Research Article
BibTex RIS Cite
Year 2023, , 1 - 17, 30.06.2023
https://doi.org/10.52134/ueader.1206271

Abstract

References

  • Adalar, H. (2019). Finansal okuryazarlık. In Bülent Aksoy, Bülent Akbaba & Bahadır Kılcan (Ed.), Sosyal Bilgilerde Beceri Eğitimi [Skills Training in Social Studies] (p. 149-182). Pegem Yayıncılık.
  • Aksoy, B., Akbaba, B. & Kılcan, B. (2019). Sosyal bilgilerde beceri eğitimi [Skills training in social studies]. Pegem Yayıncılık.
  • Altun, A. (2010). Medya okuryazarlığının sosyal bilgiler programlarıyla ilişkilendirilmesi ve öğretimi [Teaching of media literacy and its integration into social studies curricula] (Publication No. 278198) [Doctoral dissertation, Gazi University]. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Aufderheide, P. (1993). National leadership conference on media literacy. Conference Report, Aspen Institute.
  • Creswell, J. W. (2016). Nitel araştırma yöntemleri: Beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni [Qualitative Research Methods: Qualitative Research and Research Design According to Five Approaches,] (Trans. M. Bütün & S. B. Demir). Siyasal Kitapevi.
  • Deveci, H. & Çengelci, T. (2008). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarından medya okuryazarlığına bakış [A look to the media literacy by social studies teacher candidates]. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(2). 25-43. https://dergipark.org.tr/t r/download/article-file/146331
  • Diri, N. Ç. & Arı, S. (2020). Örneklerle finansal okuryazarlık [Financial literacy with examples]. Iksad Publishing House.
  • Doğanay, A., Çuhadar, A. & Sarı, M. (2007). Öğretmen adaylarının siyasal katılımcılık düzeylerine çeşitli etmenlerin etkisinin demokratik vatandaşlık eğitimi bağlamında incelenmesi [Examining of the effects of some variables on political participation level of prospective teachers in the context of democratic citizenship education]. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 50(50), 213-246. https://dergipark.org. tr/tr/download/article-file/108315
  • Duman, B. & Girgin, M. (2007). Eğitim fakültesi öğrencilerinin harita okuryazarlığına ilişkin görüşleri [Opinions of education faculty students on map literacy]. Doğu Coğrafya Dergisi, 12(17), 185-202. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/26876
  • Eshet-Alkalai, Y. (2004). Digital literacy: A conceptual framework for survival skills in the digital era. Journal Of Educational Multimedia And Hypermedia, 13(1), 93- 106. https://www.researchgate.net/publication/250721430_Digital_Literacy_A_Conceptual_Framework_for_Survival_Skills_in_the_Digital_Era
  • Görmez, E. (2018). Güncellenen sosyal bilgiler programının politik okuryazarlık becerisi bakımından yeterliliği [A study on the adequacy of the updated social studies program in terms of political literacy skill]. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(18), 109-114. https://doi.org/10.18506/anemon.464391
  • Güleç, S. & Hüdavendigar, M. N. (2020). Sosyal bilgiler eğitimi alanında okuryazarlık becerisi başlığında yapılan lisansüstü tezlerin incelenmesi [Examination of the postgraduate theses prepared under the title of literacy skills in the field of social studies education]. International Journal of Humanities and Research, 4(3), 24-36. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/977057
