Toplumların inşasında önemli bir yeri olan öğrencilerin eleştirel düşünme eğilimlerinin belirlenmesinin ve eğilimleri üzerinde etkili olan ya da farklılık oluşturan faktörlerin ortaya konulması gerek günümüz gerekse gelecek adına önemlidir. Bu bağlamda bu araştırmanın amacını ortaokul öğrencilerinin eleştirel düşünme eğilimlerini belirlemek ve bu eğilimlerini cinsiyet, yaş, akademik başarı, anne ve baba eğitimi, sahip olunan ve okunan kitap sayısı değişkenlerine göre incelemek oluşturmaktadır. Araştırma nicel araştırma yöntemlerinden biri olan tarama desenine göre tasarlanmış olup araştırmanın örneklemini 2024-2025 eğitim öğretim yılı güz döneminde ortaokul kademesinde öğrenim gören 529 çocuk oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri toplanırken “Kişisel Bilgi Formu” ve “UF/EMI Eleştirel Düşünme Eğilim Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırma verileri “SPSS 21.00 istatistik programı” ile analiz edilmiştir. Veriler normal dağılım gösterdiği için istatistiksel analizlerde parametrik testler kullanılmıştır. Araştırma sonucunda ortaokul öğrencilerinin eleştirel düşünme eğilimlerinin orta düzeyde olduğu belirlenmiştir. Ayrıca öğrencilerin eleştirel düşünme eğilimlerinin cinsiyet, yaş, akademik başarı, baba eğitimi, sahip olunan ve okunan kitap sayısı değişkenlerine göre istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık gösterdiği ancak anne eğitiminin anlamlı bir farklılığa yol açmadığı belirlenmiştir.
Eleştirel düşünme, Eğilim, Ortaokul öğrencileri
It is important to determine the critical thinking inclination of learners, who have an important place in the construction of societies, and to reveal the factors that are effective on their inclinations or that make a difference on behalf of both the present and the future. In this context, the aim of this study is to determine the critical thinking inclinations of secondary school learners and to examine these inclinations according to the variables of gender, age, academic achievement, mother and father education, number of books owned and read. The research was designed according to the survey design, which is one of the quantitative research methods, and the sample of the research consists of 529 children studying at the middle school level in the fall semester of the 2024-2025 academic year. “Personal Information Form” and “UF/EMI Critical Thinking Disposition Scale” were used to collect the data. The research data were analyzed with “SPSS 21.00 statistical program”. Since the data were normally distributed, parametric tests were used in statistical analysis. As a result of the research, it was determined that the critical thinking inclinations of middle school learners were at a medium level. In addition, it was determined that the critical thinking inclinations of the learners showed a statistically significant difference according to the variables of gender, age, academic achievement, father’s education, number of books owned and read, but mother’s education did not cause a significant difference.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Specialist Studies in Education (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2024 |
Submission Date | November 14, 2024 |
Acceptance Date | December 30, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 7 Issue: 2 |
|
| |