Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Spor Temelli Artırılmış Gerçeklik Uygulamalarının Öğrenme Güçlüğü Olan Öğrencilerin Akademik Başarıları Üzerine Etkisi: Bibliyometrik Bir İnceleme

Yıl 2024, Cilt: 5 Sayı: 3, 147 - 159, 23.12.2024

Öz

Bu çalışmada, spor temelli artırılmış gerçeklik uygulamalarının öğrenme güçlüğü olan öğrencilerin akademik başarıları üzerindeki etkileri bibliyometrik analiz yöntemiyle incelenmiştir. Araştırma kapsamında, Web of Science veritabanında ‘‘Sporun Özel Gereksinimli Öğrencilerin Akademik Başarısı Üzerindeki Etkisi’’ ve ‘‘Artırılmış Gerçekliğin Akademik Başarıya Etkisi’’ başlıkları taranmış ve anahtar kelimeler ile bütünlük oluşturan makaleler belirlenmiştir. Yapılan taramalar sonucunda toplamda 11 makale analiz edilmiştir. Sporun özel gereksinimli öğrencilerin akademik başarısı üzerindeki etkisine ilişkin makalelerin yayınlanma ve alıntı sayılarına bakıldığında, 2018 ve 2023 yıllarında birer makale yayınlandığı, alıntı sayılarının ise 2018'den 2024'e kadar artış gösterdiği tespit edilmiştir. Artırılmış gerçekliğin akademik başarıya etkisine ilişkin makalelerin
yıllara göre yayınlanma sayılarına bakıldığında, 2016-2023 arasında toplam 9 makale yayınlandığı görülmüştür. Alıntı sayılarının ise 2018'den 2024'e kadar sürekli artış gösterdiği belirlenmiştir. Araştırma, sporun fiziksel ve sosyal katkıları ile artırılmış gerçeklik teknolojisinin etkileşimli öğrenme olanaklarının birleştirilmesiyle, öğrenme güçlüğü yaşayan bireylerin akademik başarılarının daha ileri düzeyde desteklenebileceğine dair önemli bir öngörü sunmaktadır. Çalışma, bu iki unsuru bir araya getiren eğitim modellerinin kapsayıcı ve yenilikçi bir öğrenme ortamı yaratabileceğini vurgulamakta ve bu alanda yapılacak gelecekteki araştırmalar için teorik bir temel oluşturmaktadır. Ayrıca, spor tabanlı artırılmış gerçeklik uygulamalarının uzun vadeli etkilerinin izlenmesi, teknolojik altyapının geliştirilmesi gibi önerilerle eğitim süreçlerinin daha verimli hale getirilebileceği ifade edilmiştir.

