Research Article
BibTex RIS Cite

Ortaokul Öğrencilerinin Dürüstlük Eğilimlerinin Spor Yapma Durumlarına Göre İncelenmesi

Year 2024, Volume: 5 Issue: 1, 73 - 82, 30.04.2024

Abstract

Bu çalışmanın amacı, ortaokul öğrencilerinin dürüstlük eğilimlerini spor yapma durumlarına göre incelemektir. Araştırma, 2021-2022 Eğitim Öğretim yılları arasında Konya-Doğanhisar ilçesine bağlı ortaokullarda öğrenim gören 312 öğrenciden oluşan çalışma grubu üzerinde gerçekleştirilmiştir. Araştırmada, katılımcıların dürüstlük eğilimlerini ölçmek için Sarmusak (2011) tarafından geliştirilen 9 maddelik bir Dürüstlük Eğilim Ölçeği kullanılmıştır. Bu ölçek, katılımcıların dürüstlük eğilimlerini değerlendirmek için 4'lü Likert tipindedir. Verilerin istatistiksel analizi için SPSS 22 Paket Programı kullanılmıştır. İkili grup karşılaştırmalarda Mann Whitney U testi, ikiden fazla grupların karşılaştırılmasında Kruskal Wallis testi kullanılmıştır. Çalışmanın anlamlılık düzeyi 0,05 olarak belirlenmiştir. Araştırma sonuçlarına göre, cinsiyet ve spor yapma durumu değişkenlerinde anlamlı farklılıklar tespit edilmiştir. Kadın öğrencilerin erkek öğrencilere göre ve spor yapan öğrencilerin spor yapmayanlara göre daha yüksek dürüstlük eğilimine sahip olduğu bulunmuştur. Baba eğitimi, anne eğitimi, aile gelir durumu ve kardeş sayısı gibi değişkenlerde ise anlamlı farklılıklar saptanmamıştır.

