Bu çalışmanın amacı; Kuzey Al Batinah Valiliği
okullarında görev yapan kıdemli öğretmenlerin bakış açılarından hâkim sınıf
yönetimi stillerinin tanımlanması ve tanımlanan sınıf yönetimi stillerinde bu
öğretmenlerin cinsiyetlerine ve kıdemlerine göre farklılıkları keşfetmektir. Araştırmacılar
bu amaca ulaşmak için araştırmada betimleyici bir yaklaşımı benimsemiş ve bu
yaklaşım doğrultusunda otoriter, demokratik, anarşik, katılımcı ve dönüşümsel stiller olmak üzere beş boyut
ve 45 maddeden oluşan bir anket (sormaca) geliştirmiştir. Bu çalışmanın
örneklemini oluşturan 330 kıdemli öğretmenden geliştirilen anket kullanılarak veri
toplanmıştır. Çalışmada, en belirgin şekilde, Kuzey Al Batinah Valiliğindeki okullarda,
dönüşümsel liderlik en yüksek puana
sahip hâkim stildir. Ayrıca bu sıralamada
katılımcı stil ikinci, ardından demokratik
stil üçüncü sırada yüksek uygulama puanlarına sahipken, anarşik stil ortalama puanla dördüncü
sırada yer almıştır. Otoriter stilin
Valilik okullarında uygulanan en az liderlik tarzı olduğu belirlenmiştir. Çalışmada
elde edilen bulgulara göre (α≤0.05) otoriter
stil hariç diğer stillerde cinsiyete
göre anlamlı bir faklılık tespit edilmemiştir. Ancak otoriter stil puan ortalamalarında ise kadınların lehine anlamlı
farklılık olduğu tespit edilmiştir. Çalışmada elde edilen sonuçlara göre eğitim
kurumlarındaki son değişikliklerle uyumlu bir şekilde sınıf liderliğinin
desteklenmesi; sınıf içi eğitim ihtiyaçlarına uygun olarak demokratik, katılımcı ve dönüşümsel sınıf uygulamalarının genelleştirilmesi
önerilmiştir.
This study aims to identify the prevailing leadership
styles of classroom management in North Al Batinah Governorate schools from the
point of view of senior teachers and to explore differences in response
averages among the members of the study sample according to variables of gender
and years of experience. To achieve the aims of the study, the researchers has
adopted the descriptive approach and developed a questionnaire consisted of
(45) paragraphs divided into five fields: authoritarian style, democratic
style, anarchic style, participative style and transformational style. The
instrument has been applied to the study sample consisted of (330) senior
teachers, the study has reached out a number of results, most notably are: the
prevailing style in Al Batinah North Governorate schools is the
transformational leadership style having the highest score, followed by the
participative style, then the democratic style in the third place with high
practice score, while the anarchic style is in the fourth place with average
score and the authoritarian style is in the last place as the least leadership
style practiced in the Governorate schools. The study results have also
concluded that there are no statistically significant differences at the level
of significance (α≤0.05) in the scores of the study sample attributed to gender
variable in all leadership styles except the authoritarian one for the interest
of females. In the light of the study results, the study presents a number of
recommendations such as: supporting classroom leadership in line with the
recent changes at the educational establishments; generalizing the democratic,
participative and transformational classroom practices as appropriate to the
educational needs inside classroom.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2019 |
Submission Date | March 25, 2019 |
Acceptance Date | May 28, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 2 Issue: 1 |
|
| |