Teknolojinin insan yaşamındaki yeri ve önemi gittikçe artmaktadır. Gelişen ve değişen dünyamızda bilgi ve iletişim teknolojileri, haberleşme ve fikirleri yayma gibi çok çeşitli şekillerde ve platformlarda kullanılmaktadır. Bu çalışmanın amacı toplumların gelişiminde rolü çok büyük olan özel yetenekli öğrencilerin eğitim aldığı BİLSEM (Bilim ve Sanat Merkezi) öğretmenlerinin eğitim teknolojilerine dair öz yeterliklerini Uluslararası Eğitim Teknolojisi Standartlarına (ISTE) göre belirlemektir. Ayrıca öz yeterliklerini şekillendiren unsurları açıklamak ve öz yeterliğin düşük çıktığı konuları derinleştirerek alanyazına katkı sağlamaktır. Bunun yanı sıra bilim ve sanat merkezi öğretmenlerinin eğitim teknolojilerine dair öz yeterliklerini artırmak için yapılması gerekenleri tespit etmektir. Bunun için karma yöntem araştırmalarından açıklayıcı karma desen kullanılmıştır. Çalışmaya 2020-2021 Eğitim Öğretim yılında BİLSEM’lerde görev yapan 284 öğretmen katılmıştır. Nicel boyutta çalışmaya katılan öğretmenlerin öz yeterlikleri katılıyorum seviyesinde yüksek çıkmıştır. Nitel boyutta ise tabakalı örnekleme ile 17 katılımcı belirlenmiştir. Öğretmenlerin öz yeterliklerini en çok etkileyen unsurların tam ve doğrudan yaşantılar olduğu ortaya çıkmıştır. Bu yönüyle bu çalışma, öz yeterlik konusunda alanyazındaki çalışmaları desteklemektedir. BİLSEM öğretmenlerinin uluslararası eğitim teknolojisi standartlarına göre dijital vatandaşlık, bilgi güvenliği, eğitim teknolojilerinin kullanımında öncü olma konularında öz yeterlikleri düşük çıkmıştır ve bu alanda öğretmenlerin bilgi-donanım eksiği olduğunu ifade ettikleri tespit edilerek sebepleriyle açıklanmıştır. Çalışmanın sonunda benzer standart oluşturma çalışmalarının ülkemiz için de geliştirilebileceği, BİLSEM’lerde teknoloji desteğinin artırılması gerektiği gibi konular öneri olarak sunulmuştur.
The place and importance of technology in human life is increasing day by day.In our developing and changing world,information and communication technologies are used in a wide variety of ways and platforms such as communication and dissemination of ideas. The aim of this study is to determine the self-efficacy of BİLSEM (Science and Art Center) teachers,who have a great role in the development of societies,in accordance with International Educational Technology Standards.In addition, it is to explain the elements that shape their self-efficacy and to contribute to the literature by deepening the issues where self-efficacy is low.In addition, it is to determine what needs to be done to increase the self-efficacy of Science and Art Center teachers about educational technologies. For this, explanatory mixed design from mixed method research was used.In the 2020-2021 academic year, 284 teachers working in BİLSEMs participated in the study.The self-efficacy of the teachers who participated in the quantitative study was found to be high at the level of I agree. In the qualitative dimension,17 participants were determined by stratified sampling.It has been revealed that the factors that most affect teachers' self-efficacy are full and direct experiences.In this respect, this study supports the studies in the literature on self-efficacy. According to international educational technology standards, BİLSEM teachers' self-efficacy in digital citizenship,information security,being a pioneer in the use of educational technologies was found to be low,and it was determined that teachers were lacking in knowledge and equipment in this area.At the end of the study,issues such as that similar standard-setting studies can be developed for our country and that technology support should be increased in BİLSEMs were presented as suggestions.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | MAKALELER |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2022 |
Acceptance Date | November 16, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 8 Issue: 3 |