Bu çalışmanın amacı, Al Batinah Kuzey Valiliği'ndeki okul müdürlerinin idari kontrol uygulamalarının derecesini ve Umman Sultanlığındaki örgütsel boşlukla ilişkisini ölçmektir. Araştırmanın verilerini bu bölge okullarındaki uygulamaların tespit edilmesi ve bireylerin cinsiyet, iş unvanı, mesleki deneyimi ve akademik yeterlilik değişkenlerine göre ortalama yanıtlarının tespit edilmesiyle elde edilmiştir. Bu çalışmanın amaçlarına ulaşmak için tanımlayıcı yaklaşım kullanılmış ve iki sütuna bölünmüş 54 paragraftan oluşan bir anket hazırlanmıştır: İlk sütun idari kontrol önlemiyle ilgilidir ve iki alanla (teknik ve idari) ve ikinci sütun örgütsel gevşeklik önlemiyle ilgilidir. Anket, 420 erkek ve kadın okul müdürü ile erkek ve kadın uzman öğretmenlere uygulanmıştır. Çalışmanın sonuçlarına göre Umman Sultanlığında Al Batinah Kuzey Valiliği'ndeki müdürlerin idari kontrol uygulamalarının derecesi yüksek olarak bulunmuştur. Ayrıca, düşük ters korelasyonlu idari kontrol uygulama derecesinin ölçülmesinde cinsiyet, deneyim ve akademik yeterlilik değişkenlerine atfedilen 0.05 anlamlılık düzeyinde istatistiksel olarak anlamlı farklılıklar olduğu saptanmıştır. Bulgular ışığında öneriler sunulmuştur.
The objective of the study was to measure the degree of school principals’ practice of administrative control in Al Batinah North Governorate and its relationship with organizational slack in the Sultanate of Oman; this can be achieved by detecting these practices in the governorate schools as well as detecting the average responses of the sample individuals according to the variables of gender, job title, years of experience, and academic qualification. In order to achieve the objectives of this study, the descriptive approach was used and a questionnaire was prepared consisting of 54 paragraphs divided into two pillars: the first pillar is related to the administrative control measure and it is divided into two fields (technical and administrative), and the second pillar is related to the organizational slack measure. The questionnaire was applied to a sample of 420 male and female school principals and male and female master teachers. The study found that the degree of the principals’ practice of administrative control in Al Batinah North Governorate in the Sultanate of Oman is high. It also found that there are statistically significant differences at the level of significance of 0.05 attributed to the variables of gender, years of experience and academic qualification in measuring the degree of practicing administrative control with low inverse correlation. The study came out with a set of recommendations.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 26, 2020 |
Submission Date | January 30, 2020 |
Acceptance Date | June 22, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 3 Issue: 1 |
|
| |