  • Karabacak, Z. İ. & Sezgin A. A. (2019). Türkiye’de dijital dönüşüm ve dijital okuryazarlık [Digital transformation and digital literacy in Turkey]. Türk İdare Dergisi, 19(488), 319-343.http://www.tid.gov.tr/Makaleler/10T%C3%BCrkiye%E2%80%99de%20D ijital%20D%C3%B6n%C3%BC%C5%9F%C3%BCm%20ve%20Dijital%20Okuryazarl%C4%B1k.pdf
  • Karatekin, K. (2013). Çevre okuryazarlığı. In Ebru Güven Gençtürk & Kadir Karatekin (Ed.), Sosyal Bilgiler İçin Çoklu Okuryazarlıklar [Multi-Informative Literacies for Social] (p. 46-73). Pegem Yayıncılık.
  • Karatekin, K. & Yılmaz, A. (2019). Çevre okuryazarlığı. In Bülent Aksoy, Bülent Akbaba & Bahadır Kılcan (Ed.), Sosyal Bilgilerde Beceri Eğitimi [Skills Training in Social Studies] (p. 25-52). Pegem Yayıncılık.
  • Kimerling, A. J., Buckley, A. R., Muehrcke, P. C. & Muehrcke, J. O. (2016). Map use: Reading, analysis and interpretation. Redlands, Esri Press.
  • Koç, H., Aksoy, B. & Çifçi, T., (2017). Farklı lisans programlardaki öğrencilerin harita okuryazarlık düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi: Cumhuriyet üniversitesi örneği [An examination of map literacy levels of students from various undergraduate programmes according to several variables: Cumhuriyet university sample]. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(3), 301-321. https://doi.org/10.17556/erziefd.331083
  • Mandell, L. (2008). Financial Education in High School. In A. Lusardi (Ed), Overcoming the saving slump: how toıncrease the effectiveness of financial education and saaving programs (p. 257-279). University of Cgicago Press.
  • Martin, A. (2005). DigEulit – A European Framework For Digital Literacy: A Progress Report. Journal of ELiteracy, 2, 130–136. https://citeseerx.ist.psu.edu/viewdo c/download?doi=10.1.1.469.1923&rep=rep1&type=pdf
  • Ng, W. (2012). Can We Teach Digital Natives Digital Literacy?. Computers & Education, 59, 1065-1078. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2012.04.016
  • Masterman, L. (1992). A distinctive mode of enquiry towards critical autonomy In M. Thoman E., (Ed.), Operational definition of media literacy. Center for Media Literacy.
  • McBride, B. B., Brewer, C. A. Berkowitz, A. R. & Borrie, W. T. (2013). Environmental literacy, ecological literacy, ecoliteracy: What do we mean and how did we get here?. ECOSPHERE, 4(5). 1-20. https://dx.doi.org/10.1890/ES13-00075.1
  • Merriam, S. B. (2013). Nitel araştırma desen ve uygulama için bir rehber [A guide to qualitative research design and practice] (Trans. S. Turan). Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Miles, M., B. & Huberman, A. M. (2019). Nitel veri analizi: Genişletilmiş bir kaynak kitap [Qualitative data analysis: an expanded sourcebook] (Trans. S. Akbaba Altun & A. Ersoy). Pegem Akademi.
  • Ministry of National Education (MoNE). (2018). Sosyal bilgiler dersi öğretim programı (ilkokul ve ortaokul 4. 5. 6 ve 7. sınıflar) [Social studies course curriculum (primary and secondary school 4th, 5th, 6th and 7th grades)]. Ankara.
  • Oğuz-Haçat, S. (2019). Hukuk okuryazarlığı. In Bülent Aksoy, Bülent Akbaba & Bahadır Kılcan (Ed.), Sosyal Bilgilerde Beceri Eğitimi [Skills Training in Social Studies] (p. 149-182). Pegem Yayıncılık.
