Research Article
BibTex RIS Cite

Üniversite Öğrencilerinin Fiziksel Aktivite, Yaşam Kalitesi ve Ağrı Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi

Year 2023, Volume: 4 Issue: 2, 12 - 22, 31.08.2023

Abstract

Bu araştırmanın amacı; üniversite öğrencilerinin fiziksel aktivite, yaşam kalitesi ve ağrı düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Araştırmanın evrenini 2021-2022 yılında Yozgat Bozok Üniversitesinde öğrenim gören öğrenciler oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini ise 2021-2022 Eğitim-Öğretim yılında Yozgat Bozok Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi, Fen Edebiyat Fakültesi, Eğitim Fakültesi, İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi, Mühendislik-Mimarlık Fakültesi, Sağlık Bilimleri Fakültesi ve Ziraat Fakültesinde öğrenim gören öğrencilere mail yoluyla gönderilen çevrimiçi anket çalışmasına gönüllü olarak katılım gösteren 200 öğrenci oluşturmaktadır. Öğrencilerin demografik özelliklerine ilişkin bilgiler ‘’kişisel bilgi formu’’ ile elde edilmiştir. Öğrencilerin fiziksel aktivite, yaşam kalitesi ve ağrı düzeyleri arasındaki ilişkiyi belirlemeye ilişkin bilgiler ‘’Uluslararası Fiziksel Aktivite Anketi Kısa Formu’’, ‘’Dünya Sağlık Örgütü Yaşam Kalitesi Ölçeği Kısa Formu (WHOQOL-BREF)‘’ ve ‘’McGill Ağrı Ölçeği Kısa Formu (SF-MPQ)‘’ ile elde edilmiştir. Elde edilen veriler SPSS 22.0 paket programı kullanılarak analiz edilmiştir. Demografik özelliklere ilişkin olarak frekans ve yüzde analizi kullanılmıştır. Gerçekleştirilen analizler sonucunda; Çalışmaya katılan öğrencilerin genel yaşam kalitelerinin orta düzeyde olduğu görülmektedir. En yüksek puan ortalaması bedensel yaşam kalitesi boyutunda iken en düşük puan ortalaması ise genel yaşam kalitesindedir. Sonuç olarak, bireylerin hareketsiz bir yaşam sürmesini önlemek ve ağrı düzeylerini azaltmak için bireylerin yaşam kalitesinin artırılması ve yaşamlarına hareketlilik katacak fiziksel aktivitelerin teşvik edilmesi önemlidir.

