259-270
  • Carmeli, E., Imam, B. (2014). Health promotion and disease prevention strategies in older adults with intellectual and developmental disabilities. Frontiers in Public Health, 2 (31), 1-7.
  • Ciocan, D., Alexe, D., Mareş, G. (2016). The role of special olympics program ondeveloping motor and social skills for individuals with down syndrome. Science, Movement and Health, 16(2), 156-163.
  • Cosma, G., Chiracu, A., Stepan, R., Cosma, A., Nanu, C., Păunescu, C. (2020). Impact of coping strategies on sport performance. Journal of Physical Education and Sport, 20(3), 1380-1385.
  • Cosma, G., Nanu, M., Burcea, B., Barbu, D., Cosma, A. (2017). Pregătirea fizică în sportul de performanță. Craiova, Editura Universitaria.
  • Ekiz, D. (2009). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Anı.
  • Esposito, P. E., MacDonald M., Hornyak, J. E., Ulrich, D. A. (2012). Physical activity patterns of youth with Down syndrome. Am J Intellect Dev Disabil.;50(2):109–119
  • Fidler, D. J., Hepburn, S. L., Mankin, G.,Rogers, S. J. (2005). Praxis skills in young children with Down syndrome, other developmental disabilities, and typically developing children. The American Journal of Occupational Therapy, 59(2), 129-138.
  • Finesilver, C., Finesilver C. (2002). A new age for childhood diseases. Down syndrome. RN; 6S, 43-8; quiz 49.
  • Güngör N. B, Yılmaz A.,İlhan E. L. (2019). Yaşam kalitesi bağlamında özel bir sporcunun kazanımları: ebeveyn görüşleri doğrultusunda bir durum çalışması.Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 20(3), 421-443.
  • İlhan, L. (2008). Eğitilebilir zihinsel engelli çocuklarda beden eğitimi ve sporun sosyalleşme düzeylerine etkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 16(1), 315-324
  • Jobling, A.,Virji-Babul N. (2004). Down syndrome: Play, move and grow. Down Syndrome Research Foundation Burnaby, BC, Canada.
  • Liamputtong, P. (2009). Qualitative Research Methods (3rd ed.). South Melbourne, Vic.: Oxford University Press.
  • Lin, J., Wu, C., Lin, P., Lin, L., Chu, C. (2011). Early onset ageing and service preparation in people with intellectual, Journal of Sport and Kinetic Movement No. 37, Vol. I/2021 51 disabilities: Institutional managers' perspective. Research in Developmental Disabilities, 32:188–193. doi: 10.1016/j.ridd.2010.09.018
  • Menear, K. (2007). Parents' perceptions of health and physical activity needs of children with Down syndrome. Downs Syndr Res Pract.12(1):60–68.
  • Merriam, S. B. (2013). Nitel araştırma: Desen ve uygulama için bir rehber (Çev. Turan, S.). Ankara: Nobel.
  • Miles, M. B.,Huberman A. M. (1994). Qualitative Data Analysis: A Sourcebook of New Methods. 2d Edition. Beverly Hills, CA: Sage.
  • Palisano, R. J., Walter, S. D., Russell, D. J., Rosenbaum, P. L., Gémus, M., Galuppi, B.
  • E.,Cunningham, L. (2001). Gross motor function of children with Down syndrome: creation of motor growth curves. Archives of physical medicine and rehabilitation, 82(4), 494-500.
  • Parker, S. E., Mai, C. T., Canfield, M. A., Rickard, R., Wang, Y., Meyer, R. E., (2010). Updated national birth prevalence estimates for selected birth defects in the United States, 2004–2006. Birth Defects Research Part A: Clinical and Molecular Teratology, 88(12), 1008-1016.
  • Patton, M. Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri [Qualitative research & evaluation methods: Integrating theory and practice] (M. Bütün & S. B. Demir, Çev.). Pegem Akademi: Ankara;.
  • Pitetti, K., Baynard, T.,Agiovlasitis, S. (2013). Children and adolescents with Down syndrome, physical fitness and physical activity, Journal of Sport and Health Science, 2(1), 47-57, ISSN 2095-2546,
  • Ruiz-González, L., Lucena-Antón, D., Salazar, A., Martín-Valero, R.,Moral-Muñoz, J. A. (2019). Physical therapy in Down syndrome: systematic review and meta analysis. Journal of Intellectual Disability Research, 63, 8, 1041-1067.
  • Sanyer, O.N. (2006). Down syndrome and sport participation. Curr Sports Med Rep 5, 315– 318. https://doi.org/10.1007/s11932-006-0059-3 Strydom, A., Chan, T., King, M., Hassiotis, A., Livingston, G. (2013). Incidence of dementia in older adults with intellectual disabilities. Research in Developmental Disability. 34(6), 1881–5. doi:10.1111/j.1741-1130.2010. 00253.x
  • Strong, W. B., Malina, R. M., Blimkie, C. J., Daniels, S. R., Dishman, R. K., Gutin, B., Hergenroeder, A. C., Must, A., Nixon, P. A., Pivarnik, J. M., Rowland, T., Trost, S.,
  • Trudeau, F. (2005). Evidence based physical activity for school-age youth. J Pediatr. Jun;146(6):732-7. doi: 10.1016/j.jpeds.2005.01.055. PMID: 15973308.
  • Winnick, J.,Porretta, D. (2016). Adapted Physical Education and Sport, 6E. Human Kinetics; 2016.
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin. Yin, R. K. (2014). Case study research: Design and methods. California: Sage.
Year 2021, Volume: 2 Issue: 3, 98 - 109, 31.12.2021