  • Oğuz, S. (2013). Hukuk okuryazarlığı. In Ebru Güven Gençtürk & Kadir Karatekin (Ed.), Sosyal Bilgiler İçin Çoklu Okuryazarlıklar [Multi-Informative Literacies for Social] (p. 159-175), Pegem Akademi.
  • Önal, İ. (2010). Tarihsel değişim sürecinde yaşam boyu öğrenme ve okuryazarlık: Türkiye deneyimi [Lifelong learning and literacy in process of historical change: A Turkish experience]. Bilgi Dünyası, 11(1), 101-121. http://bby.hacettepe.edu.tr/yayinlar/116-164-1-SM.pdf
  • Patton, M. Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri [Qualitative research and evaluation methods] (Çev. M. Bütün & S. B. Demir). Pegem Akademi.
  • Remund, D.L. (2010). Financial literacy explicated: the casefor a clearer definition in an increasingly complexeconomy. The Journal of Consumer Affairs, 44(2), 276-295. https://doi.org/10.1111/j.1745-6606.2010.01169.x
  • Rockcastle, V. (1989). Environmental literacy; Philosophy, content and strategies. Nature Study, 43(1–2), 8–9, 22.
  • Roth, C. E. (1968). Curriculum overview for developing environmentally literate citizens (ERIC Reproduction Service No. ED032982, Pages: 23). https://files.eric.ed.g ov/fulltext/ED032982.pdf
  • Selanik-Ay, T. & Yavuz, Ü. (2016). Sınıf öğretmenlerinin sosyal bilgiler dersinde okuryazarlık becerilerini kazandırmaya yönelik gerçekleştirdikleri uygulamalar [The implementations classroom teachers use in order to reinforce literacy skills in social studies classes]. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 6(2), 31-63. https://doi.org/10.18039/ajesi.17370
  • Sönmez, Ö. F. (2013). Harita Okuryazarlığı. In Ebru Güven Gençtürk & Kadir Karatekin (Ed.), Sosyal Bilgiler İçin Çoklu Okuryazarlıklar [Multi-Informative Literacies for Social] (p. 138-156). PegemA Yayıncılık.
  • Sönmez, Ö. F. (2019). Harita okuryazarlığı. In Bülent Aksoy, Bülent Akbaba & Bahadır Kılcan (Ed.), Sosyal Bilgilerde Beceri Eğitimi [Skills Training in Social Studies] (s. 149-182). Pegem Yayıncılık.
  • Tarhan, Ö. (2015). Sosyal bilgiler öğretmeni adaylarının politik okuryazarlığına ilişkin görüşleri [Social studies teacher candidates' views on political literacy]. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3(9), 649-669. https://silo.tips/queue/zge-tarhan-1-sosyal-blgler-retmen-adaylarinin-poltk-okuryazarlia-lkn-grler?&queue_id=-1&v=1662895388&u=OTIuMzguMTgwLjcw
  • Tavşancıl, E., & Aslan, E. (2001). Sözel, yazılı ve diğer materyaller için içerik analizi ve uygulama örnekleri [Content analysis and application examples for oral, written and other materials]. Epsilon Yayınları. Uysal, B. (1981). Siyasal katılma ve katılma davranışında ailenin etkisi [The effect of the family on political participation and participation behavio]. TODAİE Yay.
  • Yeşiltaş, E. (2019). Dijital okuryazarlık. In Bülent Aksoy, Bülent Akbaba & Bahadır Kılcan (Ed.), Sosyal Bilgilerde Beceri Eğitimi [Skills Training in Social Studies] (p. 149-182). Pegem Yayıncılık.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri [Qualitative research methods in the social sciences] (10nd ed). Seçkin Yayıncılık.
  • Zariski, A. (2014). Legal literacy: An introducation to legal studies. AU Press.

