This research aims to comparatively examine the social studies course curriculum (4, 5, 6, 7 grades) and the teacher training undergraduate program apropos of lifelong learning competencies and basic skills. Document analysis method was utilized in the research process. Descriptive and content analysis were adopted with a view to analyzing the research data. The findings were first classified and then presented with the help of tables. During the research process, sample codings were made by the researcher and two different evaluators, and these codings were later compared. As a result of the research, it was determined that all lifelong learning competencies were included in the social studies course curriculum. When it comes to foreign languages, communication and digital competencies they were adequately included. The social studies teacher training program results were also found to have similar qualities. When the results of basic skills were examined, it was identified that basic skills were adequately included in both programs.
Bu araştırmada, Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı (4, 5, 6, 7.sınıf) ile öğretmen yetiştirme lisans programının hayat boyu öğrenme yeterlilikleri ve temel beceriler açısından karşılaştırmalı olarak incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırma sürecinde doküman incelemesi yöntemi kullanılmıştır. Araştırma verilerinin analizi aşamasında betimsel analiz ve içerik analizine başvurulmuştur. Elde edilen bulgular öncelikle sınıflandırmaya tabi tutulmuş ve daha sonra tablolar yardımıyla sunulmuştur. Çalışma sürecinde araştırmacı ve 2 farklı değerlendirici tarafından örnek kodlamalar yapılmış ve bu kodlamalar daha sonra karşılaştırılmıştır. Araştırma sonucunda, Sosyal Bilgiler dersi öğretim programında hayat boyu öğrenme yeterliliklerinin tümüne yer verildiği belirlenmiştir. Yabancı diller, iletişim ve dijital yetkinliklere ise yeterli düzeyde yer verildiği belirlenmiştir. Sosyal Bilgiler öğretmen yetiştirme programı sonuçları da benzer niteliklerde bulunmuştur. Temel beceriler sonuçları incelendiğinde de her iki programda temel becerilere yeterli düzeyde yer verildiği belirlenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Early Pub Date | October 25, 2022 |
Publication Date | October 26, 2022 |
Acceptance Date | October 19, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 6 Issue: 2 |