References

  • Bayrakçı, Y. V. (2008). Yetişkinlerde fiziksel aktivite. Ankara: Klasmat Matbaacılık.
  • Bozdağ, B. (2019). Üniversite öğrencilerinin fiziksel aktivite düzeyleri ile yaşam kaliteleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. (Yayımlanmamış doktora tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Bozkuş, T., Türkmen, M., Kul, M., Özkan, A., Öz, Ü., ve Cengiz, C. (2013). Beden eğitimi ve spor yüksekokulunda öğrenim gören öğrencilerin fiziksel aktivite düzeyleri ile sağlıklı yaşam biçimi davranışlarının belirlenmesi ve ilişkilendirilmesi. International Journal of Sport Culture and Science, 1(3), 49-65.
  • Craig, C. L., Marshall, A. L., Sjostrom, M., Bauman, A. E., Booth, M. L., Ainsworth, B. E., Pratt, M., Ekelund, U., Yngve, A., Sallis, J. F., Oja, P. (2003). International physical activity questionnaire: 12-country reliability and validity. Medicine and Science in Sports and Exercise, 35(8), 1381–1395.
  • Fidaner, H., Fidaner, C., Elbi, H., Eser, E., Eser, S. Y., Göker, E. (1999). Yaşam kalitesinin ölçülmesi, whoqol- 100 ve whoqol- bref. 3p Dergisi Yaşam Kalitesi Özel Sayısı, 7, 5-
  • George, D. ve Mallery, M. (2010). SPSS for windows step by step: A simple guide and reference, 17.0 update (10a ed.) Boston: Pearson.
  • Karasar, N. (2013). Bilimsel araştırma yöntemi [Scientific research method]. Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kurtaran, M., Baktır, S., Abanoz, Ş. E., ve Yeldan, İ. (2019). Üniversite öğrencilerinde ağrı, aleksitimi, depresif belirti yaygınlığı ve yaşam kalitesinin değerlendirilmesi. Sakarya Tıp Dergisi, 9(3), 433-441.
  • Melzack, R. (1987). The short form McGill pain questionnaire. Pain, 30, 191-197.
  • Ölçücü, B., Vatansever, Ş., Özcan, G., ve Çelik, A. (2015). Orta yaşlılarda fiziksel aktivite düzeyi ve yaşam kalitesi ilişkisi. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, 2, 63-73.
  • Özdağ, S., Kürkçü, R., ve Pepe, K. (2008). Farklı cinsiyetteki lise 2. sınıf öğrencilerinin beden eğitimi dersinden beklentileri ve beklentilerinin gerçekleştirme düzeyleri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15, 81-97.
  • Özer, D., ve Baltacı, G. (2008). İş yerinde fiziksel aktivite, fiziksel aktivite bilgi serisi. Ankara: Klasmat Matbaacılık.
  • Öztürk, M. (2005). Üniversitede eğitim-öğretim gören öğrencilerde uluslararası fiziksel aktivite anketinin geçerliliği ve güvenirliği ve fiziksel aktivite düzeylerinin belirlenmesi. (Yüksek Lisans Tezi). Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Pallant, J. (2001). SPSS survival manual. Maidenhead, PA: Open University Pres.
  • Pirinççi, C. Ş., Cihan, E., ve Yıldırım, N. Ü. (2020). Üniversite öğrencilerinde fiziksel aktivite düzeyinin yaşam kalitesi, kronik hastalık varlığı, sigara kullanımı ve akademik başarıyla olan ilişkisi. KTO Karatay Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 1(1), 15-23.
  • Yakut, Y., Yakut, E., Bayar, K., ve Uygur, F. (2007). Reliability and validity of the Turkish version short-form McGill pain questionnaire in patients with rheumatoid arthritis. Clin Rheumatol, 26(7), 1083-1087.
  • Yeşil, F., Avçin, E., ve Saltan, A. (2021). Üniversite öğrencilerinde fiziksel aktivite düzeyi, sedanter davranış ve sağlıkla ilgili yaşam kalitesi arasındaki ilişkinin araştırılması. İstanbul Gelişim Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 15, 523-532.
  • Yıldırım, M., ve Bayrak, C. (2019). Üniversite öğrencilerinin spora dayalı fiziksel aktivitelere katılımları ve yaşam kalitelerinin akademik başarı ve sosyalleşme üzerine etkisi (Eskişehir Osmangazi Üniversitesi örneği). Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(1),123-144.
  • Zorba, E. (2010). Yaşam kalitesi ve fiziksel aktivite. 10. Uluslararası Spor Bilimleri Kongresi, Kongre kitapçığı, 82-85.
Year 2023, Volume: 4 Issue: 2, 12 - 22, 31.08.2023

