Review Article
BibTex RIS Cite

Bedensel Engelli Bireylerin Oturarak Voleybola İlişkin Görüşleri

Year 2023, Volume: 4 Issue: 1, 103 - 113, 30.04.2023

Abstract

Dünya nüfusunun özel gereksinimli bireylerin büyük kısmını bedensel engelli bireylerden oluşmaktadır. Bu açıdan bedensel engelli bireylerin sosyal hayata adaptasyonu, paylaşma, dayanışma ve iletişim becerilerinin yanında fiziksel özelliklerinin de gelişmesini sağlamak oldukça önemlidir. Bu çalışmada bedensel engelliler için uyarlanmış bir spor branşı olan oturarak voleybolu engelli bireyler ile tanıştırarak onları bu spora teşvik etmek e spora olan bakış açılarını genişletmek, engelli bireylerin spor ile hayata aktif bir şekilde katılmasını sağlamak, sosyal yaşantılarına katkıda bulunmak, kendi becerilerine ve yeteneklerine olan inancını arttırarak, özgüvenlerine katkı sağlamak amaçlanmıştır. Çalışma kapsamında araştırma modeli olarak, zayıf deneysel yaklaşım kullanılmıştır. Araştırmaya dahil edilen engelli bireyler amaçlı örnekleme yöntemiyle belirlenmiştir. Oluşturulan deney grubunda veriler son test görüşme formu ile toplanmıştır. Araştırmaya İstanbul ili Bağcılar ilçesi 12 ve 50 yaş aralığında 20 bedensel engelli birey katılmıştır. Uygulama süreci 6 hafta sürmüş, katılımcılar her hafta, haftada 1 gün olacak şekilde oturarak voleybol eğitimine katılmışlardır. 6 haftalık oturarak voleybol eğitimi sonrası katılımcıların oturarak voleybolun kendileri üzerindeki etkilerine ilişkin görüşleri yarı yapılandırılmış görüşme formuyla görüşleri alınmıştır. Araştırma kapsamında yarı yapılandırılmış görüşme formlarıyla elde edilen nitel veriler betimsel analiz yapılarak değerlendirilmiştir. Çalışmada sonucunda oturarak voleybolun bedensel engelli bireylerde fiziksel, sosyal, duygusal anlamda katkıda sağlamasına ek olarak yaşam kalitelerin arttırdığı sonucuna ulaşılmıştır.

