İnceleme Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Beden Eğitimi Öğretmenlerinin Örgütsel Sinizm Düzeylerinin İncelenmesi

Yıl 2024, Cilt: 5 Sayı: 1, 103 - 111, 30.04.2024

Öz

Bu araştırmanın amacı; beden eğitimi öğretmenlerinin örgütsel sinizm düzeylerinin incelenmesidir. Araştırmanın çalışma grubunu; 2022-2023 Eğitim-Öğretim yılında Yozgat ilinde görev yapan ve kolay ulaşılabilir örnekleme yöntemi kullanılarak belirlenen ve çalışmaya gönüllü olarak katılan 155 beden eğitimi öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından oluşturulan kişisel bilgi formu (cinsiyet, medeni durum, yaş ve mesleki deneyim) ve Sağır ve Oğuz (2012) tarafından geliştirilen “Öğretmenlere Yönelik Örgütsel Sinizm Ölçeği” kullanılmıştır. Verilerin analizleri ve çözümlemeleri esnasında, frekans, standart sapma ve skor toplamlarından yararlanılmıştır. Çarpıklık ve basıklık değerleri analiz edilerek, verilerin normal dağılım gösterdiği tespit edilmiş ve buna göre t testi ve tek yönlü Anova testleri uygulanmıştır. Gerçekleştirilen analizler sonucunda; cinsiyet ve medeni durum değişkenlerine göre beden eğitimi öğretmenlerinin örgütsel sinizm düzeyleri arasında anlamlı farklılıklar tespit edilmiştir. Kadın öğretmenlerin erkek öğretmenlere göre çalıştığı kurumdan uzaklaşma (duygusal-davranışsal) alt boyut puan ortalaması daha yüksek olarak belirlenmiştir. Bekar öğretmenlerin evli öğretmenlere göre çalıştığı kurumdan uzaklaşma (duygusal-davranışsal) ve performansı düşüren etkenler alt boyutları puan ortalamaları daha yüksek olarak tespit edilmiştir. Yaş ve mesleki deneyim değişkenlerine göre ise beden eğitimi öğretmenlerinin örgütsel sinizm düzeyleri arasında istatistiksel olarak anlamlı farklar tespit edilmemiştir.

