Research Article
BibTex RIS Cite

Üniversite Öğrencilerinin Psikolojik Sağlamlık Düzeyleri ile Serbest Zamanda Sıkılma Algıları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi

Year 2023, Volume: 4 Issue: 1, 66 - 78, 30.04.2023

Abstract

Yaşanan Covid-19 pandemisi sonrasında özellikle genç bireylerin günlük hayatlarında karşılaştıkları zorluklar ve bu zorluklarla başa çıkma yöntemleri hem eğitim hem de sosyal yaşantılarına doğrudan veya dolaylı şekilde etki etmektedir. Bu süreçte sporun doğası gereği sağladığı disiplin anlayışı gençlerin psikolojik ve fiziksel olarak daha sağlam olmalarında önemli rol oynamaktadır. Bu araştırmanın amacı üniversitede öğrenim gören öğrencilerin psikolojik sağlamlık düzeyleri ile serbest zamanda sıkılma algıları arasındaki ilişkiyi incelemektir. Bu ilişkide cinsiyet, kuşak, çalışma durumu, spor yapma süresi ve sporla ilgili ders almış olma durumlarının anlamlı farklılık yaratıp yaratmadığı da detaylıca irdelenmiştir. Yapılan analizler sonucunda psikolojik sağlamlık ve serbest zamanda sıkılma algısı arasında negatif yönlü orta seviye de bir ilişki belirlenmiştir. Cinsiyet ve çalışma durumu değişkenlerinin psikolojik sağlamlık açısından anlamlım farklılıklar oluşturduğu; spor yapma süresi ve sporla ilgili ders almış olma durumu değişkenlerinin ise hem psikolojik sağlamlık hem de serbest zamanda sıkılma algısı açısından anlamlı farklılıklar oluşturduğu bulunmuştur.

