Üniversite Öğrencilerinin Psikolojik Sağlamlık Düzeyleri ile Serbest Zamanda Sıkılma Algıları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi
Yıl 2023,
Cilt: 4 Sayı: 1, 66 - 78, 30.04.2023
Şeniz Parlakkiliç Büyükakgül
Ahmet Azmi Yetim
Öz
Yaşanan Covid-19 pandemisi sonrasında özellikle genç bireylerin günlük hayatlarında karşılaştıkları zorluklar ve bu zorluklarla başa çıkma yöntemleri hem eğitim hem de sosyal yaşantılarına doğrudan veya dolaylı şekilde etki etmektedir. Bu süreçte sporun doğası gereği sağladığı disiplin anlayışı gençlerin psikolojik ve fiziksel olarak daha sağlam olmalarında önemli rol oynamaktadır. Bu araştırmanın amacı üniversitede öğrenim gören öğrencilerin psikolojik sağlamlık düzeyleri ile serbest zamanda sıkılma algıları arasındaki ilişkiyi incelemektir. Bu ilişkide cinsiyet, kuşak, çalışma durumu, spor yapma süresi ve sporla ilgili ders almış olma durumlarının anlamlı farklılık yaratıp yaratmadığı da detaylıca irdelenmiştir. Yapılan analizler sonucunda psikolojik sağlamlık ve serbest zamanda sıkılma algısı arasında negatif yönlü orta seviye de bir ilişki belirlenmiştir. Cinsiyet ve çalışma durumu değişkenlerinin psikolojik sağlamlık açısından anlamlım farklılıklar oluşturduğu; spor yapma süresi ve sporla ilgili ders almış olma durumu değişkenlerinin ise hem psikolojik sağlamlık hem de serbest zamanda sıkılma algısı açısından anlamlı farklılıklar oluşturduğu bulunmuştur.
Kaynakça
- Allen, L. R., ve Beattie, R. J. (1984). The role of leisure as an indictor of overall satisfaction
with community life. Journal of Leisure Research, 16(2), 99-109.
- Artan, T., Atak, I., Karaman, M., ve Cebeci, F. (2020). Koronavirüs (COVID-19) salgınında
sosyodemografik özellikler, psikolojik sağlamlık ve kaygı düzeyleri arasındaki
ilişki. Turkish Studies, 15(6).
- Avcı Taşkıran, T. (2021). Üniversite öğrencilerinde serbest zamanda sıkılma algısı, psikolojik
sağlamlık ve saldırganlık eğilimi arasındaki ilişkinin incelenmesi.
- Aydın, İ., Öncü, E., Akbulut, V., ve Küçük Kılıç, S. (2019). Öğretmen adaylarında boş zaman
sıkılma algısı ve psikolojik sağlamlık ilişkisi. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri
Dergisi, 21(1), 39-53.
- Bozdağ, F. (2020). Pandemi Sürecinde Psikolojik Sağlamlık. Electronic Turkish
Studies, 15(6).
- Campbell, A., Converse, P. E., ve Rodgers, W. L. (1976). The quality of American life:
Perceptions, evaluations, and satisfactions. Russell Sage Foundation.
- Connor, K. M., ve Davidson, J. R. (2003). Development of a new resilience scale: The
Connor‐Davidson resilience scale (CD‐RISC). Depression and anxiety, 18(2), 76-82.
- Yazıcı Çelebi, G. (2020). Covid 19 salgınına ilişkin tepkilerin psikolojik sağlamlık açısından
incelenmesi. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi, (8), 471-483.
- Doğan, M., Elçi, G., ve Gürbüz, B. (2018). Serbest zaman doyumu, serbest zamanda sıkılma
algısı ve iş tatmini ilişkisi: akademisyenler üzerine bir araştırma. Spormetre, 17(1),
154-164.
- Garmezy, N. (1993). Children in poverty: Resilience despite risk. Psychiatry, 56(1), 127-136.
