Research Article
BibTex RIS Cite

FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ TEMEL LABORATUVAR FEN BİLGİLERİNİN ÖLÇÜLMESİNE YÖNELİK BAŞARI TESTİ GELİŞTİRİLMESİ: GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ANALİZLERİ

Year 2021, Volume: 7 Issue: 1, 57 - 76, 30.05.2021
https://doi.org/10.47714/uebt.837550

Abstract

Bu araştırmanın amacı, fen bilgisi öğretmen adaylarının temel laboratuvar fen bilgilerinin ölçülmesine yönelik geçerli ve güvenilir bir başarı testi geliştirmektir. Araştırmada kesitsel desenli tarama yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın evreni, 2018-2019 eğitim-öğretim yılında öğrenim görmekte olan İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Bölümü, Fen Bilgisi Öğretmenliği Lisans Programındaki 125 öğretmen adayından oluşmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak tarafımızca geliştirilen ‘Temel Fen Laboratuvarı Başarı Testi’ kullanılmıştır. Test geliştirme sürecine uygun olarak geliştirilen ölçme aracının geçerlik ve güvenirlik analizleri, pilot uygulamadan sonra TAP madde ve test analiz programı ile yapılmıştır. Analiz sonucuna göre yapılan düzenlemelerden sonra yeterli düzeyde geçerli ve güvenilir bir başarı testi elde edilmiştir. Test son haliyle, 10 adet fizik, 10 adet Kimya ve 10 adet de biyoloji laboratuvarına ait olmak üzere 30 çoktan seçmeli sorudan oluşmaktadır.

References

  • Akgün, Ş. (1999, Eylül). Okullarımızda fen bilimlerine olan ilginin azalma sebepleri. III. Ulusal Fen Bilimleri Eğitimi Sempozyumunda sunulmuş bildiri, Trabzon.
  • Akgün, Ş. (2001). Fen bilgisi öğretimi. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Ayrancı, H. (1991). Kimya eğitiminde deneysel yöntemin avantajları. DEÜ Buca Eğitim Fakültesi 1. Ulusal Eğitim Sempozyumunda sunulmuş bildiri, İzmir.
  • Balbağ, M. Z. & Anılan B. (2014). Fen bilgisi ve sınıf öğretmen adaylarının fen bilgisi laboratuvar uygulamaları derslerine yönelik görüşlerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 3(30), 309-320.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2014). Bilimsel araştırma yöntemleri. (17. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Çilenti, K. (1988). Özel öğretim yöntemleri: Fen bilgisi öğretimi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayınları.
  • Gürses, A., Yalçın, M., & Doğar, Ç. (2003). Fen sınıflarında öğretmenin yeri. Millî Eğitim Dergisi, 2(157), 1-3.
  • Kan, A. (2008). Ölçme aracı geliştirme. S. Tekindal (Editör), Eğitimde ölçme ve değerlendirme içinde (s. 245-284). (1. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Kaptan, F. (1998). Fen bilgisi öğretimi. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Kaptan, F. & Korkmaz, H. (1999). İlköğretimde etkili öğretme ve öğrenme öğretmen el kitabı modül 7. Ankara: MEB.
  • Keskin-Geçer, A. (2018). Fen bilgisi öğretmenlerinin laboratuvar uygulamaları ile ilgili yeterlilikleri, tutumları ve karşılaşılan problemler. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Fırat Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Elazığ.
  • Koray, Ö. & Köksal, M. S. (2009). The effect of creative and critical thinking based laboratory applications on creative and logical thinking abilities of prospective teachers. Asia Pacific Forum on Science Learning and Teaching, 10(1), 1-13.
  • Küçükahmet, L. (2003). Öğretimde planlama ve değerlendirme. (14.Baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Lagowski, J. J. (1989). Reformating the laboratory. Journal of Chemical Education, 66(1), 12-14.
  • Lawson, A. E. (1995). Science teaching and the development of thinking. California: Wadsworth Press.
  • Morgil, İ. (1989, Mayıs). Ülkemizde fen eğitimi sorunlar ve öneriler. Fen ve Yabancı Dil Öğretmenlerinin Yetiştirilmesi Sempozyumunda sunulmuş bildiri. Ankara.
  • Özbek, Ö. (2008). Ölçme aracında bulunması istenen nitelikler. S. Tekindal (Editör), Eğitimde ölçme ve değerlendirme içinde (s. 49-90). (1. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Serin, G. (2002). Fen eğitiminde laboratuar. Maltepe Üniversitesi Fen Bilimleri Eğitimi Sempozyumunda sunulmuş bildiri, Maltepe Üniversitesi, İstanbul.
  • Solmaz, A. (2007). Fen bilgisi öğretiminde kullanılan öğretim yöntemleri ve yöntemlerin uygulanışına ilişkin öğrenci görüşleri. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Taşpınar, M. (2004). Test ve madde analizi. M. Gürol (Editör). Öğretimde planlama uygulama ve değerlendirme içinde (s. 265-285). (1.Baskı). Elazığ: Üniversite Kitabevi.
  • Yılmaz, F. D. (2014). Fen eğitiminde laboratuvar destekli öğretim yönteminin öğrenci başarısı üzerindeki etkisinin metaanaliz ile incelenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Van.
Year 2021, Volume: 7 Issue: 1, 57 - 76, 30.05.2021
https://doi.org/10.47714/uebt.837550

