Although rapidly developing technology offers lots of opportunities, it also holds the
elements that threaten the environment, community and individual. There is a need for researching individuals'
attitudes in order to arouse awareness. The individuals taking part in education and training process in the secondary
education institutions are the members of community of next decades at the macro level. Identifying individuals'
attitudes towards the environment can offer opportunities of making developer interventions in both education and
training processes. Developing environmental consciousness, sensitivity and awareness in adolescents and
identifying emotional, ideational and behavioral elements of their attitudes on account of environment can offer
instructive opportunities for structuring the future. In structuring this process, effective steps can be taken in
transforming the knowledge into skill and the feeling and thought into behavior. In the research, the Form, in which
Environmental Attitudes Scale developed by Uzun and Saglam (2006), adaptation from Atak (2013) ten item
inventory, and individualistic determiners relating to the environment took place, was used. SPSS statistic program
was utilized in data analysis by using descriptive statistic techniques. In the research, the result has been reached
womens are generally inclined more than mens about environmental sensitivity and joining a project about
environment and about this subjects womens are more sensitive and more willing than mens. Who is qualified itself
high consciousness and extrovert, on this persons the result has been reached environmental sensitivity is higher
than other persons.
Sosyal Hızla gelişen teknoloji, yaşamı kolaylaştıran pek çok fırsatlar sunmasına rağmen çevreyi,
toplumu ve bireyi tehdit eden öğeleri de barındırmaktadır. Çevreye duyarlılık geliştirmek çevre sorunlarına ilişkin
farkındalıkla yakından ilişkilidir. Farkındalığın geliştirilebilmesi için bireylerin tutumlarının irdelenmesine
gereksinim vardır. Orta öğretim kurumlarında eğitim öğretim sürecinde bulunan bireyler makro düzeyde
önümüzdeki on yılların toplumunun üyeleridir. Bireylerin çevreye yönelik tutumlarının belirlenmesi hem eğitim
hem de öğretim sürecinde geliştirici müdahaleler yapma fırsatlarını sunabilir. Ergenlerin çevreye ilişkin bilinçlilik,
duyarlılık ve farkındalıklarının geliştirebilmesi çevre konusunda tutumlarının duygu, düşünce ve davranışsal
öğelerinin belirlenmesi geleceğin yapılandırılması için yol gösterici fırsatları sunabilir. Bu sürecin
yapılandırılmasında bilgilerin beceriye; duygu ve düşüncelerin davranışa dönüştürülmesinde etkili adımlar atılabilir.
Araştırmada, ergenlerin çevreye yönelik tutumları ve tutumlarını belirleyen faktörleri belirlemek için Uzun ve
Sağlam (2006) tarafından geliştirilen Çevresel Tutum Ölçeği, uyarlanması Atak (2013) tarafından yapılan On-
Maddeli Kişilik Ölçeği ve çevreye ilişkin bireysel belirleyicilerin yer aldığı Form kullanılmıştır. Verilerin analizinde
betimsel istatistik teknikleri kullanılarak SPSS istatistik programından yararlanılmıştır. Araştırmada; çevresel
duyarlılık, çevreyle ilişkili bir projede görev alma ve ilgili kurum / kuruluşlarla işbirliği yapma konusunda genel
anlamda kadınların erkeklere göre daha duyarlı ve istekli oldukları, kendini sorumluluk bilinci yüksek ve dışadönük
olarak algılayan bireylerin çevresel duyarlılıklarının daha yüksek olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | December 27, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 2 Issue: 3 |