Toplam Kalite Yönetimi (TKY) kurumlarda iç ve dış müşteri memnuniyetini sağlamada başarılı sonuçlar üreten gelişim odaklı bir yaklaşımdır. Yükseköğretimde daha fazla nitelik için TKY kapsamında yapılan çalışmalar her geçen gün artmaktadır. Bu çalışmanın amacı, bir yükseköğretim kurumunda uygulamaya konulan kalite çalışmaları sürecinde çalışanların TKY algılarını incelemek ve bu algıları çeşitli değişkenler açısından değerlendirmektir. İlişkisel tarama modeline göre yürütülen araştırma, 2020-2021 eğitim-öğretim yılında 172 yükseköğretim çalışanın gönüllü katılımıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırmada veriler kişisel bilgi formu ve TKY ölçeği ile toplanmıştır. Verilerin analizinde parametrik testler kullanılmıştır. Çalışma bulguları şöyle özetlenebilir: Katılımcıların TKY algıları orta düzeydedir. TKY algıları; cinsiyet, eğitim alma durumu, çalışma yılı değişkenlerine göre farklılaşmazken; idari görev, unvan ve son mezuniyet durumuna göre anlamlı şekilde farklılaşmaktadır. Son olarak sadece üst yönetimin değil tüm yükseköğretim çalışanlarının TKY’nın dayandığı temel felsefe, hedefleri, kapsamı, anlayışı, değerlendirilmesi ve alt boyutları hakkında bilgi sahibi olmaları ve süreci sahiplenmeleri, TKY’nın etkili bir şekilde uygulanabilmesi için önemli ve gereklidir.
Total Quality Management (TQM) is a development-oriented approach that produces successful results in ensuring internal and external customer satisfaction in institutions. The applications in TQM for more qualified higher education are increasing day by day. The aim of this study is to examine the TQM perceptions of employees in a higher education institution and to evaluate these perceptions in terms of various variables. The research, conducted according to the relational screening model, was done in 2020-2021 academic year with the voluntary participation of 172 employees from a university. The data were collected with personal information form and TQM scale. Parametric tests were used in the analysis. The study findings are as follows: Participants' TQM perceptions are at moderate level. While TQM perceptions of the participants did not differ according to the variables of gender, education status and work year; they have differed significantly according to the variables of administrative duty, title and last graduated school. Lastly, it is necessary for senior management and all higher education employees to have knowledge about the basic philosophy, objectives, scope, understanding, evaluation and sub-dimensions of TQM and to support the process for the effective implementation of TQM.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 26 Nisan 2021 |
Kabul Tarihi | 12 Nisan 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 5 Sayı: 1 |