Abstract

References

  • Balic, M. G., Mateos, E.C., Blasco, C. G., Fernhall, B. (2000). Physical fitness levels of physically active and sedentary adults with Down syndrome. Adapted Physical Activity Quarterly, 17, 310-321.
  • Barbu, M., Barbu, A., Fortan, C., Brabiescu Călinescu, L., Cosma, M. (2021). Sports activities for people with down syndrome. Journal of Sport and Kinetic Movement, 35-51.
  • Barr, M., Shields, N. (2011). Identifying the barriers and facilitators to participation in physical activity for children with Down syndrome. Journal of Intellectual Disability Research, 55(11), 1020-1033.
  • Bogdan, R. C., Biklen, S. K. (2007). Qualitative research for education: An introduction to theories and methods. Boston: Pearson Ecucation, Inc.
  • Bouchard, C., Blair, S. N., Haskell, W. L. (2007). Physical activity and health, Human Kinetics, Champaign, IL, pp. 259-270
  • Carmeli, E., Imam, B. (2014). Health promotion and disease prevention strategies in older adults with intellectual and developmental disabilities. Frontiers in Public Health, 2 (31), 1-7.
  • Ciocan, D., Alexe, D., Mareş, G. (2016). The role of special olympics program ondeveloping motor and social skills for individuals with down syndrome. Science, Movement and Health, 16(2), 156-163.
  • Cosma, G., Chiracu, A., Stepan, R., Cosma, A., Nanu, C., Păunescu, C. (2020). Impact of coping strategies on sport performance. Journal of Physical Education and Sport, 20(3), 1380-1385.
  • Cosma, G., Nanu, M., Burcea, B., Barbu, D., Cosma, A. (2017). Pregătirea fizică în sportul de performanță. Craiova, Editura Universitaria.
  • Ekiz, D. (2009). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Anı.
  • Esposito, P. E., MacDonald M., Hornyak, J. E., Ulrich, D. A. (2012). Physical activity patterns of youth with Down syndrome. Am J Intellect Dev Disabil.;50(2):109–119
  • Fidler, D. J., Hepburn, S. L., Mankin, G.,Rogers, S. J. (2005). Praxis skills in young children with Down syndrome, other developmental disabilities, and typically developing children. The American Journal of Occupational Therapy, 59(2), 129-138.
  • Finesilver, C., Finesilver C. (2002). A new age for childhood diseases. Down syndrome. RN; 6S, 43-8; quiz 49.
  • Güngör N. B, Yılmaz A.,İlhan E. L. (2019). Yaşam kalitesi bağlamında özel bir sporcunun kazanımları: ebeveyn görüşleri doğrultusunda bir durum çalışması.Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 20(3), 421-443.
  • İlhan, L. (2008). Eğitilebilir zihinsel engelli çocuklarda beden eğitimi ve sporun sosyalleşme düzeylerine etkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 16(1), 315-324
  • Jobling, A.,Virji-Babul N. (2004). Down syndrome: Play, move and grow. Down Syndrome Research Foundation Burnaby, BC, Canada.
  • Liamputtong, P. (2009). Qualitative Research Methods (3rd ed.). South Melbourne, Vic.: Oxford University Press.
  • Lin, J., Wu, C., Lin, P., Lin, L., Chu, C. (2011). Early onset ageing and service preparation in people with intellectual, Journal of Sport and Kinetic Movement No. 37, Vol. I/2021 51 disabilities: Institutional managers' perspective. Research in Developmental Disabilities, 32:188–193. doi: 10.1016/j.ridd.2010.09.018