References

  • Altun, M., ve Güvendi, B. (2019). Ortaokul öğrencilerinin beden eğitimi ve spor dersi sportmenlik davranışlarının bazı değişkenlere göre incelenmesi. OPUS International Journal of Society Researches, 11(18), 2224-2240. DOI: 10.26466/opus.570922
  • Bailey, R., Hillman, C., Arent, S., & Petitpas, A. (2018). Physical activity: An underestimated investment in human capital? Journal of Physical Activity and Health, 15(5), 290- 296.
  • Blasi, A. (1984). Moral identity: Its role in moral functioning. In W. M. Kurtines & J. L. Gewirtz (Eds.), Morality, moral behavior, and moral development (pp. 128-139). Wiley.
  • Brown, C., ve Arkın, D. (2022). Implications of family structures and sibling count on honesty tendencies: A study for educators and guidance counselors. Educational Psychology Journal, 60(4), 567-580.
  • Brown, C., ve Johnson, A. (2019). The influence of family structures and the number of siblings on individuals' behavioral tendencies. Child Development, 78(2), 234-245.
  • Bulut, S. (2012). Atasözlerinin değerler eğitimindeki yeri. (Yüksek Lisans Tezi). Karadeniz Teknik Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Çoşkun, Y., ve Yıldırım, A. (2009). Üniversite öğrencilerinin değer düzeylerinin bazı değişkenler açısından İncelenmesi, Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(I), 311-328.
  • Doğan, N. (2011). Niğde ilinde bulunan farklı statüdeki liselerde eğitim gören öğrencilerin beden eğitimi dersine karşı tutumları ve fiziksel uygunluk düzeylerinin araştırılması. (Yüksek Lisans Tezi), Niğde Üniversitesi, Niğde.
  • Eccles, J. S., ve Gootman, J. A. (2002). Community programs to promote youth development. National Academy Press.
  • Holt, N. L., Neely, K. C., Slater, L. G., Camiré, M., Côté, J., Fraser-Thomas, J., ve Tamminen, K. A. (2017). A grounded theory of positive youth development through sport based on results from a qualitative meta-study. International Review of Sport and Exercise Psychology, 10(1), 1-49.
  • Johnson, A., ve Miller, B. (2020). Sibling rivalry and its impact on resource sharing and honesty tendencies. Journal of Family Psychology, 45(3), 123-136.
  • Kural, S., Dilek, A. N., ve Kural, V. (2022). Ortaokul öğrencilerinin beden eğitimi ve spor dersine karşı tutumları ile sportmenlik davranışları sergileme düzeylerinin çeşitli değişkenlere göre analiz edilmesi. Bartın Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi, 6(1), 1-16.
  • Okut, S. (2017). Muş ili ve çevre ilçelerde ortaokulda öğrenim gören öğrencilerin beden eğitimi ve spor dersine karşı tutum düzeylerinin spor ve farklı değişkenler açısından incelenmesi. (Yüksek Lisans Tezi), İbrahim Çeçen Üniversitesi, Ağrı.
  • Sarmusak, D. (2011). İlköğretim öğrencilerinin empatik eğilimleri ve algıladıkları öğretmen tutumlarının öğrencilerin ahlaki değer yargılarına etkisi. (Yüksek Lisans Tezi), Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Smith, J., ve Arkın, D. (2020). The impact of physical inactivity on emotional states: Stress, anxiety, and aggression among non-active students. Journal of Health Psychology, 35(4), 567-580.
  • Sullivan, R., ve Kim, E. (2019). The positive effects of regular physical activity on character development. Journal of Sports Psychology, 22(3), 123-136.
  • Topalli, M. (2019) Genel ortaokul ve imam hatip ortaokullarında eğitim gören öğrencilerin beden eğitimi ve spor derisine karşı tutumlarının karşılaştırılması. (Yüksek Lisans Tezi), Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
  • Ulucan H, ve Bahadır Z. (2011). The Examination of the Weight Lifters Personal Traits According to the Some Variables. Nigde University Journal of Physical Education and Sport Sciences, 5(2), 175-183.
  • Ural, S., N., ve Sağlam, H., İ. (2011). İlköğretim öğrencilerinin demokratik tutum düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi, Değerler Eğitimi Dergisi, 9(22), 161-180.
  • Yılmaz, A., Esentürk, O. K., ve İlhan, E. L. (2017). Sportsmanship tendency in terms of moral development of middle school students. Journal of Human Sciences, 14(4), 4969- 4988.
Year 2024, Volume: 5 Issue: 1, 73 - 82, 30.04.2024

