Bu çalışma, öğretmenlerin algılarına göre
örgüt kültürü, psikolojik güçlendirme ve örgütsel bağlılık arasındaki
ilişkileri araştırmak amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın örneklemini 2016-2017
eğitim - öğretim yılında Antalya ili Manavgat ilçesinde bulunan ilkokul,
ortaokul ve liselerde görev yapan 331 öğretmen oluşturmaktadır. İlişkisel
tarama modelinde tasarlanan araştırmada veriler “Örgüt Kültürü Ölçeği”,
“Psikolojik Güçlendirme Ölçeği” ve
“Örgütsel Bağlılık Ölçeği” aracılığı ile toplanmıştır. Verilerin analizinde
aritmetik ortalama, standart sapma, korelasyon ve regresyon analizinden
yararlanılmıştır. Öğretmenlerin okullarında en yüksek algıladıkları kültür
görev kültürü iken; en düşük algıladıkları kültür de bürokratik kültür
çıkmıştır. Psikolojik güçlendirmeye ilişkin en yüksek algı anlam, en düşük algı
ise etki boyutunda görülmektedir. Örgütsel bağlılığın alt boyutlarında ise
duygusal bağlılık en yüksek, devam bağlılığı en düşük çıkmıştır. Değişkenler
arasındaki ilişkiler incelendiğinde, en yüksek ilişki normatif bağlılık ile
başarı kültürü arasında orta düzeyde ve pozitif yönde çıkmıştır. Örgüt
kültürünün alt boyutları ve psikolojik güçlendirmenin doğrusal kombinasyonunun
öğretmenlerin duygusal, devam ve normatif bağlılıklarını anlamlı bir biçimde
yordadığı görülmüştür.
Bu çalışma, öğretmenlerin algılarına
göre örgüt kültürü, psikolojik güçlendirme ve örgütsel bağlılık arasındaki
ilişkileri araştırmak amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın örneklemini 2016-2017
eğitim - öğretim yılında Antalya ili Manavgat ilçesinde bulunan ilkokul,
ortaokul ve liselerde görev yapan 331 öğretmen oluşturmaktadır. İlişkisel
tarama modelinde tasarlanan araştırmada veriler “Örgüt Kültürü Ölçeği”,
“Psikolojik Güçlendirme Ölçeği” ve
“Örgütsel Bağlılık Ölçeği” aracılığı ile toplanmıştır. Verilerin analizinde
aritmetik ortalama, standart sapma, korelasyon ve regresyon analizinden
yararlanılmıştır. Öğretmenlerin okullarında en yüksek algıladıkları kültür
görev kültürü iken; en düşük algıladıkları kültür de bürokratik kültür
çıkmıştır. Psikolojik güçlendirmeye ilişkin en yüksek algı anlam, en düşük algı
ise etki boyutunda görülmektedir. Örgütsel bağlılığın alt boyutlarında ise
duygusal bağlılık en yüksek, devam bağlılığı en düşük çıkmıştır. Değişkenler
arasındaki ilişkiler incelendiğinde, en yüksek ilişki normatif bağlılık ile
başarı kültürü arasında orta düzeyde ve pozitif yönde çıkmıştır. Örgüt
kültürünün alt boyutları ve psikolojik güçlendirmenin doğrusal kombinasyonunun
öğretmenlerin duygusal, devam ve normatif bağlılıklarını anlamlı bir biçimde
yordadığı görülmüştür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 8, 2019 |
Submission Date | September 12, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 |