Permakültür çevreye zarar vermeden kendi ihtiyaçlarını karşılayabilen, doğal kaynakları nasıl yönetebilecegini, ekolojik düzeni nasıl korunabileceğini ve uygulanabilir sistemleri nasıl tasarlanacağını betimleyen bir yaklaşımdır. Çevre eğitimine katkı sağlamak amacıyla permakültür yaklaşımı önemli bir uygulamadır. Bu araştırmanın amacı, permakültür ile ilgili yayınların retrospektif bir yaklaşımla analizini gerçekleştirmektir. Web of Science (WOS) veri tabanı kullanılarak permakültür üzerine yayımlanmış akademik çalışmaların bibliyometrik analizi yapılmıştır. WOS veri tabanında “permaculture” anahtar kelimesi kullanılarak araştırma başlıklarında alanyazın taraması yapılmıştır. Araştırmada veri tabanında 1981-2023 yılları arasında 42 yıllık bir süreci kapsayacak şekilde tarama yapılmıştır. Araştırma sonucunda 403 akademik çalışmanın bibliyometrik analizi Vosviewer (Version 1.6.19) paket programı kullanılarak elde edilen bulgular görsel haritalar ve tablolar ile sunulmuştur. WoS veri tabanında permakültür ile ilgili yayınların çoğunlukla Çevre Bilimi Ekolojisi araştırma alanında yapıldığı belirlenmiştir. Permakültür konusunda ilk akademik çalışma 1981 yılında yapılmıştır. Bununla birlikte, 2013 ve 2021 yılları arasında permakültür hakkındaki akademik yayınlarda bir artışın olduğu tespit edilmiştir. Elde edilen bulguların permakültür hakkında yeni araştırma yapmak isteyen araştırmacılara katkı sağlayacağı düşünülmektedir. Özellikle günümüzde permakültür uygulamaları ile bireylerin doğa ile uyumlu bir şekilde yaşamayı öğrenmesi sağlanarak, sürdürülebilir bir yaşama katkı sağlayacağı ve çevresel sorunların azalmasına katkıda bulunacağı öngörülmektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Fen Bilgisi Eğitimi, Çevre Eğitimi ve Programlarının Geliştirilmesi |
Bölüm | MAKALELER |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2025 |
Gönderilme Tarihi | 2 Eylül 2024 |
Kabul Tarihi | 16 Nisan 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 11 Sayı: 1 |