References

  • Akdenk, Ağaoğlus.A., İmamoğlu O. (1997) Türkiye‟de Engelliler İçin Uygulamalı Spor Eğitimi Modeli,Antalya Uluslararası Engellilerde Spor Eğitim Sempozyumu,(179- 191), Antalya.
  • Atay, M. (1995). Engelli Bireylerin Benlik Gelişiminde Spor Etkinliklerinin Önemi. Antalya Uluslararası Engellilerde Spor Sempozyumu Bildiri Kitabı. T.C. Başbakanlık Gençlik ve Spor Genel Müdürlüğü Spor Eğitim Dairesi Başkanlığı Yayınları. Yayın No: 1997/1. Ankara. S.98.
  • Bender, W. N., Vail, C. O., & Scott, K. (1995). Teacher‟s attitude increased mainstreaming: implementing effective instruction for students with learning disabilities. Journal Of Learning Disabilities, 28, 87-94
  • Bruininks R.H. (1974). Physical and motor development of disabled persons (Ed:N.R. Ellis) International Review of Research in Mental Retardation. (7)209-261.
  • Çıkrıkçı, N. (2020). Ön-Ergenlerde Motivasyonel Faktörler ile Sosyal Hayata Entegrasyon Bileşenleri Arasındaki İlişkide Kendini Toparlama Gücünün Aracı ve Etkileşimsel Rollerinin Belirlenmesi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Trabzon Üniversitesi, Trabzon.
  • Demir, G. T., İlhan, E. L., Cicioğlu, H. I., & Serkan, K. (2017). Headmaster and teacher opinions for special olympics young athletes program. Ovidius University Annals, Series Physical Education and Sport/Science, Movement and Health, 17(2), 302-311.
  • Demir, Y. K. (2018). Statik germe uygulamalarının voleybol oyuncularının dikey sıçrama çeviklik ve sürat performansına olan akut etkileri. (Yüksek Lisans Tezi). Kırıkkale Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Hareket ve Antrenman Bilimleri Anabilim Dalı, Kırıkkale.
  • Doğan, B. (2004). Spor sosyolojisi ve uygulamalı spor sosyolojisine giriş, İzmir, Meta Basım, S. 54.
  • Dünya Sağlık Örgütü. “Engellilik İlgili 10 Gerçek” https://www.who.int/news-room/facts-inpictures/detail/disabilities, Son erişim tarihi: 09.03.2023).
  • Ergun, N. (2008). Ortopedik Özürlüler Aile Eğitim Rehberi, Ankara: T.C.Başbakanlık Özürlüler İdaresi Başkanlığı Yayınları.
  • Genç H, Ghazwan Ka, Kılınçarslan G, (2018). Comparison of physical fitness of turkish and iraqi sedentary boys. Turk J Sport Exe, 20(3), 344- 347.
  • Groff, D.G., Lundberg, N.R., Zabriskie, R.B. (2009). Influence of adapted sport on quality of life: perceptions of athletes with cerebral palsy. Disabil Rehabil. 31(4),318-26.
  • Gül, M., & Küçükibiş, H. F. (2018). Research on the sport high school and other high school students attitude towards physical activities and levels of satisfaction with life. International Journal Of Progressive Education, 14(6), 132–137.
  • Hazar, K., & Senbakar, K. (2020). The Relationship between exercise addiction and satisfaction with life in physical education and sport department students. Asian Journal Of Education And Training, 6(1), 12-17.
  • Afacan, I. M. (2022). Zihinsel hazır oluş ile skor arasındaki ilişkinin değerlendirilmesi: gümüş ligi oturarak voleybol milli takım örneği. Akdeniz Spor Bilimleri Dergisi, 6. Akademik Spor Araştırmaları Kongresi Özel Sayısı, 106-116. DOI: 10.38021/asbid.1203618
  • Kabasakal K. (2007). Zihinsel engellilik, zihinsel, ruhsal, duygusal engellilik. Lokomotif Medya, Ünimat Ofset Matbaası, Konya.
  • Kalbli, K. (2007). “Comparative Study on The Serves Of Volleyball And Sitting Volleyball Games”, Semmelweis University Faculty Of Physical Education And Sport Sciences, Hungary, 12th Annual Congress Of The Ecss, 11–14 July Jyvaskyla Finland.
  • Kınalı, G. (2003). Zihin engellilerde beden- resim- müzik eğitimi. A. Kulaksızoğlu (ed), Farklı Gelişen Çocuklar (s.244). İstanbul: Epsilon Yayınları.
  • Martin, J. (2012). Mental preparation for the 2014 winter paralympic games. Clinical Journal of Sport Medicine, 22(1), 70-73.
  • Molik, B., Morgulec-Adamowicz, N., Marszalek, J., Kosmol, A., Rutkowska, I., Jakubicka, A., Kaliszewska, E., Kozlowski, R., Kurowska, M., & Ploch, E. (2017). Evaluation of game performance in elite male sitting volleyball players. Adapted Physical Activity Quarterly, 34(2), 104-124.
  • Murphy, N.A., Carbone, P.S. (2008) Promoting the participation of children with disabilities in sports, recreation, and physical activities. Pediatrics, 121 (5), 1057- 1061.
  • Özer, D. S. (2013). Engelliler için beden eğitimi ve spor. (4. Baskı). Nobel Akademik. Patton, M. Q. (2014). Nitel Araştırma Ve Değerlendirme Yöntemleri [Qualitative Research &Evaluation Methods: Integrating Theory and Practice] (M. Bütün & S. B. Demir, Çev.). Pegem Akademi: Ankara.
  • Pedišić, Ž., Rakovac, M., Titze, S., Jurakić, D., & Oja, P. (2014). Domain-Specific physical activity and health-related quality of life in university students. European Journal of Sport Science, 14(5), 492-499.
  • Savucu Y, Sirmen B, İnal S, Karahan İ, Erdemir İ. (2006). Zihinsel engelli bireylerde basketbol antrenmanının fiziksel uygunluk üzerine etkilerinin belirlenmesi. Fırat Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 20 (2), 105–113.
  • Şahin, İ. N. & Kamuk, Y. U. (2020). Paravolley‟de servis performansının müsabaka başarısına etkisinin incelenmesi. Journal of Global Sport and Education Research, 3 (1) , 1-10 .
  • Türkiye Milli Paralimpik Komitesi http://www.tmpk.org.tr/paralimpik-sporlar/voleybol/ Son erişim tarihi: 09.03.2023).
  • Vatansever, Ş., Ölçücü B., Özcan G., & Çelik, A. (2015). Orta yaşlılarda fiziksel aktivite düzeyi ve yaşam kalitesi ilişkisi. The Journal Of International Education Science, 2(2), 63-73.
  • Veysel, T., & Birol, S. Ş. (2017). Bedensel engelli sporcuların problem çözme becerilerinin karar verme stillerine olan etkisinin belirlenmesi. Journal Of International Social Research, 10(49).
  • Wiemeyer, J., Deutsch, J., Malone, L. A., Rowland, J. L., Swartz, M. C., Xiong, J., & Zhang, F. F. (2015). Recommendations for the optimal design of exergame interventionsfor personswith disabilities: Challenges, best practices, and future research. Games for health journal, 4(1), 58-62.
  • World ParaVolley. (2017). Official Sitting Volleyball Rules 2017–2020 Yıldırım, A., Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel çalışma yöntemleri. Ankara:Seçkin Yayınları.
Year 2023, Volume: 4 Issue: 1, 103 - 113, 30.04.2023