Kaynakça

  • Almahrag, K. M. (2023). The effect of self-concept on the academic achievement of children with dyslexia. International Journal of Educational Science, 38(1–3), 34–38. https://doi.org/10.31901/24566322.2022/38.1-3.1236
  • Altinpulluk, H. (2019). Determining the trends of using augmented reality in education between 2006–2016. Education and Information Technologies, 24(2), 1089–1114.
  • Aria, M., ve Cuccurullo, C. (2017). bibliometrix: An R-tool for comprehensive science mapping analysis. Journal of Informetrics, 11(4), 959–975. https://doi.org/10.1016/j.joi.2017.08.007
  • Badilla-Quintana, M. G., Sepulveda-Valenzuela, E., ve Salazar Arias, M. (2020). Augmented reality as a sustainable technology to improve academic achievement in students with and without special educational needs. Sustainability, 12(19), 8116. https://doi.org/10.3390/su12198116
  • Baragash, R. S., Al-Samarraie, H., Alzahrani, A. I., ve Alfarraj, O. (2020). Augmented reality in special education: A meta-analysis of single-subject design studies. European Journal of Special Needs Education, 35(3), 382–397.
  • Batdı, V., ve Talan, T. (2019). Augmented reality applications: A meta-analysis and thematic analysis. Turkish Journal of Education, 8(4), 276–297.
  • Baysan, E., ve Uluyol, Ç. (2016). Arttırılmış gerçeklik kitabının (AG-KİTAP) öğrencilerin akademik başarılarına etkisi ve eğitim ortamlarında kullanımı hakkında öğrenci görüşleri. Eğitim ve İnsani Bilimler Dergisi: Teori ve Uygulama, 7(14), 55-78. https://dergipark.org.tr/tr/pub/eibd/issue/29470/315957
  • Bertills, K., Granlund, M., ve Augustine, L. (2019). Inclusive teaching skills and student engagement in physical education. Frontiers in Education, 4, https://doi.org/10.3389/feduc.2019.00074
  • Bertills, K., Granlund, M., Dahlström, Ö., ve Augustine, L. (2018). Relationships between physical education (PE) teaching and student self-efficacy, aptitude to participate in PE and functional skills: with a special focus on students with disabilities. Physical Education and Sport Pedagogy, 23(4), 387–401. https://doi.org/10.1080/17408989.2018.1441394
  • Bowen, G. A. (2009). Document analysis as a qualitative research method. Qualitative Research Journal, 9(2), 27–40. https://doi.org/10.3316/QRJ0902027
  • Cossich, V. R. A., Carlgren, D., Holash, R. J., ve Katz, L. (2023). Technological breakthroughs in sport: Current practice and future potential of artificial intelligence, virtual reality, augmented reality, and modern data visualization in performance analysis. Applied Sciences, 13(23), 12965. https://doi.org/10.3390/app132312965
  • Çetin, H., & Türkan, A. (2022). The effect of augmented reality-based applications on achievement and attitude towards science courses in the distance education process. Education and Information Technologies, 27(2), 1397–1415.
  • Demir, B. T., Eşme, S., Patat, D., ve Bilecenoğlu, B. (2023). The effect of mobile applied anatomy learning on students’ academic success, cognitive loads, and attitudes. Medical Science Educator, 33(3), 711–718.
  • Donthu, N., Kumar, S., Mukherjee, D., Pandey, N., ve Lim, W. M. (2021). How to conduct a bibliometric analysis: An overview and guidelines. Journal of Business Research, 133, 285–296. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2021.04.070
  • Erbas, C., ve Demirer, V. (2019). The effects of augmented reality on students' academic achievement and motivation in a biology course. Journal of Computer Assisted Learning, 35(3), 450–458.
  • Filiz, T. (2021). Matematik öğrenme güçlüğü yaşayan öğrencilere yönelik öğretimsel müdahalelerin öğrencilerin akademik başarılarına etkisinin incelenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 22(4), 1025-1055. https://doi.org/10.21565/ozelegitimdergisi.713496
  • García-Hermoso, A., Edd, F., ve Saavedra, J. M. (2020). Physical education and sports as contributors to academic achievement in special needs students. Microprocessors and Microsystems, 82(1), 103944. https://doi.org/10.1016/j.micpro.2020.103944
  • Jdaitawi, M. T., & Kan'an, A. F. (2022). A decade of research on the effectiveness of augmented reality on education. Contemporary students with special Educational disability in higher Technology, 14(1). https://doi.org/10.30935/cedtech/11369
  • Kalemkuş, J., ve Kalemkuş, F. (2023). Effect of the use of augmented reality applications on academic achievement of student in science education: Meta analysis review. Interactive Learning Environments, 31(9), 6017-6034. Kıral, B. (2020). Nitel bir veri analizi yöntemi olarak doküman analizi. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15, 170-189. https://dergipark.org.tr/tr/download/article file/1156348
  • Kirikkaya, E. S. M. A., ve Basgül, M. S. (2019). The effect of the use of augmented reality applications on the academic success and motivation of 7th grade students. Journal of Baltic Science Education, 18(3), 362–378.
  • Mokmin, N. A. M., ve Rassy, R. P. (2022). Augmented reality technology for learning physical education on students with learning disabilities: A systematic literature review. International Journal of Special Education, 37(1), 99-111. https://doi.org/10.52291/ijse.2022.37.30
  • Pérez-Muñoz, S., Castaño Calle, R., Morales Campo, P. T., ve Rodríguez-Cayetano, A. (2024). A systematic review of the use and effect of virtual reality, augmented reality and mixed reality in physical education. Information, 15, Article 582. https://doi.org/10.3390/info15090582
  • Rahman, N. A., Mailok, R., ve Husain, N. M. (2020). Mobile augmented reality learning application for students with learning disabilities. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 10(2), 133–141. https://doi.org/10.6007/IJARBSS/v10-i2/6896
  • Saeidnia, H. R., Hosseini, E., Abdoli, S., & Ausloos, M. (2024). Unleashing the power of AI: a systematic review of cutting-edge techniques in AI-enhanced scientometrics, webometrics and bibliometrics. Library Hi Tech.
  • Sak, R., Şahin Sak, İ. T., Öneren Şendil, Ç., ve Nas, E. (2021). Bir araştırma yöntemi olarak doküman analizi. Kocaeli Üniversitesi Eğitim Dergisi, 4(1), 227-256. https://doi.org/10.33400/kuje.843306
  • Tantra, S. T., Setiawan, E., Lesmana, I. B., Tannoubi, A., Raman, A., Kurtoğlu, A., ve Rochman, T. (2024). Increase grit and learning satisfaction in physical education among student-athletes: Augmented reality learning as the solution? Retos, 61(12), 589-597. https://doi.org/10.47197/retos.v61.9771444
  • Torres-Salinas, D., Arroyo-Machado, W., & Thelwall, M. (2021). Exploring WorldCat Identities as an altmetric information source: A library catalog analysis experiment in the field of Scientometrics. Scientometrics, 126(2), 1725-1743.
  • Turan, F., ve Yükselen, A. (2004). Öğrenme güçlüğü olan çocukların dil özellikleri. Eğitim ve Bilim, 29(132), 43–47.
  • Turan, Z., ve Atila, G. (2021). Augmented reality technology in science education for students with specific learning difficulties: Its effect on students’ learning and views. Research in Science & Technological Education, 39(4), 506-524. https://doi.org/10.1080/02635143.2021.1901682
  • Widyaningsih, H., Julianti, E., Setiawan, I., Asmawi, M., Nuraini, S., Yusmawati, R., ve Wiratama, R. F. (2023). Physical education learning design with augmented reality for special needs students. International Journal of Human Movement and Sports Sciences, 11(5), 1070–1078. https://doi.org/10.13189/saj.2023.110515
  • Yenioglu, B. Y., Ergulec, F., ve Yenioglu, S. (2023). Augmented reality for learning in special education: A systematic literature review. Interactive Learning Environments, 31(7), 4572–4588. https://doi.org/10.1080/10494820.2021.1976802
  • Yılmaz, Z. A., ve Batdı, V. (2016). A meta-analytic and thematic comparative analysis of the integration of augmented reality applications into education. Eğitim ve Bilim, 41(188), 1–20.

