Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

E-Spor Oyuncularının Mutluluk Düzeylerinin İncelenmesi

Yıl 2024, Cilt: 5 Sayı: 2, 133 - 140, 30.08.2024

Öz

Araştırmanın amacı e-spor oyunculularının mutluluk düzeylerinin incelenmesidir. Bu araştırmada nicel araştırma yöntemi tercih edilmiş olup araştırmanın örneklemi amaca yönelik gönüllülük esasına dayalı olarak 192 e-sporcudan oluşmaktadır. Ulaşılan 192 e-sporcuya Google forms üzerinden ‘Oxford Mutluluk Ölçeği-Kısa Formu’ uygulanmıştır. Elde edilen veriler SPSS 25.0 paket programı ile analiz edilmiştir. Araştırmanın sonuçlarına göre spor türünde oyun oynayan e-sporcuların mutluluk düzeyleri, strateji türünde oyun oynayan e-sporculara göre yüksek çıkmıştır (p<0.05). Buna ek olarak e-sporcuların cinsiyet, yaş, e-spor yaşı, günlük ekran süresi, eğitim durumu değişkenlerine bakıldığında mutluluk düzeyleri arasında istatistiksel olarak anlamlı fark bulunamamıştır. Sonuç olarak spor türünde oyun oynayan e-sporcuların mutluluk düzeyleri, strateji türünde oyun oynayan e-sporculara göre yüksek çıkmıştır.

