Conference Paper
BibTex RIS Cite

Biyoloji Öğretmen Adaylarının Mikroplara İlişkin Görüşlerinin Çizme-Yazma Tekniğine Göre İncelenmesi

Year 2015, Volume: 1 Issue: 1, 17 - 25, 31.12.2015

Abstract

Bu çalışmanın amacı, biyoloji öğretmen adaylarının mikroplara ilişkin görüşlerinin incelenmesidir. Katılımcılar, Marmara Bölgesi’nde (Türkiye) bulunan bir üniversitede öğrenim gören 123 biyoloji öğretmen adayından oluşmaktadır. Biyoloji öğretmen adaylarının mikroplara ilişkin görüşleri çizme-yazma tekniği kullanılarak elde edilmiştir. Nitel veriler, betimsel ve içerik analiz teknikleri kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre, biyoloji öğretmen adayları mikropları daha çok çizgi film karakterleri ve insan vücudu şeklinde çizerken, açıklamalarında ise mikropların daha çok hastalık yapıcı ve zarar verici özelliklerinden bahsetmişlerdir.

References

  • Atasoy, B. (2004). Fen ve teknoloji öğretimi. Ankara: Asil Yayın Dağıtım.
  • Atasoy, B., Kadayıfçı, H., & Akkuş, H. (2007). Öğrencilerin çizimlerinden ve açıklamalarından yaratıcı düşüncelerinin ortaya konulması, Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(4), 679-700.
  • Ayas, A., Karamustafaoğlu, S., Cerrah, L., & Karamustafaoğlu, O. (2001). Fen bilimlerinde öğrencilerdeki kavram anlama seviyelerini ve yanılgılarını belirleme yöntemleri üzerine bir inceleme. X. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Bolu.
  • Bartoszeck, A. B., Machado, D. Z., & Amann-Gainotti, M. (2008). Representations of internal body image: A study of preadolescents and adolescent students in Araucaria. Paraná, Brazil. Ciências & Cognição, 13(2), 139-159.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2013). Bilimsel araştırma yöntemleri. 14. Baskı, Ankara: Pegem Akademi.
  • Carvalho, G. S., Silva, R., Lima, N, & Coquet, E. (2004). Portuguese primary school children’s conceptions about digestion: identification of learning obstacles. International Journal of Science Education, 26(9), 1111-1130.
  • Çetin, G., Özarslan, M., Isık, E., & Eser, H. (2012). Students’ views about health concept by drawing and writing technique. Energy Education Science and Technology Part B: Social and Educational Studies, 4(SI-1), 311-316.
  • Dikmenli, M. (2010). Misconceptions of cell division held by student teachers in biology: A drawing analysis. Scientific Research and Essay, 5(2), 235-247.
  • Dove, J. E., Everett, L. A., & Preece, P. F. W. (1999). Exploring a hydrological concept though children’s drawings. International Journal of Science Education, 21(5), 485-497.
  • Gürler Hürcan, H., & Önder, İ. (2014). 7. sınıf öğrencilerinin fen ve teknoloji dersinde öğrendikleri “bakteri ve virüs” kavramlarını günlük yaşamla ilişkilendirme durumlarının belirlenmesi. III. Sakarya’da Eğitim Araştırmaları Kongresi, 80-86.
  • Harrison, A. G., & Treagust, D. F. (2000). Learning about atoms, molecules, and chemical bonds: A case study of multiple-model use in grade 11 chemistry. Science Education, 84, 352-381.
  • Hruschka, D. J., Schwartz, D., St. John, D.C., Picone-Decaro, E., Jenkins, R. A., & Carey, J. W. (2004). Reliability in coding open-ended data: Lessons learned from HIV behavioral research. Field Methods, 16(3), 307-331.
  • Işık, E., & Çetin, G. (2014). 11. sınıf öğrencilerinin yaşadıkları çevreye ilişkin görüşleri. Journal of Research in Education and Teaching, 3(2), 75-86.
  • Kaptan, F. (1998). Fen bilgisi öğretimi. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Karadon, H. D., & Şahin, N. (2010). Primary school students’ basic knowledge, opinions and risk perceptions about microorganisms. Procedia Social and Behavioral Sciences, 2, 4398-4401.