Abstract

References

  • Akdenk, Ağaoğlus.A., İmamoğlu O. (1997) Türkiye‟de Engelliler İçin Uygulamalı Spor Eğitimi Modeli,Antalya Uluslararası Engellilerde Spor Eğitim Sempozyumu,(179- 191), Antalya.
  • Atay, M. (1995). Engelli Bireylerin Benlik Gelişiminde Spor Etkinliklerinin Önemi. Antalya Uluslararası Engellilerde Spor Sempozyumu Bildiri Kitabı. T.C. Başbakanlık Gençlik ve Spor Genel Müdürlüğü Spor Eğitim Dairesi Başkanlığı Yayınları. Yayın No: 1997/1. Ankara. S.98.
  • Bender, W. N., Vail, C. O., & Scott, K. (1995). Teacher‟s attitude increased mainstreaming: implementing effective instruction for students with learning disabilities. Journal Of Learning Disabilities, 28, 87-94
  • Bruininks R.H. (1974). Physical and motor development of disabled persons (Ed:N.R. Ellis) International Review of Research in Mental Retardation. (7)209-261.
  • Çıkrıkçı, N. (2020). Ön-Ergenlerde Motivasyonel Faktörler ile Sosyal Hayata Entegrasyon Bileşenleri Arasındaki İlişkide Kendini Toparlama Gücünün Aracı ve Etkileşimsel Rollerinin Belirlenmesi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Trabzon Üniversitesi, Trabzon.
  • Demir, G. T., İlhan, E. L., Cicioğlu, H. I., & Serkan, K. (2017). Headmaster and teacher opinions for special olympics young athletes program. Ovidius University Annals, Series Physical Education and Sport/Science, Movement and Health, 17(2), 302-311.
  • Demir, Y. K. (2018). Statik germe uygulamalarının voleybol oyuncularının dikey sıçrama çeviklik ve sürat performansına olan akut etkileri. (Yüksek Lisans Tezi). Kırıkkale Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Hareket ve Antrenman Bilimleri Anabilim Dalı, Kırıkkale.
  • Doğan, B. (2004). Spor sosyolojisi ve uygulamalı spor sosyolojisine giriş, İzmir, Meta Basım, S. 54.
  • Dünya Sağlık Örgütü. “Engellilik İlgili 10 Gerçek” https://www.who.int/news-room/facts-inpictures/detail/disabilities, Son erişim tarihi: 09.03.2023).
  • Ergun, N. (2008). Ortopedik Özürlüler Aile Eğitim Rehberi, Ankara: T.C.Başbakanlık Özürlüler İdaresi Başkanlığı Yayınları.
  • Genç H, Ghazwan Ka, Kılınçarslan G, (2018). Comparison of physical fitness of turkish and iraqi sedentary boys. Turk J Sport Exe, 20(3), 344- 347.
  • Groff, D.G., Lundberg, N.R., Zabriskie, R.B. (2009). Influence of adapted sport on quality of life: perceptions of athletes with cerebral palsy. Disabil Rehabil. 31(4),318-26.
  • Gül, M., & Küçükibiş, H. F. (2018). Research on the sport high school and other high school students attitude towards physical activities and levels of satisfaction with life. International Journal Of Progressive Education, 14(6), 132–137.
  • Hazar, K., & Senbakar, K. (2020). The Relationship between exercise addiction and satisfaction with life in physical education and sport department students. Asian Journal Of Education And Training, 6(1), 12-17.
  • Afacan, I. M. (2022). Zihinsel hazır oluş ile skor arasındaki ilişkinin değerlendirilmesi: gümüş ligi oturarak voleybol milli takım örneği. Akdeniz Spor Bilimleri Dergisi, 6. Akademik Spor Araştırmaları Kongresi Özel Sayısı, 106-116. DOI: 10.38021/asbid.1203618
  • Kabasakal K. (2007). Zihinsel engellilik, zihinsel, ruhsal, duygusal engellilik. Lokomotif Medya, Ünimat Ofset Matbaası, Konya.
