Bu çalışmada, 2018 PISA verileri kullanılarak matematik, fen ve okuma puanları arasındaki bağımlılık yapıları, cinsiyet ve evdeki eğitim düzeyi faktörlerine göre eliptik ve arşimedyan kopula fonksiyonlarıyla analiz edilmiştir. PISA, fen, matematik ve okuma alanlarında öğrencilerin eğitim seviyelerini ölçen ve ülkeler arasındaki eğitim düzeylerini karşılaştırmayı amaçlayan uluslararası bir değerlendirmedir. Kopula fonksiyonları ise değişkenler arasındaki bağımlılık ilişkilerini esnek bir şekilde modellemeye olanak tanıyan ve çok değişkenli dağılımların en uygun biçimde elde edilmesini sağlayan istatistiksel araçlardır.
Çalışmada, ilk olarak evdeki eğitim düzeyi ve cinsiyet faktörlerine göre PISA matematik, okuma ve fen puanlarından oluşan veri çiftleri için modeller oluşturulmuştur. Daha sonra, bu yapıları en iyi açıklayan kopula modelleri, uyum iyiliği testleri ile belirlenmiş ve seçilen modellere ilişkin kopula parametreleri tahmin edilmiştir. Son olarak, okuma puanının matematik ve fen dersleri üzerindeki etkisini değerlendirebilmek amacıyla bu puan çiftleri için ortak olasılıklar ile koşullu olasılıklar hesaplanmıştır. Çalışma, kopula modellerinin eğitim araştırmalarındaki potansiyel kullanımını vurgulayarak cinsiyet ve evdeki eğitim düzeyinin PISA performansları üzerindeki etkilerine ilişkin yeni bulgular sunmaktadır.
In this study, using 2018 PISA data, the dependency structures between mathematics, science, and reading scores were analysed with elliptic and archimedean copula functions according to the factors of gender and educational level at home. PISA is an international assessment that measures the education levels of students in science, mathematics, and reading and aims to compare education levels among countries. Copula functions are statistical tools that allow flexible modeling of dependency relationships between variables and provide the most appropriate way of obtaining multivariate distributions.
In this study, firstly, models were constructed for data pairs consisting of PISA maths, reading, and science scores according to home education level and gender factors. Then, the copula models that best explain these structures were determined by goodness-of-fit tests, and the copula parameters for the selected models were estimated. Finally, joint and conditional probabilities were calculated for these score pairs in order to evaluate the effect of reading scores on maths and science courses. The study emphasizes the potential use of copula models in educational research and provides new findings on the impact of gender and home education level on PISA performances.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Specialist Studies in Education (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2024 |
Submission Date | November 24, 2024 |
Acceptance Date | December 23, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 7 Issue: 2 |
|
| |