Abstract

References

  • Akgün, Ş. (1999, Eylül). Okullarımızda fen bilimlerine olan ilginin azalma sebepleri. III. Ulusal Fen Bilimleri Eğitimi Sempozyumunda sunulmuş bildiri, Trabzon.
  • Akgün, Ş. (2001). Fen bilgisi öğretimi. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Ayrancı, H. (1991). Kimya eğitiminde deneysel yöntemin avantajları. DEÜ Buca Eğitim Fakültesi 1. Ulusal Eğitim Sempozyumunda sunulmuş bildiri, İzmir.
  • Balbağ, M. Z. & Anılan B. (2014). Fen bilgisi ve sınıf öğretmen adaylarının fen bilgisi laboratuvar uygulamaları derslerine yönelik görüşlerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 3(30), 309-320.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2014). Bilimsel araştırma yöntemleri. (17. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Çilenti, K. (1988). Özel öğretim yöntemleri: Fen bilgisi öğretimi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayınları.
  • Gürses, A., Yalçın, M., & Doğar, Ç. (2003). Fen sınıflarında öğretmenin yeri. Millî Eğitim Dergisi, 2(157), 1-3.
  • Kan, A. (2008). Ölçme aracı geliştirme. S. Tekindal (Editör), Eğitimde ölçme ve değerlendirme içinde (s. 245-284). (1. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Kaptan, F. (1998). Fen bilgisi öğretimi. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Kaptan, F. & Korkmaz, H. (1999). İlköğretimde etkili öğretme ve öğrenme öğretmen el kitabı modül 7. Ankara: MEB.
  • Keskin-Geçer, A. (2018). Fen bilgisi öğretmenlerinin laboratuvar uygulamaları ile ilgili yeterlilikleri, tutumları ve karşılaşılan problemler. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Fırat Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Elazığ.
  • Koray, Ö. & Köksal, M. S. (2009). The effect of creative and critical thinking based laboratory applications on creative and logical thinking abilities of prospective teachers. Asia Pacific Forum on Science Learning and Teaching, 10(1), 1-13.
  • Küçükahmet, L. (2003). Öğretimde planlama ve değerlendirme. (14.Baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Lagowski, J. J. (1989). Reformating the laboratory. Journal of Chemical Education, 66(1), 12-14.
  • Lawson, A. E. (1995). Science teaching and the development of thinking. California: Wadsworth Press.
  • Morgil, İ. (1989, Mayıs). Ülkemizde fen eğitimi sorunlar ve öneriler. Fen ve Yabancı Dil Öğretmenlerinin Yetiştirilmesi Sempozyumunda sunulmuş bildiri. Ankara.
  • Özbek, Ö. (2008). Ölçme aracında bulunması istenen nitelikler. S. Tekindal (Editör), Eğitimde ölçme ve değerlendirme içinde (s. 49-90). (1. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Serin, G. (2002). Fen eğitiminde laboratuar. Maltepe Üniversitesi Fen Bilimleri Eğitimi Sempozyumunda sunulmuş bildiri, Maltepe Üniversitesi, İstanbul.
  • Solmaz, A. (2007). Fen bilgisi öğretiminde kullanılan öğretim yöntemleri ve yöntemlerin uygulanışına ilişkin öğrenci görüşleri. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Taşpınar, M. (2004). Test ve madde analizi. M. Gürol (Editör). Öğretimde planlama uygulama ve değerlendirme içinde (s. 265-285). (1.Baskı). Elazığ: Üniversite Kitabevi.
  • Yılmaz, F. D. (2014). Fen eğitiminde laboratuvar destekli öğretim yönteminin öğrenci başarısı üzerindeki etkisinin metaanaliz ile incelenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Van.
There are 21 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Other Fields of Education
Journal Section MAKALELER
Authors

Mevlüde Hançer This is me 0000-0002-4491-8679

Nilay Aydoğan 0000-0002-5510-7804

Özlem Çankaya This is me 0000-0002-7407-2352

Publication Date May 30, 2021
Acceptance Date May 29, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 7 Issue: 1

Cite

APA Hançer, M., Aydoğan, N., & Çankaya, Ö. (2021). FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ TEMEL LABORATUVAR FEN BİLGİLERİNİN ÖLÇÜLMESİNE YÖNELİK BAŞARI TESTİ GELİŞTİRİLMESİ: GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ANALİZLERİ. Uluslararası Eğitim Bilim Ve Teknoloji Dergisi, 7(1), 57-76. https://doi.org/10.47714/uebt.837550
e-ISSN: 2458-8628