Nursing students’ academic self-efficacy can be considered a significant factor in reducing their academic failure, which necessitates a valid measurement tool to reveal academic self-efficacy among undergraduate nursing students. In this sense, we carried out this study to adapt the Academic Nurse Self-Efficacy Scale (ANSES) into the Turkish context. The sample of this methodological study consisted of 235 undergraduate nursing students enrolled in a state university in the Marmara Region. We collected the data using a descriptive information form and the Turkish version of the ANSES. Following the translation-back-translation of the scale, we submitted the items to the views of 20 experts and calculated content validity ratios to be 0.80 and above for each item. After analyzing the data descriptively, we attempted to test the construct validity of the scale using confirmatory factor analysis (CFA) and sought test-retest reliability with Peason’s correlation analysis and internal consistency by calculating Cronbach’s alpha coefficient. According to the findings, the measurement model yielded an acceptable model-data fit. In addition, we found our measurement with the Turkish version of the ANSES showed high internal consistency (0.82). While item-total correlations varied between 0.32 and 0.74, test-retest reliability was found to be 0.81. Overall, we can propose that the Turkish version of the ANSES can validly and reliably be utilized to measure academic self-efficacy among undergraduate nursing students. Thus, we can recommend using the scale, brought in the Turkish literature on nursing, to reveal the self-efficacy of undergraduate nursing students and identify to what extent they have accomplished their learning goals.
Hemşirelik öğrencilerinin sahip olduğu akademik öz yeterlilik akademik başarısızlığı azaltmada önemli bir stratejidir. Bu nedenle hemşirelik lisans öğrencilerinin akademik öz yeterliliklerini belirlemek için geçerli bir ölçme aracına ihtiyaç duyulmaktadır. Bu çalışma, lisans düzeyinde eğitim gören hemşirelik öğrencileri için geliştirilen “Hemşirelik Öğrencileri Akademik Öz Yeterlilik Ölçeği”nin Türkçe geçerlilik ve güvenirliğinin incelenmesi amacıyla gerçekleştirildi. Metodolojik nitelikteki bu araştırmanın örneklem grubunu, Marmara Bölgesi’nde yer alan bir devlet üniversitesinin Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Bölümü’nde eğitim gören 235 hemşirelik öğrencisi oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak “Öğrenci Tanıtıcı Bilgi Formu” ve “Hemşirelik Öğrencileri Akademik Öz Yeterlilik Ölçeği”nin özgün formu kullanıldı. Veriler tanımlayıcı istatistiksel yöntemler, test-tekrar test sonuçlarını değerlendirmek için Pearson korelasyon analizi, güvenilirliğini test etmek amacıyla Cronbach Alpha ve ölçek yapısını test etmek için Doğrulayıcı Faktör Analizi ve parametrik testler ile değerlendirildi. Ölçeğin çeviri-geri çevirisi yapıldıktan sonra ölçek 20 uzman görüşüne sunuldu ve dil ve kapsam geçerliliği için KGO skorları 0.80 ve üzerinde bulundu. Ölçeğin yapı geçerliliğini değerlendirmede doğrulayıcı faktör analizi kullanıldı. Cronbach alfa iç tutarlılık katsayısı 0.82 ile yüksek derecede güvenilir bulundu. Madde-toplam puan korelasyon değeri 0.32 ile 0.74 arasında değiştiği; test tekrar test güvenirliği ise 0.81 olduğu bulundu. Hemşirelik Öğrencileri Akademik Öz Yeterlilik Ölçeğinde elde edilen bulgular geçerli ve güvenilir olduğunu desteklemektedir. Bu ölçme aracılığıyla, lisans düzeyindeki hemşirelik öğrencilerinin akademik öz yeterlilikleri değerlendirilebilir. Bu kapsamda Türkiye’nin hemşirelik alan yazına kazandırılan bu ölçeğin, hemşirelik öğrencilerinin eğitim süreçlerinin her kademesinde öz yeterlilik düzeylerinin belirlenmesinde ve öğrencilerin öğrenme hedeflerine ulaşıp ulaşmadığının saptanmasında kullanılması önerilebilir.
Bu araştırma herhangi bir kurum ya da kuruluştan finansal destek almamıştır.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2023 |
Submission Date | March 24, 2023 |
Acceptance Date | June 11, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 |
|
| |