Spor Temelli Artırılmış Gerçeklik Uygulamalarının Öğrenme Güçlüğü Olan Öğrencilerin Akademik Başarıları Üzerine Etkisi: Bibliyometrik Bir İnceleme

Yıl 2024, Cilt: 5 Sayı: 3, 147 - 159, 23.12.2024

Öz

Bu çalışmada, spor temelli artırılmış gerçeklik uygulamalarının öğrenme güçlüğü olan öğrencilerin akademik
başarıları üzerindeki etkileri bibliyometrik analiz yöntemiyle incelenmiştir. Araştırma kapsamında, Web of
Science veritabanında ‘‘Sporun Özel Gereksinimli Öğrencilerin Akademik Başarısı Üzerindeki Etkisi’’ ve
‘‘Artırılmış Gerçekliğin Akademik Başarıya Etkisi’’ başlıkları taranmış ve anahtar kelimeler ile bütünlük
oluşturan makaleler belirlenmiştir. Yapılan taramalar sonucunda toplamda 11 makale analiz edilmiştir. Sporun
özel gereksinimli öğrencilerin akademik başarısı üzerindeki etkisine ilişkin makalelerin yayınlanma ve alıntı
sayılarına bakıldığında, 2018 ve 2023 yıllarında birer makale yayınlandığı, alıntı sayılarının ise 2018'den 2024'e
kadar artış gösterdiği tespit edilmiştir. Artırılmış gerçekliğin akademik başarıya etkisine ilişkin makalelerin
yıllara göre yayınlanma sayılarına bakıldığında, 2016-2023 arasında toplam 9 makale yayınlandığı görülmüştür.
Alıntı sayılarının ise 2018'den 2024'e kadar sürekli artış gösterdiği belirlenmiştir. Araştırma, sporun fiziksel ve
sosyal katkıları ile artırılmış gerçeklik teknolojisinin etkileşimli öğrenme olanaklarının birleştirilmesiyle,
öğrenme güçlüğü yaşayan bireylerin akademik başarılarının daha ileri düzeyde desteklenebileceğine dair önemli
bir öngörü sunmaktadır. Çalışma, bu iki unsuru bir araya getiren eğitim modellerinin kapsayıcı ve yenilikçi bir
öğrenme ortamı yaratabileceğini vurgulamakta ve bu alanda yapılacak gelecekteki araştırmalar için teorik bir
temel oluşturmaktadır. Ayrıca, spor tabanlı artırılmış gerçeklik uygulamalarının uzun vadeli etkilerinin
izlenmesi, teknolojik altyapının geliştirilmesi gibi önerilerle eğitim süreçlerinin daha verimli hale getirilebileceği
ifade edilmiştir.