Literacy Skills in Social Studies Curriculum

Year 2023, , 1 - 17, 30.06.2023
https://doi.org/10.52134/ueader.1206271

Abstract

In this study, it is aimed to examine the learning outcome in the social studies course (SSC) curriculum in Turkey in terms of seven literacy skills as “environmental literacy”, “digital literacy”, “financial literacy”, “map literacy”, “legal literacy”, “media literacy” and “political literacy”. This research is designed according to the case study that is often used in qualitative research. In the study, literacy skills in the current SSC curriculum in Turkey were evaluated as a situation; interviews and documents constituted multiple sources of information of the research. As a result of the research, it was determined that a significant part of the learning outcome in the curriculum of SSC (84%) was related to literacy skills. While the highest gain was in the “financial literacy” (f=25) skill area, it was determined that the least gain was in the “media literacy” (f=6) skill area. In addition, it was determined that the gains related to literacy skills were included on the basis of grade level, the maximum fifth grade (f=31); at least at the fourth grade level (f=24). However, the most “environmental literacy” and “financial literacy” at the fourth and fifth grade level, “legal literacy” and “political literacy” at the sixth grade, and gains in “political literacy” skills at the seventh grade level were included the most.

References

  • Adalar, H. (2019). Finansal okuryazarlık. In Bülent Aksoy, Bülent Akbaba & Bahadır Kılcan (Ed.), Sosyal Bilgilerde Beceri Eğitimi [Skills Training in Social Studies] (p. 149-182). Pegem Yayıncılık.
  • Aksoy, B., Akbaba, B. & Kılcan, B. (2019). Sosyal bilgilerde beceri eğitimi [Skills training in social studies]. Pegem Yayıncılık.
  • Altun, A. (2010). Medya okuryazarlığının sosyal bilgiler programlarıyla ilişkilendirilmesi ve öğretimi [Teaching of media literacy and its integration into social studies curricula] (Publication No. 278198) [Doctoral dissertation, Gazi University]. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Aufderheide, P. (1993). National leadership conference on media literacy. Conference Report, Aspen Institute.
  • Creswell, J. W. (2016). Nitel araştırma yöntemleri: Beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni [Qualitative Research Methods: Qualitative Research and Research Design According to Five Approaches,] (Trans. M. Bütün & S. B. Demir). Siyasal Kitapevi.
  • Deveci, H. & Çengelci, T. (2008). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarından medya okuryazarlığına bakış [A look to the media literacy by social studies teacher candidates]. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(2). 25-43. https://dergipark.org.tr/t r/download/article-file/146331
  • Diri, N. Ç. & Arı, S. (2020). Örneklerle finansal okuryazarlık [Financial literacy with examples]. Iksad Publishing House.
  • Doğanay, A., Çuhadar, A. & Sarı, M. (2007). Öğretmen adaylarının siyasal katılımcılık düzeylerine çeşitli etmenlerin etkisinin demokratik vatandaşlık eğitimi bağlamında incelenmesi [Examining of the effects of some variables on political participation level of prospective teachers in the context of democratic citizenship education]. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 50(50), 213-246. https://dergipark.org. tr/tr/download/article-file/108315
  • Duman, B. & Girgin, M. (2007). Eğitim fakültesi öğrencilerinin harita okuryazarlığına ilişkin görüşleri [Opinions of education faculty students on map literacy]. Doğu Coğrafya Dergisi, 12(17), 185-202. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/26876
  • Eshet-Alkalai, Y. (2004). Digital literacy: A conceptual framework for survival skills in the digital era. Journal Of Educational Multimedia And Hypermedia, 13(1), 93- 106. https://www.researchgate.net/publication/250721430_Digital_Literacy_A_Conceptual_Framework_for_Survival_Skills_in_the_Digital_Era
