Bu çalışmanın amacı 2000-2019 yılları arasında okul öncesi eğitimin geliştirilmesi adına Türkiye’de yapılan politikalar hakkında okul öncesi öğretmen görüşlerinin incelenmesidir. Çalışmanın amacı doğrultusunda nitel araştırma yöntemlerinden olgubilim araştırması kullanılmıştır. Çalışmada veri toplama aracı olarak yarı yapılandırılmış görüşme soruları belirlenmiş ve çalışma 25 okul öncesi öğretmeni ile gerçekleştirilmiştir. Veri analizleri sonucunda ortaya çıkan sonuçlar incelendiğinde, öğretmenlerin yapılan politikalar sonucunda okul öncesi eğitimin yaygınlaşmasının artığı bu doğrultuda okul öncesi eğitime yönelik kaynakların sağlandığı ve eğitim politikaları sonucunda çocuğun eğitimin merkezine alındığı belirtilmiştir. Ancak ilerleyen yıllarda farklı sorunların (eğitim süreleri, yardımcı personel eksikliği, sınıflardaki materyal eksiklikleri, sınıf mevcutlarının fazlalığı, gibi) gözlemlendiği ve politikalarla bunların düzenlenmesi gerektiği belirtilmiştir. Çalışmanın bulguları doğrultusunda öneriler sunulmuştur.
This study aims to examine pre-school teachers' views about the policies made in Turkey for the development of pre-school education between the years 2000-2019. In line with the purpose of the study, phenomenological research, one of the qualitative research methods, was used. In the study, semi-structured interview questions were determined as a data collection tool, and the study was carried out with 25 pre-school teachers. When the results of the data analysis are examined, it is stated that the prevalence of pre-school education has increased as a result of the policies made by teachers. In this direction, the resources for pre-school education are provided, and the child is taken to the centre of education due to the education policies. However, it was stated that different problems (such as education periods, lack of auxiliary personnel, lack of materials in the classrooms, excess classroom sizes) were observed in the following years, and policies should regulate these. Suggestions were made in line with the findings of the study.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2021 |
Submission Date | October 14, 2021 |
Acceptance Date | December 29, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 |
|
| |