The coronavirus, which emerged in China in the late 2019, spread rapidly all over the world, and has become a pandemic. Social isolation applied to prevent the spread of the outbreak made it necessary to lockdown at home. This necessity has affected the education system as well as many areas of life. Both schools and universities switched to the distance education system. The distance education, which is an important development for Turkish education system, brought up many questions especially on how to measure and evaluate to the agenda. In this study, the incidents that have been experienced in education in the world and in Turkey during the distance education in the outbreak are discussed. The aim of the study is to provide forward-looking approaches and suggestions to our colleagues about what to do in measurement and evaluation in distance education in Turkey. The changes have been made on the measurement and evaluation systems of universities in the world are revealed.
2020 yılında Çin’de ortaya çıkan koronavirüs hızla tüm dünyaya yayılmış ve küresel bir salgın haline gelmiştir. Salgının yayılmasını önlemek için uygulanan sosyal izolasyon evde kalmayı zorunlu kılmıştır. Bu zorunluluk yaşamın pek çok alanını olduğu gibi eğitim sistemini de etkilemiştir. Hem ilk ve orta düzeydeki okullar hem de üniversiteler uzaktan eğitim sistemine geçiş yapmıştır. Türk eğitim sistemi açısından önemli bir gelişime olan uzaktan eğitim, özellikle de ölçme ve değerlendirmenin nasıl yapılması gerektiği konusunda pek çok soruyu gündeme taşımıştır. Bu çalışmada uzaktan eğitim sürecinde dünyada ve ülkemizde eğitimde yaşanan gelişmeler derlenmiş, dünyadaki üniversitelerin uzaktan eğitim sürecinde ölçme ve değerlendirme sistemlerinde nasıl değişikliklere gittiği ortaya konmuştur. Çalışmanın amacı ülkemizde uzaktan eğitimde ölçme ve değerlendirme konusunda yapılması gerekenler hakkında eğitimcilere ileriye dönük öneriler sunmaktır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 26, 2020 |
Submission Date | February 24, 2020 |
Acceptance Date | June 12, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 3 Issue: 1 |
|
| |