  • Kinchin, I. M., Deleij, F. A. A. M., & Hay, D. B. (2005). The evolution of a collaborative concept mapping activity for undergraduate microbiology students. Journal of Further and Higher Education, 29(1), 1-14.
  • Kurt, H. (2013). Turkish student biology teachers’ conceptual structures and semantic attitudes towards microbes. Journal of Baltic Science Education, 12(5), 608-639.
  • Kurt, H., & Ekici, G. (2013a). Determining biology student teachers’ cognitive structure on the concept of “Osmosis” through the free word-association test and the drawingwriting technique. International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 8(12), 809-829.
  • Kurt, H., & Ekici, G. (2013b). Biyoloji öğretmen adaylarının “bakteri” konusundaki bilişsel yapılarının ve alternatif kavramlarının belirlenmesi. Turkish Studies-International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 8(8), 885-910.
  • Libarkin, J. C., Thomas, S. R., & Ording, G. (2015). Factor analysis of drawings: Application to college student models of the greenhouse effect. International Journal of Science Education, 37(13), 2214-2236.
  • Özarslan, M., & Çetin, G. (2014). An investigation of students’ views about enzymes by fortune lines technique. Asia-Pacific Forum on Science Learning and Teaching, 15(1), 1-19.
  • Piko, B. F., & Bak, J. (2006). Children’s perceptions of health and illness: Images and lay concepts in preadolescence. Health Education Research, Theory and Practice, 21(5), 643-653.
  • Pluhar, Z. F., Piko, B. F., Kovacs, S., & Uzzoli, A. (2009). Air pollution is bad for my health: Hungarian children’s knowledge of the role of environment in health and disease, Health & Place, 15, 239-246.
  • Pridmore, P., & Bendelow, G. (1995). Images of health: Exploring beliefs of children using the ‘draw-and-write’ technique. Health Education Journal, 54, 473-88.
  • Rennie, L. J., & Jarvis, T. (1995). English and Australian children’s perceptions about technology. Research Science Technology Education, 13(1), 37-52.
  • Uzunkavak, M. (2009). Öğrencilerin Newton kanunları bilgilerinin yazı ve çizim metoduyla karşılaştırılması. SDU International Journal of Technologic Sciences, 1(1), 29-40.
  • Uzunkaya, A., & Özgür, S. (2011). Dominant zekâ alanlarına dayalı bir öğretimin kavram yanılgılarının giderilmesindeki etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 41, 461-472.
  • Vance, K., Miller, K., & Hand, B. (1995). Two examples of using constructivist approaches toteach ecology at the middle school level. The American Biology Teacher, 37(4), 244-249.
  • White, R. T., & Gunstone, R. F. (1992). Probing understanding. London: The Falmer Press.
  • Yağbasan, R., & Gülçiçek, G. (2003). Fen öğretiminde kavram yanılgılarının karakteristiklerinin tanımlanması. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(13), 102-120.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık, s. 227.
  • YÖK/Dünya Bankası. (1997). Fizik öğretimi. Milli Eğitimi Geliştirme Projesi.
  • Yörek, N. (2007). Öğrenci çizimleri yoluyla 9 ve 11. sınıf öğrencilerinin hücre konusunda kavramsal anlama düzeylerinin belirlenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 22, 107-114.
  • Yörek, N., Şahin, M., & Uğulu, İ. (2010). Students’ representations of the cell concept from 6th- to 11th graders: Persistence of the fried-egg model. International Journal of Physical Science, 5(1), 15-24.
  • Zhai, J., Jocz, J. A., & Tan, A.-L. (2014). Am I like a scientist?’: Primary children’s images of doing science in school. International Journal of Science Education, 36(4), 553-576.