  • Menear, K. (2007). Parents' perceptions of health and physical activity needs of children with Down syndrome. Downs Syndr Res Pract.12(1):60–68.
  • Merriam, S. B. (2013). Nitel araştırma: Desen ve uygulama için bir rehber (Çev. Turan, S.). Ankara: Nobel.
  • Miles, M. B.,Huberman A. M. (1994). Qualitative Data Analysis: A Sourcebook of New Methods. 2d Edition. Beverly Hills, CA: Sage.
  • Palisano, R. J., Walter, S. D., Russell, D. J., Rosenbaum, P. L., Gémus, M., Galuppi, B.
  • E.,Cunningham, L. (2001). Gross motor function of children with Down syndrome: creation of motor growth curves. Archives of physical medicine and rehabilitation, 82(4), 494-500.
  • Parker, S. E., Mai, C. T., Canfield, M. A., Rickard, R., Wang, Y., Meyer, R. E., (2010). Updated national birth prevalence estimates for selected birth defects in the United States, 2004–2006. Birth Defects Research Part A: Clinical and Molecular Teratology, 88(12), 1008-1016.
  • Patton, M. Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri [Qualitative research & evaluation methods: Integrating theory and practice] (M. Bütün & S. B. Demir, Çev.). Pegem Akademi: Ankara;.
  • Pitetti, K., Baynard, T.,Agiovlasitis, S. (2013). Children and adolescents with Down syndrome, physical fitness and physical activity, Journal of Sport and Health Science, 2(1), 47-57, ISSN 2095-2546,
  • Ruiz-González, L., Lucena-Antón, D., Salazar, A., Martín-Valero, R.,Moral-Muñoz, J. A. (2019). Physical therapy in Down syndrome: systematic review and meta analysis. Journal of Intellectual Disability Research, 63, 8, 1041-1067.
  • Sanyer, O.N. (2006). Down syndrome and sport participation. Curr Sports Med Rep 5, 315– 318. https://doi.org/10.1007/s11932-006-0059-3 Strydom, A., Chan, T., King, M., Hassiotis, A., Livingston, G. (2013). Incidence of dementia in older adults with intellectual disabilities. Research in Developmental Disability. 34(6), 1881–5. doi:10.1111/j.1741-1130.2010. 00253.x
  • Strong, W. B., Malina, R. M., Blimkie, C. J., Daniels, S. R., Dishman, R. K., Gutin, B., Hergenroeder, A. C., Must, A., Nixon, P. A., Pivarnik, J. M., Rowland, T., Trost, S.,
  • Trudeau, F. (2005). Evidence based physical activity for school-age youth. J Pediatr. Jun;146(6):732-7. doi: 10.1016/j.jpeds.2005.01.055. PMID: 15973308.
  • Winnick, J.,Porretta, D. (2016). Adapted Physical Education and Sport, 6E. Human Kinetics; 2016.
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin. Yin, R. K. (2014). Case study research: Design and methods. California: Sage.
There are 32 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Physical Activity and Health
Journal Section 2021 Cilt: 2 Sayı : 3
Authors

Bekir Erhan Orhan This is me

Aydın Karaçam This is me

Publication Date December 31, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 2 Issue: 3

Cite

APA Orhan, B. E., & Karaçam, A. (2021). Down Sendromu Olan Bir Bireyin Ebeveyninin Uyarlanmış Fiziksel Aktivitelere İlişkin Görüşleri. Uluslararası Bozok Spor Bilimleri Dergisi, 2(3), 98-109.