In this study, it was aimed to analyze the possibility that whether old written samples of Turkish language can be in secondary school Turkish course books as texts. The study is a descriptive research model based on correlational survey method. In the study, texts chosen from old Turkish sources were presented to 12 experts to get their opinions and they were asked to evaluate the possibility that whether these texts can be used in Turkish course books in the direction of textuality criterions. In the analysis of the obtained data, Lawshe technique was used. As a result of the study, it was determined that the chosen texts are such as to be used in Turkish course books according to the experts’ opinions.
Bu çalışmada, Türk dilinin eski yazılı örneklerinin ortaokul Türkçe ders kitaplarında metin olarak yer alabilirliği incelenmiştir. Araştırma, tarama modeline dayalı betimsel bir çalışma niteliğindedir. Araştırmada Türkçenin eski kaynaklarından seçilen parçalar, alanla ilgili uzman olarak tespit edilen toplam 12 kişiye gösterilmiş, uzmanlardan bu metinlerin Türkçe ders kitaplarında yer alabilirliğini metinsellik ölçütleri doğrultusunda değerlendirmeleri istenmiştir. Seçilen metinler “Lawshe tekniği” ile analiz edilmiş ve araştırma sonucunda seçilen metinlerin, Türkçe ders kitaplarında yer alabilecek nitelikte oldukları tespit edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | MAKALELER |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 1 Issue: 1 |