INVESTIGATION OF THE PROSPECTIVE BIOLOGY TEACHERS’ VIEWS ABOUT MICROBES THROUGH THE DRAW AND WRITE TECHNIQUE

Year 2015, Volume: 1 Issue: 1, 17 - 25, 31.12.2015

Abstract

The study aim was to investigate the prospective biology teachers’ views about microbes. Participants consisted of 123 prospective biology teachers in a university in Marmara Region (Turkey). The prospective biology teachers’ views about microbe were collected through the draw and write technique. Qualitative data were analyzed by descriptive and content analysis techniques. The research results showed that the prospective biology teachers drew microbes much more like cartoon characters or human bodies, while they mentioned that microbes had harmful features and caused people to sick. 

References

  • Atasoy, B. (2004). Fen ve teknoloji öğretimi. Ankara: Asil Yayın Dağıtım.
  • Atasoy, B., Kadayıfçı, H., & Akkuş, H. (2007). Öğrencilerin çizimlerinden ve açıklamalarından yaratıcı düşüncelerinin ortaya konulması, Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(4), 679-700.
  • Ayas, A., Karamustafaoğlu, S., Cerrah, L., & Karamustafaoğlu, O. (2001). Fen bilimlerinde öğrencilerdeki kavram anlama seviyelerini ve yanılgılarını belirleme yöntemleri üzerine bir inceleme. X. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Bolu.
  • Bartoszeck, A. B., Machado, D. Z., & Amann-Gainotti, M. (2008). Representations of internal body image: A study of preadolescents and adolescent students in Araucaria. Paraná, Brazil. Ciências & Cognição, 13(2), 139-159.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2013). Bilimsel araştırma yöntemleri. 14. Baskı, Ankara: Pegem Akademi.
  • Carvalho, G. S., Silva, R., Lima, N, & Coquet, E. (2004). Portuguese primary school children’s conceptions about digestion: identification of learning obstacles. International Journal of Science Education, 26(9), 1111-1130.
  • Çetin, G., Özarslan, M., Isık, E., & Eser, H. (2012). Students’ views about health concept by drawing and writing technique. Energy Education Science and Technology Part B: Social and Educational Studies, 4(SI-1), 311-316.
  • Dikmenli, M. (2010). Misconceptions of cell division held by student teachers in biology: A drawing analysis. Scientific Research and Essay, 5(2), 235-247.
  • Dove, J. E., Everett, L. A., & Preece, P. F. W. (1999). Exploring a hydrological concept though children’s drawings. International Journal of Science Education, 21(5), 485-497.
  • Gürler Hürcan, H., & Önder, İ. (2014). 7. sınıf öğrencilerinin fen ve teknoloji dersinde öğrendikleri “bakteri ve virüs” kavramlarını günlük yaşamla ilişkilendirme durumlarının belirlenmesi. III. Sakarya’da Eğitim Araştırmaları Kongresi, 80-86.
  • Harrison, A. G., & Treagust, D. F. (2000). Learning about atoms, molecules, and chemical bonds: A case study of multiple-model use in grade 11 chemistry. Science Education, 84, 352-381.
  • Hruschka, D. J., Schwartz, D., St. John, D.C., Picone-Decaro, E., Jenkins, R. A., & Carey, J. W. (2004). Reliability in coding open-ended data: Lessons learned from HIV behavioral research. Field Methods, 16(3), 307-331.
  • Işık, E., & Çetin, G. (2014). 11. sınıf öğrencilerinin yaşadıkları çevreye ilişkin görüşleri. Journal of Research in Education and Teaching, 3(2), 75-86.
  • Kaptan, F. (1998). Fen bilgisi öğretimi. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Karadon, H. D., & Şahin, N. (2010). Primary school students’ basic knowledge, opinions and risk perceptions about microorganisms. Procedia Social and Behavioral Sciences, 2, 4398-4401.
  • Kinchin, I. M., Deleij, F. A. A. M., & Hay, D. B. (2005). The evolution of a collaborative concept mapping activity for undergraduate microbiology students. Journal of Further and Higher Education, 29(1), 1-14.
