Bu çalışmanın amacı liselerde öğrenim gören öğrencilerin okula yönelik memnuniyet düzeylerini belirlemeye dönük ölçek geliştirmektir. Oluşturulan 60 maddelik taslak ölçek 2020-2021 eğitim öğretim yılında Antalya ili beş merkez ilçesinde öğrenim gören 650 lise öğrencisine pilot uygulama; 614 öğrenciye ise gerçek uygulama yapılmıştır. Elde edilen veriler üzerinden ölçeğin geçerliğine ilişkin bilgi elde edebilmek için döndürülmüş temel bileşenler analizi kullanılmıştır. Ölçeğin yapı geçerliğini saptamak amacıyla temel bileşenler analizi ile faktör analizleri yapılmış ve Promax eğik döndürme işlemi gerçekleştirilmiştir. Ayrıca ölçeğin güvenirliğine kanıt sağlamak amacıyla Cronbach α güvenirlikleri hesaplanmış ve .94 olarak bulunmuştur. Bu analizler sonucunda 6 faktörlü ve toplam varyansın %60’ını açıklayan 43 maddeden oluşan Öğrencilerin Okul Memnuniyeti Ölçeği (ÖOMÖ) elde edilmiştir. Madde geçerliğine kanıt olarak madde test korelasyonları hesaplanmıştır. Madde test korelasyonlarının .446 ile .743 arasında değiştiği saptanmıştır. Elde edilen sonuçlar ölçeğin geçerli ve güvenilir olduğunu kanıtlar niteliktedir.
The aim of this study is to develop a scale to determine the satisfaction levels of high school students towards school. The draft scale was piloted to 650 high school students studying in five central districts of Antalya in the 2020-2021 academic year. Afterwards, real application was made to 614 students. Rotated principal component analysis was used to obtain information about the validity of the scale over the obtained data. In order to determine the construct validity of the scale, principal component analysis and factor analyzes were performed and Promax oblique rotation was performed. In addition, Cronbach's α reliability was calculated to provide evidence for the reliability of the scale and was found to be .94. As a result of these analyzes, the Students' School Satisfaction Scale (SSSS) consisting of 6 factors and 43 items explaining 60% of the total variance was obtained. Item test correlations were calculated as evidence of item validity. Item test correlations were found to vary between .446 and .743. The results obtained prove that the scale is valid and reliable.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | MAKALELER |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2023 |
Acceptance Date | April 4, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 9 Issue: 1 |