Bu araştırmanın amacı 8. sınıf öğrencilerinin "Basit Makineler" ünitesini okurken kullandıkları bilişsel ve üstbilişsel stratejiler ile öğrencilerin bu stratejileri kullanma sıklıklarını belirlemektir. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması kullanılmıştır. Araştırma Kars il merkezindeki bir özel ortaokuldan dört, bir devlet ortaokulundan dört olmak üzere sekiz öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Öğrenciler "Basit Makineler" ünitesini okurken araştırmacı tarafından gözlemlenmiş, öğrenciler üniteyi okuduktan sonra bu öğrencilerle kullandıkları stratejileri hangi amaçlara kullandıklarına yönelik onlarla yarı yapılandırılmış görüşmeler yapılmıştır. Öğrencilerin okuma süreçleri sırasında yapılan gözlemler ile yapılan görüşmelerden elde edilen verilerin içerik analizleri yapılmıştır. Araştırmanın sonuçlarında; fen bilimleri dersi not ortalamalarının düzeyi “İyi” olan öğrencilerin “Basit Makineler” ünitesini okurken en sık; kelimeleri kalemiyle takip ederek okuma, zihinde canlandırma, günlük hayat ile ilişkilendirme, şekil inceleme, şekilleri karşılaştırma, kendi cümleleri ile ifade etme bilişsel stratejilerini kullandıkları, ipuçlarının altını çizme, ipuçlarını yuvarlak içine alma, şekillerin üzerine işaret koyma, önemli noktaları tekrarlama, not alma, kelimelerin altını çizerek okuma üstbilişsel stratejilerini kullandıkları tespit edilmiştir. Not ortalamalarının düzeyi “Orta” olan öğrencilerin üniteyi okurken en sık; kelimeleri kalemiyle takip ederek okuma, şekil inceleme bilişsel stratejilerini kullandıkları, ipuçlarının altını çizme, ipuçlarını yuvarlak içine alma, kelimelerin altını çizerek okuma, şekillerin üzerine işaret koyma, not alma üstbilişsel stratejilerini kullandıkları tespit edilmiştir. Not ortalamalarının düzeyi “Düşük” olan öğrencilerin üniteyi okurken en sık; kelimeleri kalemiyle takip ederek okuma, şekil inceleme, okuma hızını düşürme, anlaşılmayan kelimeleri tekrar etme bilişsel stratejilerini kullandıkları, ipuçlarının altını çizme, ipuçlarını yuvarlak içine alma, kelimelerin altını çizerek tekrar okuma, not alma üstbilişsel stratejilerini kullandıkları tespit edilmiştir.
Basit makineler ünitesi billişsel okuma stratejileri üstbilişsel okuma stratejileri
Bu bilimsel araştırma, Kafkas Üniversitesi Sosyal ve Beşeri Bilimler Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiği Kurulu’nun 22.12.2023 tarih ve 52 sayılı Etik Kurul Kararı gereğince Etik Kurul İzin Belgesi alınarak hazırlanmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Fen Bilgisi Eğitimi |
Bölüm | MAKALELER |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 23 Ağustos 2025 |
Gönderilme Tarihi | 26 Nisan 2025 |
Kabul Tarihi | 20 Ağustos 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 11 Sayı: 2 |