Abstract

References

  • Bayrakçı, Y. V. (2008). Yetişkinlerde fiziksel aktivite. Ankara: Klasmat Matbaacılık.
  • Bozdağ, B. (2019). Üniversite öğrencilerinin fiziksel aktivite düzeyleri ile yaşam kaliteleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. (Yayımlanmamış doktora tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Bozkuş, T., Türkmen, M., Kul, M., Özkan, A., Öz, Ü., ve Cengiz, C. (2013). Beden eğitimi ve spor yüksekokulunda öğrenim gören öğrencilerin fiziksel aktivite düzeyleri ile sağlıklı yaşam biçimi davranışlarının belirlenmesi ve ilişkilendirilmesi. International Journal of Sport Culture and Science, 1(3), 49-65.
  • Craig, C. L., Marshall, A. L., Sjostrom, M., Bauman, A. E., Booth, M. L., Ainsworth, B. E., Pratt, M., Ekelund, U., Yngve, A., Sallis, J. F., Oja, P. (2003). International physical activity questionnaire: 12-country reliability and validity. Medicine and Science in Sports and Exercise, 35(8), 1381–1395.
  • Fidaner, H., Fidaner, C., Elbi, H., Eser, E., Eser, S. Y., Göker, E. (1999). Yaşam kalitesinin ölçülmesi, whoqol- 100 ve whoqol- bref. 3p Dergisi Yaşam Kalitesi Özel Sayısı, 7, 5-
  • George, D. ve Mallery, M. (2010). SPSS for windows step by step: A simple guide and reference, 17.0 update (10a ed.) Boston: Pearson.
  • Karasar, N. (2013). Bilimsel araştırma yöntemi [Scientific research method]. Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kurtaran, M., Baktır, S., Abanoz, Ş. E., ve Yeldan, İ. (2019). Üniversite öğrencilerinde ağrı, aleksitimi, depresif belirti yaygınlığı ve yaşam kalitesinin değerlendirilmesi. Sakarya Tıp Dergisi, 9(3), 433-441.
  • Melzack, R. (1987). The short form McGill pain questionnaire. Pain, 30, 191-197.
  • Ölçücü, B., Vatansever, Ş., Özcan, G., ve Çelik, A. (2015). Orta yaşlılarda fiziksel aktivite düzeyi ve yaşam kalitesi ilişkisi. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, 2, 63-73.
  • Özdağ, S., Kürkçü, R., ve Pepe, K. (2008). Farklı cinsiyetteki lise 2. sınıf öğrencilerinin beden eğitimi dersinden beklentileri ve beklentilerinin gerçekleştirme düzeyleri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15, 81-97.
  • Özer, D., ve Baltacı, G. (2008). İş yerinde fiziksel aktivite, fiziksel aktivite bilgi serisi. Ankara: Klasmat Matbaacılık.
  • Öztürk, M. (2005). Üniversitede eğitim-öğretim gören öğrencilerde uluslararası fiziksel aktivite anketinin geçerliliği ve güvenirliği ve fiziksel aktivite düzeylerinin belirlenmesi. (Yüksek Lisans Tezi). Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Pallant, J. (2001). SPSS survival manual. Maidenhead, PA: Open University Pres.
  • Pirinççi, C. Ş., Cihan, E., ve Yıldırım, N. Ü. (2020). Üniversite öğrencilerinde fiziksel aktivite düzeyinin yaşam kalitesi, kronik hastalık varlığı, sigara kullanımı ve akademik başarıyla olan ilişkisi. KTO Karatay Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 1(1), 15-23.
  • Yakut, Y., Yakut, E., Bayar, K., ve Uygur, F. (2007). Reliability and validity of the Turkish version short-form McGill pain questionnaire in patients with rheumatoid arthritis. Clin Rheumatol, 26(7), 1083-1087.
  • Yeşil, F., Avçin, E., ve Saltan, A. (2021). Üniversite öğrencilerinde fiziksel aktivite düzeyi, sedanter davranış ve sağlıkla ilgili yaşam kalitesi arasındaki ilişkinin araştırılması. İstanbul Gelişim Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 15, 523-532.
  • Yıldırım, M., ve Bayrak, C. (2019). Üniversite öğrencilerinin spora dayalı fiziksel aktivitelere katılımları ve yaşam kalitelerinin akademik başarı ve sosyalleşme üzerine etkisi (Eskişehir Osmangazi Üniversitesi örneği). Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(1),123-144.
  • Zorba, E. (2010). Yaşam kalitesi ve fiziksel aktivite. 10. Uluslararası Spor Bilimleri Kongresi, Kongre kitapçığı, 82-85.
There are 19 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Physical Training and Sports Pedagogy
Journal Section 2023 Cilt: 4 Sayı : 2
Authors

Berzan Şimşek This is me

Tolga Hananoğlu This is me

Ece Ervüz This is me

Alpaslan Kartal This is me

Publication Date August 31, 2023
Published in Issue Year 2023 Volume: 4 Issue: 2

Cite

APA Şimşek, B., Hananoğlu, T., Ervüz, E., Kartal, A. (2023). Üniversite Öğrencilerinin Fiziksel Aktivite, Yaşam Kalitesi ve Ağrı Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Uluslararası Bozok Spor Bilimleri Dergisi, 4(2), 12-22.