Bu araştırma ortaokul öğrencilerinde okul terk riski taşıyan öğrencilerin incelenmesi ve okul terk risklerinin tespit edilmesini amaçlamaktadır. Araştırmanın örneklemini basit tesadüfi örnekleme yolu ile seçilmiş 2022-2023 eğitim öğretim yılında kamu ortaokullarında öğrenim gören 5., 6., 7. ve 8. sınıf ortaokul öğrencileri oluşturmaktadır. Bu öğrencilerin okul terk riski puanları kişisel bilgi formu ve Okul Terk Riski Ölçeğinden (OTRÖ) elde edilen verilerden oluşmaktadır. Bulgular incelendiğinde, okul terk riskinin ölçeğin geneli ve alt boyutlarında ortalamanın üzerinde yaşanmakta olduğu ortaya konmuştur. Bunun dışında ise cinsiyet, sınıf düzeyi, öğrencinin kardeş sayısı ve kaçıncı kardeş olduğu, devamsızlık gün sayısı ve ailelerinin aylık gelir düzeyine göre değişiklik gösterdiği de tespit edilmiştir.
This research aims to examine middle school students at risk of school dropout and to identify school dropout risks based on students' perspectives. The sample of the research consists of 5th, 6th, 7th, and 8th-grade middle school students selected through simple random sampling during the 2022-2023 academic year in public middle schools. The data for the school dropout risk scores of these students are obtained from personal information forms and the School Dropout Risk Scale (SDRS). Upon examining the findings, it is revealed that the school dropout risk is experienced above the average in both the overall scale and its sub-dimensions. Additionally, variations are observed based on gender, presence of another working person in the family, student's room, household status, quiet environment, private tutoring, internet and digital device access, grade level, school, number of siblings, birth order among siblings, grade point average, number of days absent, and monthly income level of their families.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Education Management |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Early Pub Date | April 23, 2024 |
Publication Date | April 23, 2024 |
Submission Date | February 11, 2024 |
Acceptance Date | April 4, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 |