  • Kurt, H. (2013). Turkish student biology teachers’ conceptual structures and semantic attitudes towards microbes. Journal of Baltic Science Education, 12(5), 608-639.
  • Kurt, H., & Ekici, G. (2013a). Determining biology student teachers’ cognitive structure on the concept of “Osmosis” through the free word-association test and the drawingwriting technique. International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 8(12), 809-829.
  • Kurt, H., & Ekici, G. (2013b). Biyoloji öğretmen adaylarının “bakteri” konusundaki bilişsel yapılarının ve alternatif kavramlarının belirlenmesi. Turkish Studies-International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 8(8), 885-910.
  • Libarkin, J. C., Thomas, S. R., & Ording, G. (2015). Factor analysis of drawings: Application to college student models of the greenhouse effect. International Journal of Science Education, 37(13), 2214-2236.
  • Özarslan, M., & Çetin, G. (2014). An investigation of students’ views about enzymes by fortune lines technique. Asia-Pacific Forum on Science Learning and Teaching, 15(1), 1-19.
  • Piko, B. F., & Bak, J. (2006). Children’s perceptions of health and illness: Images and lay concepts in preadolescence. Health Education Research, Theory and Practice, 21(5), 643-653.
  • Pluhar, Z. F., Piko, B. F., Kovacs, S., & Uzzoli, A. (2009). Air pollution is bad for my health: Hungarian children’s knowledge of the role of environment in health and disease, Health & Place, 15, 239-246.
  • Pridmore, P., & Bendelow, G. (1995). Images of health: Exploring beliefs of children using the ‘draw-and-write’ technique. Health Education Journal, 54, 473-88.
  • Rennie, L. J., & Jarvis, T. (1995). English and Australian children’s perceptions about technology. Research Science Technology Education, 13(1), 37-52.
  • Uzunkavak, M. (2009). Öğrencilerin Newton kanunları bilgilerinin yazı ve çizim metoduyla karşılaştırılması. SDU International Journal of Technologic Sciences, 1(1), 29-40.
  • Uzunkaya, A., & Özgür, S. (2011). Dominant zekâ alanlarına dayalı bir öğretimin kavram yanılgılarının giderilmesindeki etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 41, 461-472.
  • Vance, K., Miller, K., & Hand, B. (1995). Two examples of using constructivist approaches toteach ecology at the middle school level. The American Biology Teacher, 37(4), 244-249.
  • White, R. T., & Gunstone, R. F. (1992). Probing understanding. London: The Falmer Press.
  • Yağbasan, R., & Gülçiçek, G. (2003). Fen öğretiminde kavram yanılgılarının karakteristiklerinin tanımlanması. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(13), 102-120.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık, s. 227.
  • YÖK/Dünya Bankası. (1997). Fizik öğretimi. Milli Eğitimi Geliştirme Projesi.
  • Yörek, N. (2007). Öğrenci çizimleri yoluyla 9 ve 11. sınıf öğrencilerinin hücre konusunda kavramsal anlama düzeylerinin belirlenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 22, 107-114.
  • Yörek, N., Şahin, M., & Uğulu, İ. (2010). Students’ representations of the cell concept from 6th- to 11th graders: Persistence of the fried-egg model. International Journal of Physical Science, 5(1), 15-24.
  • Zhai, J., Jocz, J. A., & Tan, A.-L. (2014). Am I like a scientist?’: Primary children’s images of doing science in school. International Journal of Science Education, 36(4), 553-576.
There are 35 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section MAKALELER
Authors

Handan Eser This is me

Gülcan Çetin

Murat Özarslan

Ebru Işık This is me

Publication Date December 31, 2015
Published in Issue Year 2015 Volume: 1 Issue: 1

Cite

APA Eser, H., Çetin, G., Özarslan, M., Işık, E. (2015). Biyoloji Öğretmen Adaylarının Mikroplara İlişkin Görüşlerinin Çizme-Yazma Tekniğine Göre İncelenmesi. Uluslararası Eğitim Bilim Ve Teknoloji Dergisi, 1(1), 17-25.
e-ISSN: 2458-8628