  • Görmez, E. (2018). Güncellenen sosyal bilgiler programının politik okuryazarlık becerisi bakımından yeterliliği [A study on the adequacy of the updated social studies program in terms of political literacy skill]. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(18), 109-114. https://doi.org/10.18506/anemon.464391
  • Güleç, S. & Hüdavendigar, M. N. (2020). Sosyal bilgiler eğitimi alanında okuryazarlık becerisi başlığında yapılan lisansüstü tezlerin incelenmesi [Examination of the postgraduate theses prepared under the title of literacy skills in the field of social studies education]. International Journal of Humanities and Research, 4(3), 24-36. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/977057
  • Karabacak, Z. İ. & Sezgin A. A. (2019). Türkiye’de dijital dönüşüm ve dijital okuryazarlık [Digital transformation and digital literacy in Turkey]. Türk İdare Dergisi, 19(488), 319-343.http://www.tid.gov.tr/Makaleler/10T%C3%BCrkiye%E2%80%99de%20D ijital%20D%C3%B6n%C3%BC%C5%9F%C3%BCm%20ve%20Dijital%20Okuryazarl%C4%B1k.pdf
  • Karatekin, K. (2013). Çevre okuryazarlığı. In Ebru Güven Gençtürk & Kadir Karatekin (Ed.), Sosyal Bilgiler İçin Çoklu Okuryazarlıklar [Multi-Informative Literacies for Social] (p. 46-73). Pegem Yayıncılık.
  • Karatekin, K. & Yılmaz, A. (2019). Çevre okuryazarlığı. In Bülent Aksoy, Bülent Akbaba & Bahadır Kılcan (Ed.), Sosyal Bilgilerde Beceri Eğitimi [Skills Training in Social Studies] (p. 25-52). Pegem Yayıncılık.
  • Kimerling, A. J., Buckley, A. R., Muehrcke, P. C. & Muehrcke, J. O. (2016). Map use: Reading, analysis and interpretation. Redlands, Esri Press.
  • Koç, H., Aksoy, B. & Çifçi, T., (2017). Farklı lisans programlardaki öğrencilerin harita okuryazarlık düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi: Cumhuriyet üniversitesi örneği [An examination of map literacy levels of students from various undergraduate programmes according to several variables: Cumhuriyet university sample]. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(3), 301-321. https://doi.org/10.17556/erziefd.331083
  • Mandell, L. (2008). Financial Education in High School. In A. Lusardi (Ed), Overcoming the saving slump: how toıncrease the effectiveness of financial education and saaving programs (p. 257-279). University of Cgicago Press.
  • Martin, A. (2005). DigEulit – A European Framework For Digital Literacy: A Progress Report. Journal of ELiteracy, 2, 130–136. https://citeseerx.ist.psu.edu/viewdo c/download?doi=10.1.1.469.1923&rep=rep1&type=pdf
  • Ng, W. (2012). Can We Teach Digital Natives Digital Literacy?. Computers & Education, 59, 1065-1078. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2012.04.016
  • Masterman, L. (1992). A distinctive mode of enquiry towards critical autonomy In M. Thoman E., (Ed.), Operational definition of media literacy. Center for Media Literacy.
  • McBride, B. B., Brewer, C. A. Berkowitz, A. R. & Borrie, W. T. (2013). Environmental literacy, ecological literacy, ecoliteracy: What do we mean and how did we get here?. ECOSPHERE, 4(5). 1-20. https://dx.doi.org/10.1890/ES13-00075.1
  • Merriam, S. B. (2013). Nitel araştırma desen ve uygulama için bir rehber [A guide to qualitative research design and practice] (Trans. S. Turan). Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Miles, M., B. & Huberman, A. M. (2019). Nitel veri analizi: Genişletilmiş bir kaynak kitap [Qualitative data analysis: an expanded sourcebook] (Trans. S. Akbaba Altun & A. Ersoy). Pegem Akademi.
  • Ministry of National Education (MoNE). (2018). Sosyal bilgiler dersi öğretim programı (ilkokul ve ortaokul 4. 5. 6 ve 7. sınıflar) [Social studies course curriculum (primary and secondary school 4th, 5th, 6th and 7th grades)]. Ankara.
