Bu çalışma, erken çocukluk dönemine ait doğa temalı resimli çocuk kitaplarının ekolojik okuryazarlık açısından yeterliliğini incelemeyi amaçlamaktadır. Çocuk edebiyatı, çocukların sadece gelişimlerini desteklemesine ek olarak çevreye karşı farkındalık ve ekolojik bilinç kazanmalarını destekleyen önemli bir eğitim materyalidir. Bu nitel araştırmada, 0–8 yaş grubuna uygun toplam 77 resimli çocuk kitabını incelemek için doküman analizi kullanılmıştır. Bulgular; kitapların içerik, fiziksel özellikleri ve ekolojik temalara uygunluğunu belirlemeye yönelik geliştirilen kitap inceleme formu ile toplanmış; veriler betimsel analiz yöntemiyle değerlendirilmiştir. İncelenen kitapların %68,8’inin çevirisi yapılmış eserlerden oluştuğu, çoğunluğunun ise 26–40 sayfa uzunluğunda olduğu ve %62,3’ünün 2020–2024 yılları arasında yayımlandığı belirlenmiştir. Kitapların %71,4’ünde yaş grubu ibaresine yer verilmemiştir. En çok doğa sevgisi temasına yer verilmiş, sürdürülebilirlik, iklim krizi, teknolojinin etkileri ve çevre sorunları gibi önemli konulara ise sınırlı düzeyde değinilmiştir. Sonuç olarak, doğa temalı resimli çocuk kitaplarının ekolojik farkındalık oluşturmaya yönelik bir çaba içerisinde olduğu fakat bu çabanın yeterli düzeye ulaşamadığı görülmüştür.
Erken çocukluk resimli çocuk kitapları doğa ekolojik okuryazarlık
This study aims to examine the adequacy of nature-themed picture books for early childhood in terms of ecological literacy. Children's literature, in addition to supporting children's development, is a significant educational material that fosters environmental awareness and ecological consciousness. In this qualitative study, document analysis was used to analyze a total of 77 picture books suitable for the 0–8 age group. The data were collected through a book evaluation form developed to assess the content, physical characteristics, and alignment with ecological themes, and the findings were analyzed using descriptive analysis. It was determined that 68.8% of the books were translated works, the majority were between 26 and 40 pages, and 62.3% were published between 2020 and 2024. Additionally, it was found that 71.4% of the books did not include an age group label. The most frequently addressed theme was love of nature, while critical topics such as sustainability, climate crisis, technological impacts, and environmental issues were covered to a limited extent. In conclusion, it was observed that nature-themed picture books show an effort to foster ecological awareness; this effort has not reached a sufficient level.
Early childhood children picture books nature ecological literacy
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Okul Öncesi Eğitim |
| Bölüm | Makaleler |
| Yazarlar | |
| Erken Görünüm Tarihi | 30 Ekim 2025 |
| Yayımlanma Tarihi | 30 Ekim 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 28 Temmuz 2025 |
| Kabul Tarihi | 25 Ekim 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 9 Sayı: 2 |