Kaynakça

  • Almahrag, K. M. (2023). The effect of self-concept on the academic achievement of children with dyslexia. International Journal of Educational Science, 38(1–3), 34–38. https://doi.org/10.31901/24566322.2022/38.1-3.1236
  • Altinpulluk, H. (2019). Determining the trends of using augmented reality in education between 2006–2016. Education and Information Technologies, 24(2), 1089–1114.
  • Aria, M., ve Cuccurullo, C. (2017). bibliometrix: An R-tool for comprehensive science mapping analysis. Journal of Informetrics, 11(4), 959–975. https://doi.org/10.1016/j.joi.2017.08.007
  • Badilla-Quintana, M. G., Sepulveda-Valenzuela, E., ve Salazar Arias, M. (2020). Augmented reality as a sustainable technology to improve academic achievement in students with and without special educational needs. Sustainability, 12(19), 8116. https://doi.org/10.3390/su12198116
  • Baragash, R. S., Al-Samarraie, H., Alzahrani, A. I., ve Alfarraj, O. (2020). Augmented reality in special education: A meta-analysis of single-subject design studies. European Journal of Special Needs Education, 35(3), 382–397.
  • Batdı, V., ve Talan, T. (2019). Augmented reality applications: A meta-analysis and thematic analysis. Turkish Journal of Education, 8(4), 276–297.
  • Baysan, E., ve Uluyol, Ç. (2016). Arttırılmış gerçeklik kitabının (AG-KİTAP) öğrencilerin akademik başarılarına etkisi ve eğitim ortamlarında kullanımı hakkında öğrenci görüşleri. Eğitim ve İnsani Bilimler Dergisi: Teori ve Uygulama, 7(14), 55-78. https://dergipark.org.tr/tr/pub/eibd/issue/29470/315957
  • Bertills, K., Granlund, M., ve Augustine, L. (2019). Inclusive teaching skills and student engagement in physical education. Frontiers in Education, 4, https://doi.org/10.3389/feduc.2019.00074
  • Bertills, K., Granlund, M., Dahlström, Ö., ve Augustine, L. (2018). Relationships between physical education (PE) teaching and student self-efficacy, aptitude to participate in PE and functional skills: with a special focus on students with disabilities. Physical Education and Sport Pedagogy, 23(4), 387–401. https://doi.org/10.1080/17408989.2018.1441394
  • Bowen, G. A. (2009). Document analysis as a qualitative research method. Qualitative Research Journal, 9(2), 27–40. https://doi.org/10.3316/QRJ0902027
  • Cossich, V. R. A., Carlgren, D., Holash, R. J., ve Katz, L. (2023). Technological breakthroughs in sport: Current practice and future potential of artificial intelligence, virtual reality, augmented reality, and modern data visualization in performance analysis. Applied Sciences, 13(23), 12965. https://doi.org/10.3390/app132312965
  • Çetin, H., & Türkan, A. (2022). The effect of augmented reality-based applications on achievement and attitude towards science courses in the distance education process. Education and Information Technologies, 27(2), 1397–1415.
  • Demir, B. T., Eşme, S., Patat, D., ve Bilecenoğlu, B. (2023). The effect of mobile applied anatomy learning on students’ academic success, cognitive loads, and attitudes. Medical Science Educator, 33(3), 711–718.
  • Donthu, N., Kumar, S., Mukherjee, D., Pandey, N., ve Lim, W. M. (2021). How to conduct a bibliometric analysis: An overview and guidelines. Journal of Business Research, 133, 285–296. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2021.04.070
  • Erbas, C., ve Demirer, V. (2019). The effects of augmented reality on students' academic achievement and motivation in a biology course. Journal of Computer Assisted Learning, 35(3), 450–458.
  • Filiz, T. (2021). Matematik öğrenme güçlüğü yaşayan öğrencilere yönelik öğretimsel müdahalelerin öğrencilerin akademik başarılarına etkisinin incelenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 22(4), 1025-1055. https://doi.org/10.21565/ozelegitimdergisi.713496
  • García-Hermoso, A., Edd, F., ve Saavedra, J. M. (2020). Physical education and sports as contributors to academic achievement in special needs students. Microprocessors and Microsystems, 82(1), 103944. https://doi.org/10.1016/j.micpro.2020.103944
  • Jdaitawi, M. T., & Kan'an, A. F. (2022). A decade of research on the effectiveness of augmented reality on education. Contemporary students with special Educational disability in higher Technology, 14(1). https://doi.org/10.30935/cedtech/11369