References

  • Allen, L. R., ve Beattie, R. J. (1984). The role of leisure as an indictor of overall satisfaction with community life. Journal of Leisure Research, 16(2), 99-109.
  • Artan, T., Atak, I., Karaman, M., ve Cebeci, F. (2020). Koronavirüs (COVID-19) salgınında sosyodemografik özellikler, psikolojik sağlamlık ve kaygı düzeyleri arasındaki ilişki. Turkish Studies, 15(6).
  • Avcı Taşkıran, T. (2021). Üniversite öğrencilerinde serbest zamanda sıkılma algısı, psikolojik sağlamlık ve saldırganlık eğilimi arasındaki ilişkinin incelenmesi.
  • Aydın, İ., Öncü, E., Akbulut, V., ve Küçük Kılıç, S. (2019). Öğretmen adaylarında boş zaman sıkılma algısı ve psikolojik sağlamlık ilişkisi. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 21(1), 39-53.
  • Bozdağ, F. (2020). Pandemi Sürecinde Psikolojik Sağlamlık. Electronic Turkish Studies, 15(6).
  • Campbell, A., Converse, P. E., ve Rodgers, W. L. (1976). The quality of American life: Perceptions, evaluations, and satisfactions. Russell Sage Foundation.
  • Connor, K. M., ve Davidson, J. R. (2003). Development of a new resilience scale: The Connor‐Davidson resilience scale (CD‐RISC). Depression and anxiety, 18(2), 76-82.
  • Yazıcı Çelebi, G. (2020). Covid 19 salgınına ilişkin tepkilerin psikolojik sağlamlık açısından incelenmesi. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi, (8), 471-483.
  • Doğan, M., Elçi, G., ve Gürbüz, B. (2018). Serbest zaman doyumu, serbest zamanda sıkılma algısı ve iş tatmini ilişkisi: akademisyenler üzerine bir araştırma. Spormetre, 17(1), 154-164.
  • Garmezy, N. (1993). Children in poverty: Resilience despite risk. Psychiatry, 56(1), 127-136.
  • Gürkan, K. P., Ayar, D., Karadağ, G., Böber, E., ve Demir, K. (2022). The effect of leisure boredom and A1C level on diabetes eating problems in adolescents with type 1 diabetes. Journal of Pediatric Nursing.
  • Hoşoğlu, R., Kodaz, A. F., Bingöl, T. Y., ve Batık, M. V. (2018). Öğretmen adaylarında psikolojik sağlamlık. OPUS International Journal of Society Researches, 8(14), 217- 239.
  • Iso-Ahola, S. E., ve Weissinger, E. (1990). Perceptions of boredom in leisure: Conceptualization, reliability and validity of the leisure boredom scale. Journal of Leisure Research, 22(1), 1-17.
  • Kara, F. M., ve Gücal, A. Ç. (2016). Akademik personellerde işkolikliğin belirlenmesinde serbest zamanda sıkılma algısının rolü. Başkent Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi-BÜSBİD, 1(1).
  • Kara, F. M., Gürbüz, B., ve Öncü, E. (2014). Leisure boredom scale: the factor structure and the demographic differences. Turkish Journal of Sport and Exercise, 16(2), 28-35.
  • Kara, F. M., Gürbüz, B., Küçük-Kılıç, S., ve Öncü, E. (2018). An investigation of pre-service physical education teachers’ leisure boredom, life satisfaction and social connectedness. Journal of Computer and Education Research, 6(12), 342-357.
  • Karaırmak, O. (2006). Resilience, risk and protective factors. Turkish Psychological Counseling and Guidance Journal, 26(3), 129-142.
  • Karaırmak, Ö. (2010). Establishing the psychometric qualities of the Connor–Davidson Resilience Scale (CD-RISC) using exploratory and confirmatory factor analysis in a trauma survivor sample. Psychiatry Research, 179(3), 350-356.
  • Kımter, N. (2020). Examining the psychological resilience levels of individuals in the days of Covid-19 in terms of some variables. IBAD Journal of Social Sciences, (Special Issue), 574-605.
  • London, M., Crandall, R., ve Seals, G. W. (1977). The contribution of job and leisure satisfaction to quality of life. Journal of Applied Psychology, 62(3), 328.
  • Luthar, S. S., Cicchetti, D., ve Becker, B. (2000). The construct of resilience: A critical evaluation and guidelines for future work. Child Development, 71(3), 543-562.
  • Ragheb, M. G., ve Griffith, C. A. (1982). The contribution of leisure participation and leisure satisfaction to life satisfaction of older persons. Journal of Leisure Research, 14(4), 295-306.
  • Riddick, C. C. (1986). Leisure satisfaction precursors. Journal of Leisure Research, 18(4), 259-265.
  • Russell, R. V. (1987). The importance of recreation satisfaction and activity participation to the life satisfaction of age-segregated retirees. Journal of Leisure Research, 19(4), 273-283.
  • Tugade, M. M., ve Fredrickson, B. L. (2004). Resilient individuals use positive emotions to bounce back from negative emotional experiences. Journal of Personality and Social Psychology, 86(2), 320.
  • Tusaie, K., ve Dyer, J. (2004). Resilience: A historical review of the construct. Holistic Nursing Practice, 18(1), 3-10.
  • Wegner, L. (2011). Through the lens of a peer: Understanding leisure boredom and risk behaviour in adolescence. South African Journal of Occupational Therapy, 41(1), 19- 23.
  • Yaşartürk, F., Akyüz, H., ve Karataş, İ. (2017). Rekreatif etkinliklere katılan üniversite öğrencilerinin serbest zamanda sıkılma algısı ile yaşam doyum düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Uluslararası Kültürel ve Sosyal Araştırmalar Dergisi (UKSAD), 3(Special Issue 2), 239-252.
Year 2023, Volume: 4 Issue: 1, 66 - 78, 30.04.2023