  • Kalbli, K. (2007). “Comparative Study on The Serves Of Volleyball And Sitting Volleyball Games”, Semmelweis University Faculty Of Physical Education And Sport Sciences, Hungary, 12th Annual Congress Of The Ecss, 11–14 July Jyvaskyla Finland.
  • Kınalı, G. (2003). Zihin engellilerde beden- resim- müzik eğitimi. A. Kulaksızoğlu (ed), Farklı Gelişen Çocuklar (s.244). İstanbul: Epsilon Yayınları.
  • Martin, J. (2012). Mental preparation for the 2014 winter paralympic games. Clinical Journal of Sport Medicine, 22(1), 70-73.
  • Molik, B., Morgulec-Adamowicz, N., Marszalek, J., Kosmol, A., Rutkowska, I., Jakubicka, A., Kaliszewska, E., Kozlowski, R., Kurowska, M., & Ploch, E. (2017). Evaluation of game performance in elite male sitting volleyball players. Adapted Physical Activity Quarterly, 34(2), 104-124.
  • Murphy, N.A., Carbone, P.S. (2008) Promoting the participation of children with disabilities in sports, recreation, and physical activities. Pediatrics, 121 (5), 1057- 1061.
  • Özer, D. S. (2013). Engelliler için beden eğitimi ve spor. (4. Baskı). Nobel Akademik. Patton, M. Q. (2014). Nitel Araştırma Ve Değerlendirme Yöntemleri [Qualitative Research &Evaluation Methods: Integrating Theory and Practice] (M. Bütün & S. B. Demir, Çev.). Pegem Akademi: Ankara.
  • Pedišić, Ž., Rakovac, M., Titze, S., Jurakić, D., & Oja, P. (2014). Domain-Specific physical activity and health-related quality of life in university students. European Journal of Sport Science, 14(5), 492-499.
  • Savucu Y, Sirmen B, İnal S, Karahan İ, Erdemir İ. (2006). Zihinsel engelli bireylerde basketbol antrenmanının fiziksel uygunluk üzerine etkilerinin belirlenmesi. Fırat Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 20 (2), 105–113.
  • Şahin, İ. N. & Kamuk, Y. U. (2020). Paravolley‟de servis performansının müsabaka başarısına etkisinin incelenmesi. Journal of Global Sport and Education Research, 3 (1) , 1-10 .
  • Türkiye Milli Paralimpik Komitesi http://www.tmpk.org.tr/paralimpik-sporlar/voleybol/ Son erişim tarihi: 09.03.2023).
  • Vatansever, Ş., Ölçücü B., Özcan G., & Çelik, A. (2015). Orta yaşlılarda fiziksel aktivite düzeyi ve yaşam kalitesi ilişkisi. The Journal Of International Education Science, 2(2), 63-73.
  • Veysel, T., & Birol, S. Ş. (2017). Bedensel engelli sporcuların problem çözme becerilerinin karar verme stillerine olan etkisinin belirlenmesi. Journal Of International Social Research, 10(49).
  • Wiemeyer, J., Deutsch, J., Malone, L. A., Rowland, J. L., Swartz, M. C., Xiong, J., & Zhang, F. F. (2015). Recommendations for the optimal design of exergame interventionsfor personswith disabilities: Challenges, best practices, and future research. Games for health journal, 4(1), 58-62.
  • World ParaVolley. (2017). Official Sitting Volleyball Rules 2017–2020 Yıldırım, A., Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel çalışma yöntemleri. Ankara:Seçkin Yayınları.
There are 30 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Physical Training, Sports and Physical Activity For Disabled
Journal Section 2023 Cilt: 4 Sayı : 1
Authors

Samet Çelik This is me

Aydın Karaçam This is me

Bekir Erhan Orhan This is me

Publication Date April 30, 2023
Published in Issue Year 2023 Volume: 4 Issue: 1

Cite

APA Çelik, S., Karaçam, A., & Orhan, B. E. (2023). Bedensel Engelli Bireylerin Oturarak Voleybola İlişkin Görüşleri. Uluslararası Bozok Spor Bilimleri Dergisi, 4(1), 103-113.