Abstract

References

  • Altun, M., ve Güvendi, B. (2019). Ortaokul öğrencilerinin beden eğitimi ve spor dersi sportmenlik davranışlarının bazı değişkenlere göre incelenmesi. OPUS International Journal of Society Researches, 11(18), 2224-2240. DOI: 10.26466/opus.570922
  • Bailey, R., Hillman, C., Arent, S., & Petitpas, A. (2018). Physical activity: An underestimated investment in human capital? Journal of Physical Activity and Health, 15(5), 290- 296.
  • Blasi, A. (1984). Moral identity: Its role in moral functioning. In W. M. Kurtines & J. L. Gewirtz (Eds.), Morality, moral behavior, and moral development (pp. 128-139). Wiley.
  • Brown, C., ve Arkın, D. (2022). Implications of family structures and sibling count on honesty tendencies: A study for educators and guidance counselors. Educational Psychology Journal, 60(4), 567-580.
  • Brown, C., ve Johnson, A. (2019). The influence of family structures and the number of siblings on individuals' behavioral tendencies. Child Development, 78(2), 234-245.
  • Bulut, S. (2012). Atasözlerinin değerler eğitimindeki yeri. (Yüksek Lisans Tezi). Karadeniz Teknik Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Çoşkun, Y., ve Yıldırım, A. (2009). Üniversite öğrencilerinin değer düzeylerinin bazı değişkenler açısından İncelenmesi, Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(I), 311-328.
  • Doğan, N. (2011). Niğde ilinde bulunan farklı statüdeki liselerde eğitim gören öğrencilerin beden eğitimi dersine karşı tutumları ve fiziksel uygunluk düzeylerinin araştırılması. (Yüksek Lisans Tezi), Niğde Üniversitesi, Niğde.
  • Eccles, J. S., ve Gootman, J. A. (2002). Community programs to promote youth development. National Academy Press.
  • Holt, N. L., Neely, K. C., Slater, L. G., Camiré, M., Côté, J., Fraser-Thomas, J., ve Tamminen, K. A. (2017). A grounded theory of positive youth development through sport based on results from a qualitative meta-study. International Review of Sport and Exercise Psychology, 10(1), 1-49.
  • Johnson, A., ve Miller, B. (2020). Sibling rivalry and its impact on resource sharing and honesty tendencies. Journal of Family Psychology, 45(3), 123-136.
  • Kural, S., Dilek, A. N., ve Kural, V. (2022). Ortaokul öğrencilerinin beden eğitimi ve spor dersine karşı tutumları ile sportmenlik davranışları sergileme düzeylerinin çeşitli değişkenlere göre analiz edilmesi. Bartın Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi, 6(1), 1-16.
  • Okut, S. (2017). Muş ili ve çevre ilçelerde ortaokulda öğrenim gören öğrencilerin beden eğitimi ve spor dersine karşı tutum düzeylerinin spor ve farklı değişkenler açısından incelenmesi. (Yüksek Lisans Tezi), İbrahim Çeçen Üniversitesi, Ağrı.
  • Sarmusak, D. (2011). İlköğretim öğrencilerinin empatik eğilimleri ve algıladıkları öğretmen tutumlarının öğrencilerin ahlaki değer yargılarına etkisi. (Yüksek Lisans Tezi), Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Smith, J., ve Arkın, D. (2020). The impact of physical inactivity on emotional states: Stress, anxiety, and aggression among non-active students. Journal of Health Psychology, 35(4), 567-580.
  • Sullivan, R., ve Kim, E. (2019). The positive effects of regular physical activity on character development. Journal of Sports Psychology, 22(3), 123-136.
  • Topalli, M. (2019) Genel ortaokul ve imam hatip ortaokullarında eğitim gören öğrencilerin beden eğitimi ve spor derisine karşı tutumlarının karşılaştırılması. (Yüksek Lisans Tezi), Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
  • Ulucan H, ve Bahadır Z. (2011). The Examination of the Weight Lifters Personal Traits According to the Some Variables. Nigde University Journal of Physical Education and Sport Sciences, 5(2), 175-183.
  • Ural, S., N., ve Sağlam, H., İ. (2011). İlköğretim öğrencilerinin demokratik tutum düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi, Değerler Eğitimi Dergisi, 9(22), 161-180.
  • Yılmaz, A., Esentürk, O. K., ve İlhan, E. L. (2017). Sportsmanship tendency in terms of moral development of middle school students. Journal of Human Sciences, 14(4), 4969- 4988.
There are 20 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Physical Training and Sports Pedagogy
Journal Section 2024 Cilt: 5 Sayı : 1
Authors

Fatih Akgül This is me

Mehmet Yıldırım

Fatih Dinç This is me

Mehmet İnan This is me

Tansu Kurtuldu This is me

Publication Date April 30, 2024
Submission Date January 14, 2024
Acceptance Date April 13, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 5 Issue: 1

Cite

APA Akgül, F., Yıldırım, M., Dinç, F., İnan, M., et al. (2024). Ortaokul Öğrencilerinin Dürüstlük Eğilimlerinin Spor Yapma Durumlarına Göre İncelenmesi. Uluslararası Bozok Spor Bilimleri Dergisi, 5(1), 73-82.