Abstract

References

  • Allen, L. R., ve Beattie, R. J. (1984). The role of leisure as an indictor of overall satisfaction with community life. Journal of Leisure Research, 16(2), 99-109.
  • Artan, T., Atak, I., Karaman, M., ve Cebeci, F. (2020). Koronavirüs (COVID-19) salgınında sosyodemografik özellikler, psikolojik sağlamlık ve kaygı düzeyleri arasındaki ilişki. Turkish Studies, 15(6).
  • Avcı Taşkıran, T. (2021). Üniversite öğrencilerinde serbest zamanda sıkılma algısı, psikolojik sağlamlık ve saldırganlık eğilimi arasındaki ilişkinin incelenmesi.
  • Aydın, İ., Öncü, E., Akbulut, V., ve Küçük Kılıç, S. (2019). Öğretmen adaylarında boş zaman sıkılma algısı ve psikolojik sağlamlık ilişkisi. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 21(1), 39-53.
  • Bozdağ, F. (2020). Pandemi Sürecinde Psikolojik Sağlamlık. Electronic Turkish Studies, 15(6).
  • Campbell, A., Converse, P. E., ve Rodgers, W. L. (1976). The quality of American life: Perceptions, evaluations, and satisfactions. Russell Sage Foundation.
  • Connor, K. M., ve Davidson, J. R. (2003). Development of a new resilience scale: The Connor‐Davidson resilience scale (CD‐RISC). Depression and anxiety, 18(2), 76-82.
  • Yazıcı Çelebi, G. (2020). Covid 19 salgınına ilişkin tepkilerin psikolojik sağlamlık açısından incelenmesi. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi, (8), 471-483.
  • Doğan, M., Elçi, G., ve Gürbüz, B. (2018). Serbest zaman doyumu, serbest zamanda sıkılma algısı ve iş tatmini ilişkisi: akademisyenler üzerine bir araştırma. Spormetre, 17(1), 154-164.
  • Garmezy, N. (1993). Children in poverty: Resilience despite risk. Psychiatry, 56(1), 127-136.
  • Gürkan, K. P., Ayar, D., Karadağ, G., Böber, E., ve Demir, K. (2022). The effect of leisure boredom and A1C level on diabetes eating problems in adolescents with type 1 diabetes. Journal of Pediatric Nursing.
  • Hoşoğlu, R., Kodaz, A. F., Bingöl, T. Y., ve Batık, M. V. (2018). Öğretmen adaylarında psikolojik sağlamlık. OPUS International Journal of Society Researches, 8(14), 217- 239.
  • Iso-Ahola, S. E., ve Weissinger, E. (1990). Perceptions of boredom in leisure: Conceptualization, reliability and validity of the leisure boredom scale. Journal of Leisure Research, 22(1), 1-17.
  • Kara, F. M., ve Gücal, A. Ç. (2016). Akademik personellerde işkolikliğin belirlenmesinde serbest zamanda sıkılma algısının rolü. Başkent Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi-BÜSBİD, 1(1).
  • Kara, F. M., Gürbüz, B., ve Öncü, E. (2014). Leisure boredom scale: the factor structure and the demographic differences. Turkish Journal of Sport and Exercise, 16(2), 28-35.
  • Kara, F. M., Gürbüz, B., Küçük-Kılıç, S., ve Öncü, E. (2018). An investigation of pre-service physical education teachers’ leisure boredom, life satisfaction and social connectedness. Journal of Computer and Education Research, 6(12), 342-357.
  • Karaırmak, O. (2006). Resilience, risk and protective factors. Turkish Psychological Counseling and Guidance Journal, 26(3), 129-142.
  • Karaırmak, Ö. (2010). Establishing the psychometric qualities of the Connor–Davidson Resilience Scale (CD-RISC) using exploratory and confirmatory factor analysis in a trauma survivor sample. Psychiatry Research, 179(3), 350-356.
  • Kımter, N. (2020). Examining the psychological resilience levels of individuals in the days of Covid-19 in terms of some variables. IBAD Journal of Social Sciences, (Special Issue), 574-605.
  • London, M., Crandall, R., ve Seals, G. W. (1977). The contribution of job and leisure satisfaction to quality of life. Journal of Applied Psychology, 62(3), 328.
  • Luthar, S. S., Cicchetti, D., ve Becker, B. (2000). The construct of resilience: A critical evaluation and guidelines for future work. Child Development, 71(3), 543-562.
  • Ragheb, M. G., ve Griffith, C. A. (1982). The contribution of leisure participation and leisure satisfaction to life satisfaction of older persons. Journal of Leisure Research, 14(4), 295-306.
  • Riddick, C. C. (1986). Leisure satisfaction precursors. Journal of Leisure Research, 18(4), 259-265.
  • Russell, R. V. (1987). The importance of recreation satisfaction and activity participation to the life satisfaction of age-segregated retirees. Journal of Leisure Research, 19(4), 273-283.
  • Tugade, M. M., ve Fredrickson, B. L. (2004). Resilient individuals use positive emotions to bounce back from negative emotional experiences. Journal of Personality and Social Psychology, 86(2), 320.
  • Tusaie, K., ve Dyer, J. (2004). Resilience: A historical review of the construct. Holistic Nursing Practice, 18(1), 3-10.
  • Wegner, L. (2011). Through the lens of a peer: Understanding leisure boredom and risk behaviour in adolescence. South African Journal of Occupational Therapy, 41(1), 19- 23.
  • Yaşartürk, F., Akyüz, H., ve Karataş, İ. (2017). Rekreatif etkinliklere katılan üniversite öğrencilerinin serbest zamanda sıkılma algısı ile yaşam doyum düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Uluslararası Kültürel ve Sosyal Araştırmalar Dergisi (UKSAD), 3(Special Issue 2), 239-252.
There are 28 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Sports Science and Exercise (Other)
Journal Section 2023 Cilt: 4 Sayı : 1
Authors

Şeniz Parlakkiliç Büyükakgül This is me

Ahmet Azmi Yetim This is me

Publication Date April 30, 2023
Published in Issue Year 2023 Volume: 4 Issue: 1

Cite

APA Parlakkiliç Büyükakgül, Ş., & Yetim, A. A. (2023). Üniversite Öğrencilerinin Psikolojik Sağlamlık Düzeyleri ile Serbest Zamanda Sıkılma Algıları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Uluslararası Bozok Spor Bilimleri Dergisi, 4(1), 66-78.