Kaynakça

  • Akgöl, O. (2019). Spor endüstrisi ve dijitalleşme: Türkiye'deki e-spor yapılanması üzerine bir inceleme. Trt Akademi, 4(8), 206-224.
  • Argan, M., Özer, A., Akın, E. (2006). Elektronik spor: Türkiye'de siber sporcuların tutum ve davranışları. Spor Yönetimi ve Bilgi Teknolojileri Dergisi, 1(2), 1-11. Ayhan, A. (2002). Dünden bugüne Türkiye'de bilim-teknoloji ve geleceğin teknolojileri. Güriş Holding.
  • Badawy, Rk, Ettouney, Sm Ve Abdel Kader, Nm (2024). Topluluk mutluluğu için tasarım: bir yaklaşım ve çerçeve. Mühendislik ve Uygulamalı Bilimler Dergisi, 71 (1), 104.
  • Ballard, M., Gray, M., Reilly, J., & Noggle, M. (2009). Correlates of video game screen time among males: body mass, physical activity, and other media use. Eating behaviors, 10(3), 161-167.
  • Besler, H. K., Adak, A., & Ekmekçi, R. (2022). The game is electronic but the emotions are real: how does winning and losing effect hrv. International Online Journal of Education and Teaching, 9(4), 1817-1826.
  • Besler, H. K. (2022). Can hrv training make us happy: an experimental study on university students. Journal Of Educational Issues, 8(3), 115-123.
  • Bozkuş, O. (2021). Şiddet içerikli video oyunları ve saldırganlık ilişkisinin gözden geçirilmesi. Gelişim ve Psikoloji Dergisi, 2(3), 75-99.
  • Can, H. C., & Demir, G. T. (2020). Sporcuların ve e-spor oyuncularının dijital oyun bağımlılığı ve dijital oyun bağımlılığına ilişkin farkındalık düzeyleri. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 5(4), 364-384.
  • Canli, S. K., & Demirarslan, D. (2020). Çocuk oyun alanlarının tarihi gelişimi. Çocuk ve Gelişim Dergisi, 3(6), 60-75.
  • Chan, G., Huo, Y., Kelly, S., Leung, J., Tisdale, C., & Gullo, M. (2022). The impact of esports and online video gaming on lifestyle behaviours in youth: a systematic review. Computers In Human Behavior, 126, 106974.
  • Dsouza, J., Chakraborty, A., & Veigas, J. (2020). Biological connection to the feeling of happiness. Journal Of Clinical & Diagnostic Research, 14(10), 1-5.
  • Ekmekçi, A., Ekmekçi, R., & İrmiş, A. (2013). Küreselleşme ve spor endüstrisi. Pamukkale Journal of Sport Sciences, 4(1), 91-117.
  • Evren, T., Kargün, M., Pala, A., & Yazarer, İ. (2019). Spora yenilikçi yaklaşim: e-spor. Journal of International Social Research, 12(66), 1423-1434.
  • Giakoni-Ramírez, F., Merellano-Navarro, E., & Duclos-Bastías, D. (2022). Professional esports players: motivation and physical activity levels. International Journal of Environmental Research And Public Health, 19(4), 2256.
  • Hills, P. ve Argyle, M. (2002). Oxford mutluluk anketi: psikolojik iyi oluşun ölçümü için kompakt bir ölçek. Personality and Individual Differences, 33 (7), 1073-1082.
  • Jacobsen, B. (2007). Mutluluk nedir? varoluşsal analiz: Varoluşçu Analiz Derneği Dergisi, 18(1).
  • Kartal, M. (2020). Küreselleşme bağlamında Türkiye'de e-spor. Ankara: Gazi kitapevi Kim, H., Kim, S. Ve Wu, J. (2022). Profesyonel e-spor oyuncularının ve amatörlerinin algısal-motor yetenekleri. Elektronik Oyun ve E-spor Dergisi, 1(1).
  • Laffan, D. A., Greaney, J., Barton, H., & Kaye, L. K. (2016). The relationships between the structural video game characteristics, video game engagement and happiness among individuals who play video games. Computers In Human Behavior, 65, 544- 549.
  • Lee, H., & Kim, J. H. (2022). The influences of emotional intelligence and psychological well-being at e-sports game on life satisfaction. Journal of Digital Convergence, 20(4), 23-30.
  • Menteş, G., & Saygın, Ö. (2019). E-Spor ve geleneksel spor ile uğraşan sporcuların zihinsel dayanıklılık ve bilişsel esneklik durumlarının incelenmesi. International Journal of Sport Exercise And Training Sciences-Ijsets, 5(4), 238-250.,
  • Mustafaoğlu, R. (2018). E-Spor, spor ve fiziksel aktivite. Ulusal Spor Bilimleri Dergisi, 2(2), 84-96.
  • Sulubey, O. (2022). E-Sporda ve sporda dijital oyun bağımlılığı, depresyon, anksiyete ve stresin ilişkisel olarak incelenmesi. Yüksek Lisans tezi, Pamukkale Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü).
  • Şimşek, B., Taşkıran, M. Y., & İşlen, T. (2020). E-Sporcuların çevrimiçi oyunlarında harcadıkları zaman ile obezite arasındaki ilişkinin incelenmesi. Sağlık ve Spor Bilimleri Dergisi, 3(2), 39-46.
  • Tosun, A., & Beşler, H. K. (2022). Sanal dünyada yalnız mıyız? spor bilimleri öğrencileri üzerine araştırma. Bilge Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 6(2), 139-145.
  • Vatandaş, S. (2020a). Sosyalleşme ve sosyalleşmenin sosyal medya mecralarındaki anlamsal ve işlevsel dönüşümü. Erciyes İletişim Dergisi, 7(2), 813-832.
  • Vatandaş, S. (2020b). Oyun ve oyuncak: teknolojik ve toplumsal dönüşüm sürecinde oyun ve oyuncağın anlamsal ve işlevsel değişimi. Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi, 11(28), 913-930.
  • Yıldız, Y. ve Ekici, S. (2017) Üniversite öğrencilerinin mutluluk ve sosyalleşme düzeylerine sporun etkisinin incelenmesi, Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 11(2), 181-187.
  • Yıldız, M., Kırtepe, A., & Baydili, K. N. (2020). Lisanslı e-spor katılımcıların motivasyon düzeylerinin incelenmesi. Journal Of History School (Johs), 47, 2823-2835.
  • (Http1)Gençlik Araştırmaları Haber Bülteni (2018).
  • Https://Www.Slideshare.Net/Ozanamrasaydemir/Turkiyede-Espor-2018 Kaynağından Erişildi. Erişim Zamanı: 18 Mart 2024.
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Egzersiz ve Spor Psikolojisi
Bölüm 2024 Cilt: 5 Sayı : 2
Yazarlar

Göktuğ Sarı Bu kişi benim

Hamza Kaya Beşler Bu kişi benim

Benhur Ünlügüzel Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 30 Ağustos 2024
Gönderilme Tarihi 15 Haziran 2024
Kabul Tarihi 28 Temmuz 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 5 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Sarı, G., Beşler, H. K., & Ünlügüzel, B. (2024). E-Spor Oyuncularının Mutluluk Düzeylerinin İncelenmesi. Uluslararası Bozok Spor Bilimleri Dergisi, 5(2), 133-140.