Bu çalışmanın amacı yabancılara Türkçe öğretiminde konuşma becerisini ölçe ve değerlendirmede karşılaşılan sorunları yabancılara Türkçe öğretenlerin görüşleri doğrultusunda belirlemektir. Çalışmada nitel araştırma yaklaşımı kapsamında, kolay örneklem yoluyla belirlenen, Gaziantep Üniversitesi Türkçe Öğretimi Araştırma ve Uygulama Merkezinde (Gaziantep TÖMER) ve kamplarda görev yapan 30 öğretim elemanına konuşma becerisini ölçme ve değerlendirmede karşılaştıkları sorunları yansıtmaları amacıyla bir açık uçlu soru yöneltilmiştir. Elde edilen veriler içerik analizi yöntemiyle çözümlenmiştir. İçerik analizinde hem çalışma grubu üyeleri hem de sorular için kod sistemi uygulanmıştır. Araştırmada ulaşılan bulgulardan hareketle:
1. Öğrencilerin konuşma becerisini ölçme ve değerlendirmede kur seviyelerine göre (A1, …C1) ölçeklerin yetersiz olduğu,
2. Konuşma sınavlarında yapılan ölçme ve değerlendirmede öğretim elemanın yetersiz oluşunun ölçme ve değerlendirmeyi olumsuz yönde etkilediği
3. Öğrencilerin sınavlarda öncelikle konuşma kaygılarını en aza indirilmesine yönelik çalışmalar yapılmadığı, konuşma becerisinin dinleme becerisi ve dil bilgisi konularıyla ilişkisinin göz ardı edildiği,
4. Ölçme ve değerlendirmede süreç odaklı bir yaklaşım yerine sonuç odaklı yaklaşımın benimsendiği,
5. Konuşma becerisini ölçme ve değerlendirmede uygulayıcının tek kişiden oluşmasının ölçmenin güvenirliğini zedelediği,
6. Konuşma sınavlarının sesli ve görüntülü olarak kaydedilmesinin, hem öğrenciye geribildirim bakımından yararlı olacağı hem de birden çok öğretim elemanı tarafından ölçme ve değerlendirmenin yapılmasına olanak tanıyacağı gibi saptamalarda bulunulmuştur.
The study’s aim is to determine the problems encountered in assessing the speaking skill of foreigners in teaching Turkish with foreigners according to the opinions of those who teach Turkish to foreigners. The study group of the research has 30 lecturers. The data of the study were obtained with the open-ended question asked to the study group. The obtained data were analyzed by content analysis method. A code system was applied for both study group members and questions in the content analysis.
Moving from the findings, it is possible to rank the following results:
1. The scales are inadequate according to the levels (A1….C1).
2. The instructors do not have enough knowledge on assessment and evaluation.
3. The students’ anxiety should be reduced before exams.
4. A process-oriented assessment approach should be applied.
5. The speaking exams must be recorded as video and by multiple instructors.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 3, 2018 |
Submission Date | April 9, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 |