Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

PERMAKÜLTÜR ARAŞTIRMALARINDAKİ KÜRESEL EĞİLİM ÜZERİNE BİBLİYOMETRİK ANALİZ

Yıl 2025, Cilt: 11 Sayı: 1, 1 - 20, 30.04.2025
https://doi.org/10.47714/uebt.1542310

Öz

Permakültür çevreye zarar vermeden kendi ihtiyaçlarını karşılayabilen, doğal kaynakları nasıl yönetebilecegini, ekolojik düzeni nasıl korunabileceğini ve uygulanabilir sistemleri nasıl tasarlanacağını betimleyen bir yaklaşımdır. Çevre eğitimine katkı sağlamak amacıyla permakültür yaklaşımı önemli bir uygulamadır. Bu araştırmanın amacı, permakültür ile ilgili yayınların retrospektif bir yaklaşımla analizini gerçekleştirmektir. Web of Science (WOS) veri tabanı kullanılarak permakültür üzerine yayımlanmış akademik çalışmaların bibliyometrik analizi yapılmıştır. WOS veri tabanında “permaculture” anahtar kelimesi kullanılarak araştırma başlıklarında alanyazın taraması yapılmıştır. Araştırmada veri tabanında 1981-2023 yılları arasında 42 yıllık bir süreci kapsayacak şekilde tarama yapılmıştır. Araştırma sonucunda 403 akademik çalışmanın bibliyometrik analizi Vosviewer (Version 1.6.19) paket programı kullanılarak elde edilen bulgular görsel haritalar ve tablolar ile sunulmuştur. WoS veri tabanında permakültür ile ilgili yayınların çoğunlukla Çevre Bilimi Ekolojisi araştırma alanında yapıldığı belirlenmiştir. Permakültür konusunda ilk akademik çalışma 1981 yılında yapılmıştır. Bununla birlikte, 2013 ve 2021 yılları arasında permakültür hakkındaki akademik yayınlarda bir artışın olduğu tespit edilmiştir. Elde edilen bulguların permakültür hakkında yeni araştırma yapmak isteyen araştırmacılara katkı sağlayacağı düşünülmektedir. Özellikle günümüzde permakültür uygulamaları ile bireylerin doğa ile uyumlu bir şekilde yaşamayı öğrenmesi sağlanarak, sürdürülebilir bir yaşama katkı sağlayacağı ve çevresel sorunların azalmasına katkıda bulunacağı öngörülmektedir.

Kaynakça

  • Ale Ebrahim, N., Salehi, H., Embi, M. A., Habibi, F., Gholizadeh, H., & Motahar, S. M. (2014). Visibility and citation impact. International Education Studies, 7(4), 120-125.
  • Appio, F. P., Cesaroni, F., & Di Minin, A. (2014). Visualizing the structure and bridges of the intellectual property management and strategy literature: a document co-citation analysis. Scientometrics, 101, 623-661.
  • Bhati, A. & Makanur, B. (2019). Permaculture: A way of sustainable living. Journal of Pharmacognosy and Phytochemistry. 8(3), 3028-3030.
  • Donthu, N., Kumar, S., Mukherjee, D., Pandey, N., & Lim, W. M. (2021). How to conduct a bibliometric analysis: An overview and guidelines. Journal of Business Research, 133, 285-296. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2021.04.070
  • Durkaya, F. (2022). Fen eğitiminde permakültür yaklaşımı. Eğitim Bilimlerinde Bilimsel Araştırmalar (pp. 121-138). Livre De Lyon. ISBN: 978-2-38236-497-0.
  • Kabacık, S. Ç., & Gül, E. D. (2021). Okul öncesi eğitim ve permakültür. OPUS International Journal of Society Researches, 18(Eğitim Bilimleri Özel Sayısı), 5140-5156.
  • Kalantari, A., Kamsin, A., Kamaruddin, H. S., Ale Ebrahim, N., Gani, A., Ebrahimi, A., & Shamshirband, S. (2017). A bibliometric approach to tracking big data research trends. Journal of Big Data, 4, 1-18.
  • Kaya, M., & Erbay, E. (2020). Global trends of the researches on Covid-19: A bibliometric analysis via VOSviewer. Ankara Sağlık Bilimleri Dergisi, 9(2), 201-216.
  • Kızılöz, H. E. (2020). Bilimsel makalelerin atıf sayısı tahmini. Avrupa Bilim ve Teknoloji Dergisi, 370-375.
  • Lebo, N. & Eames, C. (2015). Cultivating attitudes and trellising learning: a permaculture approach to science and sustainability education. Australian Journal of Environmental Education, 31(1), 46-59. https://doi.org/10.1017/aee.2015.23.
  • Mollison, B. (2021). Permakültüre Giriş. (Çev. E. Özkan). 5.Baskı: İstanbul, Ağustos, 2021. ISBN 978-605-61475-2-4. Sinek Sekiz Yayınevi.
  • Noyons, E. C., Moed, H. F., & Van Raan. (1999). Integrating research performance analysis and science mapping. Scientometrics, 46, 591-604.
  • Özçalık, M., & Yörübulut, S. (2022). Permakültür Tutum Ölçeği Geliştirme Çalışması. Türk Tarım ve Doğa Bilimleri Dergisi, 9(4), 1131–1145.
  • Turan, A., & Dolgun, G. (2021). Bilimsel Araştırma Makalelerinde Başlık, Özet, Anahtar Kelimeler ve Yazar Bilgilerinin Yazılımı. Journal of Education & Research in Nursing/Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi, 18(1),77.
  • Van Eck, N. J., & Waltman, L. (2018). Analyzing the activities of visitors of the Leiden Ranking website. Journal of Data and Information Science, 3(3), 81-98.
  • Whitefield, P. (2010). Permakultur i ett nötskal. Stockholm: Föreningen Permakultur i Sverige.
  • Yang, Y., & Meng, G. (2019). A bibliometric analysis of comparative research on the evolution of international and Chinese ecological footprint research hotspots and frontiers since 2000. Ecological Indicators, 102, 650-665.
  • Zan, B. U. (2012). Türkiye'de bilim dallarında karşılaştırmalı bibliyometrik analiz çalışması. Yayınlanmamış doktora tezi. Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Zitt, M. (2005). Facing diversity of science: A challenge for bibliometric indicators. Measurement: Interdisciplinary Research and Perspectives, 3(1), 38-49.
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Fen Bilgisi Eğitimi, Çevre Eğitimi ve Programlarının Geliştirilmesi
Bölüm MAKALELER
Yazarlar

Figen Durkaya 0000-0002-5639-717X

Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2025
Gönderilme Tarihi 2 Eylül 2024
Kabul Tarihi 16 Nisan 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 11 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Durkaya, F. (2025). PERMAKÜLTÜR ARAŞTIRMALARINDAKİ KÜRESEL EĞİLİM ÜZERİNE BİBLİYOMETRİK ANALİZ. Uluslararası Eğitim Bilim ve Teknoloji Dergisi, 11(1), 1-20. https://doi.org/10.47714/uebt.1542310
e-ISSN: 2458-8628