Kaynakça

  • Abraham, R. (2000). Organizational cynicism: Bases and consequences. Genetic, Social, and General Psychology Monographs, 126(3), 269-292.
  • Alıcıgüzel, İ. (1998). Çağdaş Okulda Eğitim ve Öğretim. İstanbul: Sistem Yayınları Eğitim Dizisi.
  • Andersson, L.M. ve Bateman, T.S. (1997). Cynicism in the Workplace: Some Causes and Effects, The Journal of Organizational Behavior, 18, 449-470.
  • Ayana, Ç. (2016). Duygusal zekâ ve duygusal emeğin örgütsel sinizm algısına etkisi: beş yıldızlı otel işletmelerinde bir uygulama (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi), Afyon Kocatepe Üniversitesi, Afyon
  • Balcı, B. (2004). Milli Eğitime Bağlı Meslek Okullarında Görev Yapan Öğretmenlerin İş Tatmini (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi), Marmara Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Brandes, P. Dharwadkar, R., ve Dean, J. W. (1999). Does organizational cynicism matter? Employeeand supervisor perspectives on work outcomes. Eastern Academy of Management Proceedings,150–153.
  • Brandes, P.M. (1997). Organizational Cynicism: Its Nature, Antecedents and Consequences. Doctora Dissertation. The University of Cincinnati.
  • Delken, M. (2004). Organizational cynicism: A study among call centers. Master thesis, University of Maastricht.
  • Eaton, J.A. (2000). A Social Motivation Approach To Organizational Cynicism, Dissertation Master of Arts, Faculty of Graduate Studies, York University, Toronto.
  • Efilti, S., Gönen, Y., ve Öztürk, F. (2008). Örgütsel sinizm: Akdeniz Üniversitesinde görev yapan yönetici sekreterler üzerinde bir alan araştırması. 7. Ulusal Büro Yönetimi ve Sekreterlik Kongresi, 24, 1-14.
  • Ellis S. Dick, P. (2003). Introduction To Organizational Behavior, Berkshire: McGraw Hill.
  • Gedik, A., ve Üstüner, M. (2019). Öğretmenlerin örgütsel sinizm düzeylerine müdür yönetim algısının etkisi. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Blimler Enstitüsü Dergisi (37), 53-68.
  • Goldner, F.H., Ritti, R.R., ve Ference, T.P. (1977). The Production of Cynical Knowledge in Organizations, American Sociological Review, 42(4), 539-551.
  • Görgülü Güvenir, N. (2023). Okul müdürlerinin yönetsel iletişim stilleri ile öğretmenlerin örgütsel sinizm düzeyleri arasındaki ilişki. Yüksek Lisans Tezi, Pamukkale Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Pamukkale.
  • Hançerlioğlu, O. (1993). Dünya İnançları Sözlüğü. İstanbul: Remzi Kitapevi.
  • Hançerlioğlu, O. (2000). Felsefe Ansiklopedisi Kavramlar ve Akımlar. İstanbul: Remzi Kitapevi.
  • Harmandar, İ. H. (2004). Beden Eğitimi ve Sporda Özel Öğretim Yöntemleri. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • İpek, Z. H., ve Erdem, M. (2021). Lise öğretmenlerinin duygusal zeka ve örgütsel sinizm düzeyleri arasındaki ilişki. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(1), 321- 368.
  • Kanat, B. (2019). Hemşirelerde örgütsel sinizmin örgütsel bağlılık üzerindeki etkisinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Celal Bayar Üniversitesi, Manisa.
  • Karaküçük, S. (1991). Beden Eğitimi Öğretmenlerinin Faaliyet Alanları, Ankara: Gazi Üniversitesi Teknik Eğitim Yayını.
  • Kıral, E. (2008). Örgüt Mecazları: Kültür Olarak Örgütler (Ed. A. Balcı), Ankara: Ekinoks Yayınevi.
  • Mantere, S., ve Martinsuo, M. (2001). Adopting and questioning strategy: exploring the roles of cynicism and dissent. Paper to be presented at 17th EGOS. European Group for Organisation Studies, Colloquium, July 5-7, 2001 Lyon, France.
  • Metzger, M.D. (2004). A Qualitative Inquiry into the Formation of Beliefs in a Police Organization. Doctoral Dissertation. The George Washington University, Washington,
  • Polatcan, M. (2012). Okul yöneticilerinin liderlik davranışları ile öğretmenlerin örgütsel sinizm tutumları arasındaki ilişki: Karabük ili örneği. Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi, Sakarya
  • Sağır, T., ve Oğuz, E. (2012). Öğretmenlere Yönelik Örgütsel Sinizm Ölçeğinin geliştirilmesi. Journal of Human Sciences, 9(2), 1094-1106.
  • Schein, E. H. (1978). Örgüt Psikolojisi. (Çeviren: Mustafa Tosun), Ankara: Todaie Yayınları.
  • Schein, H. E. (1976). Örgütsel Psikoloji, Eskişehir: İ.T.İ.A.Yayınları.
  • Schyns, P. ve Koop, C. (2007). Political Cynicism: Characteristics and Consequences of a Growing Phenomenon, Paper to be presented at the 4th General ECPR Conference, Pisa, Italy, 6-8 September, 1-19.
  • Sur, Ö. (2010). Örgütsel sinizm: Eskişehir ili büro çalışanları üzerine bir alan araştırması. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Tatlıdil, E. (1993). Toplum, Eğitim ve Öğretmen, Öğretmen adayları üzerinde yapılan bir araştırma (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi) İzmir. Ege Üniversitesi Edebiyat Fakültesi, İzmir.
  • Tayfun, A., ve Çatır, O. (2014). Hemşirelerin örgütsel sinizm düzeylerinin incelenmesi. İşletme Araştırmaları Dergisi, 6(1), 347-365.
  • Thompson, A., ve Strickland, A. J. (2003). Strategic Management. New York:, McGraw Hill. Ulaş, S.E. (2002). Felsefe Sözlüğü. Ankara: Bilim Sanat Yayınları.
  • Uyar Bulut, B. (2018). Öğretmenlerin örgütsel güven ve örgütsel sinizm düzeyleri arasındaki ilişki (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi, İstanbul.
  • Yalçın, H. (2022). Öğretmenlerin pozitif psikolojik sermaye düzeyleri ile örgütsel sinizm düzeyleri arasındaki ilişki (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi), Alanya Alaaddin Keykubat Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Antalya.
Toplam 34 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Spor Faaliyetleri Yönetimi
Bölüm 2024 Cilt: 5 Sayı : 1
Yazarlar

Ebru Araç Ilgar Bu kişi benim

Mehmet Yıldırım Bu kişi benim

Gülşah Sedef Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2024
Gönderilme Tarihi 29 Ocak 2024
Kabul Tarihi 8 Nisan 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 5 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Araç Ilgar, E., Yıldırım, M., & Sedef, G. (2024). Beden Eğitimi Öğretmenlerinin Örgütsel Sinizm Düzeylerinin İncelenmesi. Uluslararası Bozok Spor Bilimleri Dergisi, 5(1), 103-111.