  • Oğuz-Haçat, S. (2019). Hukuk okuryazarlığı. In Bülent Aksoy, Bülent Akbaba & Bahadır Kılcan (Ed.), Sosyal Bilgilerde Beceri Eğitimi [Skills Training in Social Studies] (p. 149-182). Pegem Yayıncılık.
  • Oğuz, S. (2013). Hukuk okuryazarlığı. In Ebru Güven Gençtürk & Kadir Karatekin (Ed.), Sosyal Bilgiler İçin Çoklu Okuryazarlıklar [Multi-Informative Literacies for Social] (p. 159-175), Pegem Akademi.
  • Önal, İ. (2010). Tarihsel değişim sürecinde yaşam boyu öğrenme ve okuryazarlık: Türkiye deneyimi [Lifelong learning and literacy in process of historical change: A Turkish experience]. Bilgi Dünyası, 11(1), 101-121. http://bby.hacettepe.edu.tr/yayinlar/116-164-1-SM.pdf
  • Patton, M. Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri [Qualitative research and evaluation methods] (Çev. M. Bütün & S. B. Demir). Pegem Akademi.
  • Remund, D.L. (2010). Financial literacy explicated: the casefor a clearer definition in an increasingly complexeconomy. The Journal of Consumer Affairs, 44(2), 276-295. https://doi.org/10.1111/j.1745-6606.2010.01169.x
  • Rockcastle, V. (1989). Environmental literacy; Philosophy, content and strategies. Nature Study, 43(1–2), 8–9, 22.
  • Roth, C. E. (1968). Curriculum overview for developing environmentally literate citizens (ERIC Reproduction Service No. ED032982, Pages: 23). https://files.eric.ed.g ov/fulltext/ED032982.pdf
  • Selanik-Ay, T. & Yavuz, Ü. (2016). Sınıf öğretmenlerinin sosyal bilgiler dersinde okuryazarlık becerilerini kazandırmaya yönelik gerçekleştirdikleri uygulamalar [The implementations classroom teachers use in order to reinforce literacy skills in social studies classes]. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 6(2), 31-63. https://doi.org/10.18039/ajesi.17370
  • Sönmez, Ö. F. (2013). Harita Okuryazarlığı. In Ebru Güven Gençtürk & Kadir Karatekin (Ed.), Sosyal Bilgiler İçin Çoklu Okuryazarlıklar [Multi-Informative Literacies for Social] (p. 138-156). PegemA Yayıncılık.
  • Sönmez, Ö. F. (2019). Harita okuryazarlığı. In Bülent Aksoy, Bülent Akbaba & Bahadır Kılcan (Ed.), Sosyal Bilgilerde Beceri Eğitimi [Skills Training in Social Studies] (s. 149-182). Pegem Yayıncılık.
  • Tarhan, Ö. (2015). Sosyal bilgiler öğretmeni adaylarının politik okuryazarlığına ilişkin görüşleri [Social studies teacher candidates' views on political literacy]. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3(9), 649-669. https://silo.tips/queue/zge-tarhan-1-sosyal-blgler-retmen-adaylarinin-poltk-okuryazarlia-lkn-grler?&queue_id=-1&v=1662895388&u=OTIuMzguMTgwLjcw
  • Tavşancıl, E., & Aslan, E. (2001). Sözel, yazılı ve diğer materyaller için içerik analizi ve uygulama örnekleri [Content analysis and application examples for oral, written and other materials]. Epsilon Yayınları. Uysal, B. (1981). Siyasal katılma ve katılma davranışında ailenin etkisi [The effect of the family on political participation and participation behavio]. TODAİE Yay.
  • Yeşiltaş, E. (2019). Dijital okuryazarlık. In Bülent Aksoy, Bülent Akbaba & Bahadır Kılcan (Ed.), Sosyal Bilgilerde Beceri Eğitimi [Skills Training in Social Studies] (p. 149-182). Pegem Yayıncılık.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri [Qualitative research methods in the social sciences] (10nd ed). Seçkin Yayıncılık.
  • Zariski, A. (2014). Legal literacy: An introducation to legal studies. AU Press.
There are 40 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Studies on Education
Journal Section Articles
Authors

Yılmaz Demir 0000-0001-5477-1300

Publication Date June 30, 2023
Submission Date November 17, 2022
Acceptance Date May 6, 2023
Published in Issue Year 2023

Cite

APA Demir, Y. (2023). Literacy Skills in Social Studies Curriculum. International Journal of Scholars in Education, 6(1), 1-17. https://doi.org/10.52134/ueader.1206271