  • Kalemkuş, J., ve Kalemkuş, F. (2023). Effect of the use of augmented reality applications on academic achievement of student in science education: Meta analysis review. Interactive Learning Environments, 31(9), 6017-6034. Kıral, B. (2020). Nitel bir veri analizi yöntemi olarak doküman analizi. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15, 170-189. https://dergipark.org.tr/tr/download/article file/1156348
  • Kirikkaya, E. S. M. A., ve Basgül, M. S. (2019). The effect of the use of augmented reality applications on the academic success and motivation of 7th grade students. Journal of Baltic Science Education, 18(3), 362–378.
  • Mokmin, N. A. M., ve Rassy, R. P. (2022). Augmented reality technology for learning physical education on students with learning disabilities: A systematic literature review. International Journal of Special Education, 37(1), 99-111. https://doi.org/10.52291/ijse.2022.37.30
  • Pérez-Muñoz, S., Castaño Calle, R., Morales Campo, P. T., ve Rodríguez-Cayetano, A. (2024). A systematic review of the use and effect of virtual reality, augmented reality and mixed reality in physical education. Information, 15, Article 582. https://doi.org/10.3390/info15090582
  • Rahman, N. A., Mailok, R., ve Husain, N. M. (2020). Mobile augmented reality learning application for students with learning disabilities. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 10(2), 133–141. https://doi.org/10.6007/IJARBSS/v10-i2/6896
  • Saeidnia, H. R., Hosseini, E., Abdoli, S., & Ausloos, M. (2024). Unleashing the power of AI: a systematic review of cutting-edge techniques in AI-enhanced scientometrics, webometrics and bibliometrics. Library Hi Tech.
  • Sak, R., Şahin Sak, İ. T., Öneren Şendil, Ç., ve Nas, E. (2021). Bir araştırma yöntemi olarak doküman analizi. Kocaeli Üniversitesi Eğitim Dergisi, 4(1), 227-256. https://doi.org/10.33400/kuje.843306
  • Tantra, S. T., Setiawan, E., Lesmana, I. B., Tannoubi, A., Raman, A., Kurtoğlu, A., ve Rochman, T. (2024). Increase grit and learning satisfaction in physical education among student-athletes: Augmented reality learning as the solution? Retos, 61(12), 589-597. https://doi.org/10.47197/retos.v61.9771444
  • Torres-Salinas, D., Arroyo-Machado, W., & Thelwall, M. (2021). Exploring WorldCat Identities as an altmetric information source: A library catalog analysis experiment in the field of Scientometrics. Scientometrics, 126(2), 1725-1743.
  • Turan, F., ve Yükselen, A. (2004). Öğrenme güçlüğü olan çocukların dil özellikleri. Eğitim ve Bilim, 29(132), 43–47.
  • Turan, Z., ve Atila, G. (2021). Augmented reality technology in science education for students with specific learning difficulties: Its effect on students’ learning and views. Research in Science & Technological Education, 39(4), 506-524. https://doi.org/10.1080/02635143.2021.1901682
  • Widyaningsih, H., Julianti, E., Setiawan, I., Asmawi, M., Nuraini, S., Yusmawati, R., ve Wiratama, R. F. (2023). Physical education learning design with augmented reality for special needs students. International Journal of Human Movement and Sports Sciences, 11(5), 1070–1078. https://doi.org/10.13189/saj.2023.110515
  • Yenioglu, B. Y., Ergulec, F., ve Yenioglu, S. (2023). Augmented reality for learning in special education: A systematic literature review. Interactive Learning Environments, 31(7), 4572–4588. https://doi.org/10.1080/10494820.2021.1976802
  • Yılmaz, Z. A., ve Batdı, V. (2016). A meta-analytic and thematic comparative analysis of the integration of augmented reality applications into education. Eğitim ve Bilim, 41(188), 1–20.
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Beden Eğitimi ve Spor Pedagojisi
Bölüm 2024 Cilt: 5 Sayı : 3
Yazarlar

Turan Başkonuş Bu kişi benim

Vahit Çiriş Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 23 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 24 Eylül 2024
Kabul Tarihi 26 Kasım 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 5 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Başkonuş, T., & Çiriş, V. (2024). Spor Temelli Artırılmış Gerçeklik Uygulamalarının Öğrenme Güçlüğü Olan Öğrencilerin Akademik Başarıları Üzerine Etkisi: Bibliyometrik Bir İnceleme. Uluslararası Bozok Spor Bilimleri Dergisi, 5(3), 147-159.