- Gürkan, K. P., Ayar, D., Karadağ, G., Böber, E., ve Demir, K. (2022). The effect of leisure
boredom and A1C level on diabetes eating problems in adolescents with type 1
diabetes. Journal of Pediatric Nursing.
- Hoşoğlu, R., Kodaz, A. F., Bingöl, T. Y., ve Batık, M. V. (2018). Öğretmen adaylarında
psikolojik sağlamlık. OPUS International Journal of Society Researches, 8(14), 217-
239.
- Iso-Ahola, S. E., ve Weissinger, E. (1990). Perceptions of boredom in leisure:
Conceptualization, reliability and validity of the leisure boredom scale. Journal of
Leisure Research, 22(1), 1-17.
- Kara, F. M., ve Gücal, A. Ç. (2016). Akademik personellerde işkolikliğin belirlenmesinde
serbest zamanda sıkılma algısının rolü. Başkent Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi
Dergisi-BÜSBİD, 1(1).
- Kara, F. M., Gürbüz, B., ve Öncü, E. (2014). Leisure boredom scale: the factor structure and
the demographic differences. Turkish Journal of Sport and Exercise, 16(2), 28-35.
- Kara, F. M., Gürbüz, B., Küçük-Kılıç, S., ve Öncü, E. (2018). An investigation of pre-service
physical education teachers’ leisure boredom, life satisfaction and social
connectedness. Journal of Computer and Education Research, 6(12), 342-357.
- Karaırmak, O. (2006). Resilience, risk and protective factors. Turkish Psychological
Counseling and Guidance Journal, 26(3), 129-142.
- Karaırmak, Ö. (2010). Establishing the psychometric qualities of the Connor–Davidson
Resilience Scale (CD-RISC) using exploratory and confirmatory factor analysis in a
trauma survivor sample. Psychiatry Research, 179(3), 350-356.
- Kımter, N. (2020). Examining the psychological resilience levels of individuals in the days of
Covid-19 in terms of some variables. IBAD Journal of Social Sciences, (Special
Issue), 574-605.
- London, M., Crandall, R., ve Seals, G. W. (1977). The contribution of job and leisure
satisfaction to quality of life. Journal of Applied Psychology, 62(3), 328.
- Luthar, S. S., Cicchetti, D., ve Becker, B. (2000). The construct of resilience: A critical
evaluation and guidelines for future work. Child Development, 71(3), 543-562.
- Ragheb, M. G., ve Griffith, C. A. (1982). The contribution of leisure participation and leisure
satisfaction to life satisfaction of older persons. Journal of Leisure Research, 14(4),
295-306.
- Riddick, C. C. (1986). Leisure satisfaction precursors. Journal of Leisure Research, 18(4),
259-265.
- Russell, R. V. (1987). The importance of recreation satisfaction and activity participation to
the life satisfaction of age-segregated retirees. Journal of Leisure Research, 19(4),
273-283.
- Tugade, M. M., ve Fredrickson, B. L. (2004). Resilient individuals use positive emotions to
bounce back from negative emotional experiences. Journal of Personality and Social
Psychology, 86(2), 320.
- Tusaie, K., ve Dyer, J. (2004). Resilience: A historical review of the construct. Holistic
Nursing Practice, 18(1), 3-10.
- Wegner, L. (2011). Through the lens of a peer: Understanding leisure boredom and risk
behaviour in adolescence. South African Journal of Occupational Therapy, 41(1), 19-
23.
- Yaşartürk, F., Akyüz, H., ve Karataş, İ. (2017). Rekreatif etkinliklere katılan üniversite
öğrencilerinin serbest zamanda sıkılma algısı ile yaşam doyum düzeyleri arasındaki
ilişkinin incelenmesi. Uluslararası Kültürel ve Sosyal Araştırmalar Dergisi
(UKSAD), 3(Special Issue 2), 239-252.